Mannen i skogen
Präst
- Joined
- 17 May 2000
- Messages
- 1,301
Rollfigurer
Walter Kurtsson, polisen. Skicklig kommisarie, just nu (deltids?) tjänstledig för att själv undersöka ett avslutat fall som enligt honom inte borde avslutats.
Jessy Harding, programledaren. Var en lovande TV-personlighet fram till för 10 år sedan, då han fick fängelse för narkotikabrott. Har efter fängelsetiden försökt hitta tillbaka till en plats i rutan.
Amanda Tann, bloggaren. Uppvuxen med endast sin beskyddande storasyster, efter att modern lämnade dem. Livet på bloggen är delvis dolt för systern, trots att hon är den enda hon kan lita på.
Lope Leon, detektiven. Tidigare polis, fick lämna kåren efter att ha fälts för förstörande av bevis. Numera privatdeckare.
Iris Miller, fotografen. Knegar som fotograf, smådejtar en gift kvinna som hon anser borde komma ut och lämna sin man, och hänger i stans sämre delar för personliga fotoprojekt.
Spelmöte 1 - Den läskiga insektspolisen
Fotografen Iris var inte med det här spelmötet.
Rollfigurerna vaknar upp i varsin cell som är kaklad i golv, tak och alla väggar utom en som är av plexiglas. Ingen av rollfigurerna har några kläder på sig. Genom plexiglaset kan de se några av de andra. Walters lönnfetma hjälper honom att skyla sig. Varje cell innehåller en dörr som glider upp när de närmar sig den, och leder ut i en gemensam korridor. I slutet av korridoren finns en dörr som leder till en operationssal.
I operationssalen finns två döda kroppar och massor av blod. Den ena kroppen ligger på golvet bredvid ett operationsbord, och har bålen uppsågad. Den andra är fastnaglad vid väggen av två långa skalpeller. Båda kropparna är klädda i labbrockar, men lite för blodiga för att någon av rollfigurerna ska vilja ta dem på sig.
På golvet runt operationsbordet är mystiska tecken målade. På operationsbordet finns tjocka läderremmar för att spänna fast patienter, men remmarna har slitits av.
Här, precis som i många andra rum, finns en stor röd blinkande larmlampa och en stillsam larmsignal som tutar upprepande.
Walter och Lope går genast in i utrednings-mode och börjar undersöka brottsplatsen. De presenterar sig också för varandra. Jessy och Amanda letar målmedvetet efter kläder och hittar labbrockar åt hela gruppen i ett omklädningsskåp.
När Walter och Lope inte kommer på något mer så lyckas Jessy och Amanda släpa dem vidare i anläggningen, uppför en trappa som slutar i en dörr som leder ut i ett stort bibliotek, innehållande en massaker och böcker på okända språk. De döda i rummet bär spår på brutalt våld som i många fall krävt mycket muskler, bland annat en promenadkäpp körd genom bröstet. De har också tjusiga kostymer på sig.
Gruppen letar sig vidare och Amanda kommer ut i ett trapphus med marmortrappor och ännu mer brutal massaker. Här finns dock en person som mot alla odds lever. Oddsen i fråga är en stycksåg genom hjärnan som fortfarande sitter kvar, samt att nacken är upphängd på en larmknapp på väggen. Personen söker Amandas blick och försöker säga något som låter som ”döda mig”. Amandas etiska dilemma avbryts av att Walter kommer ut och skakar i mannen och frågar hur han mår, så att han ramlar ner från larmknappen och avlider. Amanda tar hans pistol. Lope hittar en död säkerhetsvakt som inte kommer sakna sin pistol heller.
Jessy hittar någon typ av besöksdator som fått en kula genom skärmen, men fortfarande funkar. På skärmen går att utläsa ”First bank of David” och dagens datum. Rollfigurerna har varsin minneslucka på ca 2 veckor.
Walter försöker övertala och sedan skrämma Amanda till att ge honom pistolen hon hittat. Civila ska helst inte ha vapen, enligt Walter. Män går generellt inte att lita på, enligt Amanda, som behåller pistolen.
I trapphuset finns de första fönster gruppen har sett sedan de vaknade. Utomhus var det mörkt, men nu syns strålkastare lysa in, och en megafon upplyser dem om att polisen har kommit.
Rollfigurerna intervjuas på polisstationen av Kevin Mulley, som är en gammal bekant till Walter. Mulley är känd inom polisen som expert på människorov och försvunna personer.
Rollfigurerna är å ena sidan offer för människorov, men å andra sidan också misstänkta för väldigt väldigt många fall av brutalt vållande till annans död. De har inte så mycket mer att säga än att de inte minns något, till exempel inte att de skulle ha mördad någon. Mulley informerar om att de kommer bjudas in till en stödgrupp med professionell terapeut och understryker hur viktigt det är att de går på den. Walter har inte mycket till övers för stödgrupper, men går väl med på att vara stödperson åt de andra.
Under förhören sticker det ut maskar och insekter ur Mulleys kroppsöppningar. När Walter påtalar att det har ramlat ner en skalbagge i hans kaffe blir han tydligt besvärad och går sin väg. ”Ni får ringa anticimex” ropar Walter efter honom och Mulley ökar farten.
Medan gruppen väntar på att få lämna stationen ser de hur bagladyn ”Dirty” Dextra leds in på stationen och till Mulleys kontor. Hon var tydligen vittnet som påtalade för polisen att det var något mysko med banken som rollfigurerna hittades på. På väg in pratar hon oupphörligt för sig själv. I den vita dimmade glasrutan till kontoret kan de sedan se Mulleys skugga, som tornar upp sig och verkar släppa ifrån sig en svärm av något som rör sig mot Dextra, som hörs skrika. Walter är den enda som inte har handfängsel, och stegar fram mot dörren för att se vad som pågår. Han stoppas av kommissarie Jacobs som vill sätta tillbaka honom på sin stol, men lyckas få Jacobs att öppna dörren för att ”hjälpa Mulley, något är fel där inne!”
Jacobs öppnar, men allt verkar vara lugnt. De har precis pratar klart, och Dirty Dextra går ut, fast tyst och släpande den här gången. Strax därpå får rollfigurerna också gå.
De rollfigurer som har några anhöriga möts av dessa. Lope får ta bussen hem, men hintar om att ”Wayne’s är det bästa kaffestället i stan.”
Innan Amanda fäller ner persiennen i sitt rum ser hon Dirty Dextra stå nedanför på gatan och titta upp mot hennes och systerns lägenhet med tom blick.
Ett dygn senare har ingen förstått Lopes vink, mer än att Amanda kontaktat de övriga tre och stämt möte. Hon är nämligen inte bara bloggare utan även l33t h4xx0r, och har inga problem att hitta även polisers hemliga hemnummer. Mötet ska äga rum på personalrummet till affären ”Mandy’s godisslott”, vars ägare Amanda tydligen känner, och funkar som någon sorts informell stödgrupp för nyfikna kidnappningsoffer. Tillsammans med en stor skål godis.
Tillsammans kan gruppen konstatera att First bank of David har en föga informativ hemsida. Den innehåller vanliga bankfraser och -bilder, men ger ett mycket exklusivt intryck. Den enda kontaktuppgiften är deras besöksadress. Besöksadressen ger inga svar på kartsökningar även om både gatan och intilliggande husnummer finns.
Gruppen listar sina frågor. Finns det någon som vet något mer om banken? Vad finns på hårddisken på datorn i trapphuset? Varifrån kom tortyrredskapen i operationssalen? Är Mulley känd i undre världen, och i så fall hur?
Walter åker till polisstationen och frågar Jacobs om vad de hittat på hårddisken. Svaret är chockerande: krim glömde datorn i huset. De ”trodde den var trasig” pga skotthålet i skärmen, men de åker och hämtar den på en gång. ”Bra” säger Walter och slänger sig på en telefon och ringer upp Amanda. Om hon ska hacka datorn får hon lov att skynda sig. Amanda upplyser om att datorn inte går att hacka då den inte är ansluten till nätet, Walter svär och plockar upp Amanda med sin bil, och de lyckas hinna före krim till banken. Eftersom mina tärningar hatar mig så lyckas inte Walter snacka sig förbi poliserna som vaktar brottsplatsen, utan de ringer stationen i stället. Walter lyckas få dem att ringa Jacobs, och försöker övertyga honom om att säga åt vakterna. Det enda som lyckas är att ge Amanda en avledande manöver, så att hon lyckas smyga in till datorn med en liten förprogrammerad dongel.
Utanför försöker vakterna arrestera Walter med hänvisning till att han är ett vittne i en utredning som inte får befinna sig på brottsplatsen.
”Hörru du, din lilla uppstickarfjant, innan du börjar föreläsa för mig om vad som gäller i vanliga utredningar kanske du ska jämföra årtalet du föddes med årtalet då jag började jobba på kåren, om du hanterar så avancerat matte. Och när du räknat klart kan du ställa dig på din post och vara förbannat nöjd med att du inte är både offer, misstänkt förövare och utredare i ett och samma fall. Nu går vi.”*
Amanda lyckas smyga ut med en kopia av hårddisken på sin plugg. Hårddisken är från 1995 och innehåller inga filer alls, särskilt ingen besökslogg eller liknande.
Lope pratar lite med sina kontakter i undre världen och lyckas få veta att ingen har smugglat in medeltida tortyrredskap slash mentalsjukhusverktyg från 1800-talet (vilket fanns i operationssalen). Om någon gjort det så har denne hållit det hemligt från Lopes kontakt, vilket betyder att det är mycket mäktiga personer som agerat.
Huset som First bank of David har kontor i är typ tabu i undre världen. Det fåtal personer som vågat undersöka dess säkerhet för att planera stötar har alla försvunnit och aldrig hittats igen. Det närmaste är att polisens hundar en gång vid ett sökande markerat mot en kontainer flera kvarter därifrån, men inte heller där hittades någon kropp.
Lope får också veta att bagladyn Dirty Dextra inte synts till sedan hon kallades till polisstationen.
Jessy kontaktar en gammal kåkfararkompis som kan berätta lite om Kevin Malley. Han är mycket riktigt duktig på att klara upp fall med försvunna personer, men ofta ändrar vittnen sina berättelser, så att de stämmer med fallets offentliga linje. Ofta försvinner vittnen som håller fast vid sin ursprungliga berättelse, och ibland angriper vissa vittnen andra.
Malley bor i ett hus som är för lyxigt för en polis. Han har aldrig bjudit hem någon.
När Walter blir upprörd över att Malley anklagas för att vara korrupt kollar Amanda vad databaserna har för annan förklaring till hans flådiga leverne, men hittar inga lotterivinster eller ärvda pengar – faktiskt inga uppgifter alls om honom tidigare än att han lät bygga huset för egna pengar för 20 år sedan. Planritningar till huset finns däremot inte.
Vid det här tillfället ”ser” