Nekromanti CoC era??

MorbiuZ

Veteran
Joined
27 Sep 2001
Messages
4
Location
Norrköping
Ja som min titel (grisodlare) antyder så är jag helt ny på forumet, men någon gång måste man väl börja.

Jag skulle behöva råd i en fråga angående CoC. Då jag ägt detta rollspel i hela 3 dagar och aldrig spelat det (undrar varför då jag har cirka 16 års erfarenheter av rollspel, antar att drakar och demoner är för bindande). Då jag ska vara spelledare (eller keeper som det så fint heter i CoC :gremsmile: så skulle jag vilja veta vilka eran ni tycker är bäst (spelkänsla och allmänt roligast) att spela i.

Man tackar och bugar i förhand

MVH MorbiuZ
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Personligen föredrar jag 20-talet främst för att det var då Phillip my main man skrev sina berättelser och stämningen på så sätt var ganska "exotisk" men samtidigt känd. 1890 talet har jag inte spelat än fast det verkar vara riktigt skoj det med. Verkar ha en lite Viktoriansk england-skräckkänsla över sig. 90-talet har jag aldrig gillat att spela i än mindre i CoC MEN det finns en tilläggsbok vid namn Delta Green (som utspelar sig på 90-talet) som är helt helt underbar! Det är CoC med konspirationer osv.

Men kortfattat. Jag gillar 1920-talet fast alla olika tider har sin charm (Nittiotalets charm är DG :p)

mvh
/joakim kalcidis
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Enligt mig är 20-talet klart bäst, mest av den enkla anledningen att i stort sett alla moduler är gjorda för den eran.

/Anders
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Alla tre.....

Jag tycker att 1990's era är rolig, men det är nog bara för att man känner till den tiden bäst. Det kan ju vara kul å köra 1890's och 1920's också, men det vet man knappt ingenting om. Själv så har jag spelat alla tidseopkerna, och jag tycker egentligen inte att det är någon skillnad att spela. Bara att det finns annurlunda vapen, utrustning och människorna i världen... Men annars så ser jag inget hinder till att spela dem alla!!
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Re: Alla tre.....

Människors beteende och uppförande är annurlunda, hur yngre bemöter äldre och sådant och de rikas intressen och ja hela levnadsätten är annurlunda i alla tre. Jag tycker att alla är ungefär lika roliga att spela i.

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by watchman on 2001-09-27 20:48.</EM></FONT></P>
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
1890's - känns lite för nära Western, bra för mer distanserade "långt-ut-i-vildmarken-utan-chans-att-bli-räddade" äventyr. Roligt att börja i, för att sedan glida över i 1920's.
1920's - klart bäst förutsättningar (flest moduler, idéer + HPL's romaner, som tidigare påpekats), mycket intrigmakande att ta till vara på, då det ligger lagom mellan krigen. Perfekt start för "nybörjare" i CoC.
1990's - brukar bli lite för oseriöst, då 90-talet inte var mycket att hurra för. Ibland blir det svårt att veta vad som fanns och inte fanns ett visst år, med sjuka anakronismer (otidsenligheter) som följd..

Andra tips:
Läs några av de mer kända novellerna på engelska!
Låna och läs lite grann om 1920-talet (förutsatt att du ska börja med det såklart!)
Kör introduktionsäventyren - de är, till skillnad från i många andra spel, riktigt bra.
Fundera på att investera i Keepers Companion eller 1920's Players Guide, samt kanske någon av äventyrssamlingarna (brukar oftast vara genomgående bra grejer) för att starta upp en kampanj.
Skaka omedelbums av dig allt du lärt dig om spelledande i DoD! /images/icons/wink.gif
Ögna igenom debatterna om hur man skapar skräckstämning här på forumet (nä, alltså inte skräck på forumet, utan.. äh, ni fattar.. /images/icons/wink.gif)

- §eraphim.
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Cthulhu By Gaslight?

Jag har för mig att det finns en modul som heter nåt liknade... innehåller bakgrundsmaterial för CoC på 1890-talet. Stämmer detta, är den värd att skaffa och isåfall vart skaffar man den?

Har oxå för mig att jag sett nån CoC-modul som gav bakgrundsmaterial för att spela på medeltiden... kan den ha hetat... Golden Dawn, lr nåt sånt?

/Micke, vars minne är lite extra trögt idag /images/icons/wink.gif
<a href="http://www.noctum.da.ru">http://www.noctum.da.ru</a> <a href="http://www.noctum.da.ru">
</a>
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Re: Cthulhu By Gaslight?

>Jag har för mig att det finns en modul som heter nåt liknade... innehåller bakgrundsmaterial för CoC på 1890-talet. Stämmer detta, är den värd att skaffa och isåfall vart skaffar man den?

Det stämmer bra det. Det var en mycket bra modul som desvärre är utgången sedan länge. Så om du vill lägga vantarna på ett ex så blir det nog till att skaffa ett begagnat.

/Anders
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Re: Cthulhu By Gaslight?

Så om du vill lägga vantarna på ett ex så blir det nog till att skaffa ett begagnat.

Usch, vad jobbigt /images/icons/tongue.gif. Jag får väl kika på konvent då, och kolla igenom nätbutiker...

/Micke
<a href="http://www.noctum.da.ru">http://www.noctum.da.ru</a> <a href="http://www.noctum.da.ru">
</a>
 

Calum

Veteran
Joined
30 Mar 2001
Messages
12
Location
Stockholm
Re: Cthulhu By Gaslight?

Hoppas att det går bra att svara på engelska...

The book 'Cthulhu by Gaslight' deals with England in the 1890s.

Additionally there are two scenario books dealing with this period - 'Dark Designs' & 'Sacraments of Evil'.

The book 'The Golden Dawn' is also about England in the 1890s - despite the cover artwork showing medieval knights.

All of these books are now out of print, although I have heard rumours that 'Cthulhu by Gaslight' will be reprinted.

As far as I know, nothing has been published concerning Cthulhu in the Middle Ages - although there are websites dealing with Cthulhu in the Dark Ages and the Renaissance (check the links on Chaosium's webpage).

Personally, I like the 1890s period because it's easy to use all this source material to set scenarios in my home country, the UK. Have any of you guys put together any source material concerning Cthulhu in Sweden?

Svara på svenska om ni vill...
 

akenol

Veteran
Joined
6 Sep 2001
Messages
55
Location
Östermalm, Stockholm
Re: Cthulhu By Gaslight?

Var har du hört att den ska tryckas på nytt?
Är det någon annan som hört något om detta?

Vad det gäller CoC i Sverige så finns det lite information på www.rollspel.com under övriga rollspel.

 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Jag tycker att det är jättesvårt att spela i 20-tal. Varför? Tja, jag har liksom ingen koll på den eran. Det var en period mellan två krig. Men se'n då?

Lättare då att spela i nutid.
Min personliga favorit är nog ändå 1890's, kanske för att det är lättare att hänga upp tiden på några klichéer; London, smog, kullerstenar, Sherlock Holmes, Jack the ripper osv osv. Sådana objekt att hänga upp sig på finns det färre av i 1920's.

Men vilket som är ROLIGAST att spela i är nog hugget som stucket
 
Top