NYHET CMON på ekonomisk dekis, säljer av IP:n och kickar anställda.

Jag har inte läst Götterdämmerung (bara bläddrat i och hört från andra), men intrycket jag fått är att det var mest regler. Sedan släpptes lite äventyr. Så finns det verkligen så mycket att hämta där?
Jag tror eller åtminstone hoppas att det fortfarande finns något att hämta ut Götterdämerung/Lex Occultum. Jag håller helt med om att reglerna är .... Minst sagt krångliga, och jag önskar bra mycket mer äventyr än som jag kunnat hitta. Men för mig är det just 1700-tal, mörka gränder, vetenskapen börjar ta fart på riktigt och söker svar och sanningar som kanske inte ska sökas, hemliga sällskap och sökande efter dolda hemligheter. Jag tror att med ett mer fokuserat och faktiskt spelbart system har man nog en nisch som annars inte är så synlig bland rollspel i min mening.

Ubel staal och Roi-de-rats skulle behöva en rejäl ombyggnation, men det finns ett gäng fina tredjepartsäventyr.
Tror även att Syndikatets Adam Yngesson gjort ett nytt sådant relativt nyligen som de spelar igenom i Syndikatets pod nu.
Jag rekomenderar varmt Syndikatets senaste äventyr det är väldigt spännande!

MEN jag tänker att, i och med att LexOccultum/götterdämmerung är ett ännu mindre IP än Trudvang och att CMON inte gjort något av det, så vore det inte omöjligt om Ligan fick med det på köpet typ. :)
Sant, men skillnaden i Götterdämmerung och Trudvang är ju att det sistnämnda mer eller mindre har ett färdigt utkast och inte behöver lika mycket arbete. Som skrivet ovan verkar det mest som att Götterdämmerung har ett par bra idéer och dåligt utförande. Då blir det nästan lättare att göra något helt eget än att plöja ned massa utvecklingspengar i att göra om något som troligtvis är både roligare eller mer lönsamt.

Sen kanske man kan använda illustrationerna (som verkar ingå i allt Fria Ligan köpt av Riotminds) och de kan säkerligen passa till en expansion till Väsen.

Jag tror eller åtminstone hoppas att det fortfarande finns något att hämta ut Götterdämerung/Lex Occultum. [...] Men för mig är det just 1700-tal, mörka gränder, vetenskapen börjar ta fart på riktigt och söker svar och sanningar som kanske inte ska sökas, hemliga sällskap och sökande efter dolda hemligheter. Jag tror att med ett mer fokuserat och faktiskt spelbart system har man nog en nisch som annars inte är så synlig bland rollspel i min mening.
Det här håller jag med om. Idén med Götterdämmerung var inte dåligt! Tvärtom. Det var bara utförandet som var, så som jag förstått det, kasst. Det du skriver är defintivt en fantasieggande spelmiljö.

ett par bra idéer och dåligt utförande.
Jag tror jag sällan sett en bättre beskrivning av riotminds hela rollspelsproduktion. 😁

Nä, men det ligger något i vad du säger. Jag hoppas ju dock på att Ligan gör mer med trudvang än bara byter ut regelmotor och copy-paste:ar resten av materialet. Även om jag har mycket varma minnen av Svarta Solen-sviten så behöver den ju en rejäl helrenovering, i alla fall Snösaga, Likstorm och framförallt Eldsjäl. Det är mycket bös så mår bra av att skäras bort och en hel del strömlinjeformning i narrativet (och informationarkitekturen) som bör göras för att få kampanjen att verkligen flyga idag.
Men om Magnus håller i rodret så har jag gott hopp!

Coolt! Trudvang var aldrig min grej. Men det är häftigt att Ligan samlar ihop DoD igen.

Det bästa med det här är att jag hade planer på att spela igenom Trudvang-äventyren i Altors Vidder med nya Drakar och Demoner - och nu slipper jag att göra alla konverteringarna och så själv! :D

Chronopia var aldrig min grej heller, men det vore ju riktigt häftigt om det också kom hem så småning om.
This. So much this.

