[Chronopia] - skvalkanalen

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Jag har en fundering om smärtmagi från Svartblod i Chronopia. Har någon av er nånsin spelat (eller spellett) i Chronopia där någon RP varit orch som praktiserat smärtmagi? Rent regeltekniskt verkar det otroligt svårt att få till en lyckad besvärjelse. Enligt boken har alla orcher automatiskt PSY/2 i stympningens magi, och nästan varje besvärjelse innebär en minusmodifikation till CL. Låt säga att man skapar en orch-RP med 14 i PSY, och får då FV 7 i smärtmagi. Spelaren kanske lägger en del EP på att höja FV till låt oss säga 12. När orchen sen ska lägga besvärjelsen OSÅRBARHET genom att offra en arm (!) får hen -4 i CL, vilket ger 8 i CL. Rent spontant låter det inte som något en minmaxande powergamer skulle göra! :gremlaugh:
Tror jag gjort det en gång för läääänge sen. Vi snackar 90-tal.

Har för mig att det var en kortlivad RP. Av olika orsaker där en var att så fort magi användes så rök kroppsdelar och det gör slutligen RP:n ganska svår- till ospelbar. Minns inte detaljer hur magin upplevdes vara vad gäller svårighet. Men det du skriver låter som ganska dålig design och jag har svårt att tänka mig att det leder till RP som varar särskilt länge. Om man behöver offra kroppsdelen i förhand så är det ju än värre för då kan du hugga av armen på en RP, missa slaget att aktivera besvärjelsen och vara en arm kort utan någon effekt.

Visst finns det sätt att komma runt det med mekanik, nekrologi och animism. Men det känns inte som en hållbar lösning. Hela grejen med stymp-magi kändes redan när den kom ut som en pappersprodukt som är roligare på papper än i faktiskt spel.

Om jag tagit upp och Chronopia igen och inkluderat stymp-magi för orcher så hade jag ändrat hur den funkat så RP:n offrat KP istället för faktiska kroppsdelar. Eller att offra en faktiskt kroppsdel så auto-lyckades man med magi upp till en viss nivå. Där typ öga eller arm/ben är kraftfullare än ett finger eller tå. Men jag hade inte kört den RAW.

Cog.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Om jag tagit upp och Chronopia igen och inkluderat stymp-magi för orcher så hade jag ändrat hur den funkat så RP:n offrat KP istället för faktiska kroppsdelar. Eller att offra en faktiskt kroppsdel så auto-lyckades man med magi upp till en viss nivå. Där typ öga eller arm/ben är kraftfullare än ett finger eller tå. Men jag hade inte kört den RAW.

Cog.
Det finns en underkategori av smärtmagi, självspäkelsens magi, där man offrar KP istället, och det känns mer regeltekniskt rimligt och långsiktigt hållbart, men ändock med negativa CL-modifikationer i nästan varje besvärjelse. Om jag hade använt nåt liknande hade jag nog följt ditt exempel och låtit besvärjelsen autolyckas; en förlust av en arm är tillräcklig betalning!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Ja, så kan man ju husregla det, men jag var nyfiken på om nån här faktiskt använt sig av stympningens magi RAW i spel!
Japp!

Men mig veterligen bara som SL, inte som spelare. Jag minns en storskurk som offrade kroppsdelar till höger och vänster, men inga RP.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Lite så, fast självförvållat då. Jag minns särskilt en orch som förlorade alla KP utom ett i armen i en storstrid, varpå han högg av den själv och blev osårbar resten av striden.

Det var så kul grej att jag återanvände det många år senare när vi spelade Chronopia under högskoletiden.
 
Top