Nekromanti CLUEDO - intresseanmälan

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
CLUEDO

De sex personerna vaknar upp efter en hård festnatt och inser att de inte minns gårdagens avslutning särskilt bra.
- Vi var bjudna hem till Doktor Svart och det är uppenbarligen i hans hus vi befinner oss nu.
- Men varnånstans är vår värd då?
Efter att hela huset letats igenom hittas Doktor Svart till slut i källaren. Mördad! Nyligen! Han ser ut att ha släpat sig hit.
- Herregud! Det här måste betyda att någon av oss är den skyldige.
- Hurdå? Eller jag menar, var? Eller... vem?

Spelet går ut på att hitta rätt gärningsman, rätt mordvapen och rätt mordplats innan någon av de andra spelare kommer på gåtans lösning (även om det råkar vara du själv som är mördaren).

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

REGLER

Vid spelets början så får varje spelare tre fakta vardera. Det är forumiter, mordvapen och/eller rum som INTE varit inblandade i mordet.

I varje runda ska man skicka PM till mig (skickar man flera så räknas bara det senaste) med en MISSTANKE eller ANKLAGELSE. Man skriver då t.ex.:
Misstanke: Spelare1 med Dolk i Vardagsrum.

En misstanke fungerar som följer:
Man kollar om nästföljande spelare (ni är ordnade efter när ni anmälde er) har någon av de tre eftersökta fakta. Om ja så får de reda på en (har han/hon flera så slumpas det). Om nej så kollas nästa spelare. Om ingen spelare har någon fakta att ge dig så får du reda på att du inte kan få reda på något mer. Tillsammans med faktan får du reda på vem som gett dig den.

Det är skillnad på fakta du får från spelet och som du får från någon annan spelare. Det sistnämnda är information som inte kan lämnas vidare om någon annan spelare frågar dig om den. Du vill trots allt lösa mordet först och inte ge iväg dina egna slutsatser.

En anklagelse fungerar annorlunda:
Här kollas din uppsättning direkt mot det rätt gärningsman, rätt mordvapen och rätt mordplats. Har du rätt så vinner du och har du fel så är du ute ur spelet och alla dina fakta blir publika (dock inte dina egna slutsatser).

Alla misstankar och anklagelser publiceras i början av nästa runda så att alla får veta vad övriga grubblar på. Alla får också reda på vem som gett information till vem. T.ex: spelare3 mistänker Spelare1 med Dolk i Vardagsrum. Spelare4 har ingen av dessa fakta men spelare5 har Dolk. Alla kommer då få reda på "Spelare3 mistänker Spelare1 med Dolk i Vardagsrum. Spelare5 ger fakta." medan enbart spelare3 får reda på att Dolken inte använts. Spelare5 får inte reda på vilket kort som visades (i det fall han/hon även hade hade Spelare1 och Vardagsrum som fakta, och informationen till spelare3 slumpades).

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FAKTA

[6 spelare]
*Namnen på de sex forumiterna*

[6 mordvapen]
Rep
Revolver
Ljusstake
Dolk
Blyrör
Rörtång

[9 rum]
Kök
Danssalong
Vinterträdgård
Matsal
Biljardrum
Bibliotek
Vardagsrum
Hall
Arbetsrum

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det här är ett spel för 6 spelare. Är DU en av dem? Kommer vi upp i 12 spelare så kör vi två spelomgångar parallellt etc. Är någonting rörigt så fråga.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Antingen sätter vi upp deadlines (smartast antar jag) eller så är en runda tills alla har skickat in minst ett PM.

Kör vi deadlines så föreslår jag tisdag, torsdag och söndag 21:30.

(Kunde svurit på att jag skrev nåt om det här i startinlägget men det klippte jag väl bort då.)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Hot damn. Då har jag fått 4 spelare och behöver 2 till (går ju förvisso att spela med färre om det är så).
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Re: Jess

Hot damn (igen). Då har jag (fortfarande) 4 spelare och behöver 2 till (går ju förvisso att spela med färre om det är så). :gremsmile:
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Re: Jess

Äh... va fan jag ger det en chans...
har lagom mycket fritid på jobbet för att kunna fokusera på detta.
 
Top