Nä, men det ligger något i vad du säger. Jag hoppas ju dock på att Ligan gör mer med trudvang än bara byter ut regelmotor och copy-paste:ar resten av materialet. .
Jupp. Mycket som behöver kapas där. Snösaga började bra, men akt 2 och 3 smakar beskt (och det säger jag inte bara för att det var vad jag och min spelgrupp gav väldit mycket feedback på). Det som jag känner främst med kampanjen som behöver en helrenovering är en ordentlig röd tråd som odlas tydligare än känslan av "oj, det blev visst en kampanj...".

Men Fria Ligan har ju alltid varit duktiga på att revidera materialet (Ärans väg till DoD) och så Grå döden (till Mutant År 0), så jag är förväntasfull.

Chronopia var aldrig min grej heller, men det vore ju riktigt häftigt om det också kom hem så småning om.
Frågan är om det finns en tillräcklig stor marknad för en sådan bisarr grej. Många verkar hålla fast vid traditionell fantasy. En del drar uppenbarligen gränsen redan vid förekomsten av ankor i DoD23. Därför är det klart lättare att se potentialen hos ett nytt Trudvang, även om jag själv inte direkt tillhör målgruppen.

Jätteroliga nyheter! Götterdämmerung har jag ingen relation till, men Trudvang betydde jättemycket för mig i tonåren när vi spelade! Vi hade mycket kul med den spelvärlden! Vi fick dock tyvärr aldrig igång det kampanjspel som vi ofta hade till DoD91. Vad det beror på vet jag inte, men om det hade med reglerna att göra så lär det ju bli ändring nu 😊

Att @Magnus Seter sitter vid spakarna bäddar ju dessutom för kvalitet! Då hoppas ju jag dessutom att Seter passar på att skriva klart boken om alver som jag väntade i evigheter på men som aldrig kom 😉

Frågan är om det finns en tillräcklig stor marknad för en sådan bisarr grej. Många verkar hålla fast vid traditionell fantasy. En del drar uppenbarligen gränsen redan vid förekomsten av ankor i DoD23. Därför är det klart lättare att se potentialen hos ett nytt Trudvang, även om jag själv inte direkt tillhör målgruppen.
Jag är inte så säker på det, Eberron D&D settingen anses vara lite udda jämfört med de andra, men har en stark följarbas. Tror det kan vara en fördel att inte vara Traditionell fantasy

Alldeles för tidigt att komma med grafiska synpunkter, och omslagen kan ju vara placeholders etc, men är inte de tre huvudböckerna något för snarlika rent bildmässigt och möjligen även för ‘mörka’ rent färgmässigt? Svårt att avgöra iofs på foto/thumbnails.

Last edited:
Jag är inte så säker på det, Eberron D&D settingen anses vara lite udda jämfört med de andra, men har en stark följarbas. Tror det kan vara en fördel att inte vara Traditionell fantasy
Jag tror också att det kan vara en fördel om det görs på rätt sätt. Sedan har jag inte så bra koll på Eberron (typ fantasy noir med magisk teknologi) men det verkar ha en distinkt stil och en begriplig värld. Just det tror jag också är rätt sätt, till skillnad mot spel som kastar in extra allt.

Det är väl dock bara i den äldre kontingenten? De flesta som är yngre än fyrtio har nog idag upplevt en mycket bredare föreställning om fantasy än vad som var normen då, allt ifrån Final Fantasy till Legend of Korra. Inget i Chronopia är nytt längre.

Kul! Kan det bli en konvertering och uppdatering av äventyren Vinterskogens hemlighet samt Trollkvinnans gåta? Jag har ett vagt minne att Magnus lovade detta när DoD 23 släpptes... men minnet kan svika.

Det är väl dock bara i den äldre kontingenten? De flesta som är yngre än fyrtio har nog idag upplevt en mycket bredare föreställning om fantasy ...
Ja, kanske är det olika beroende på ålder. Jag kan absolut inte påstå att jag har någon heltäckande bild.

Back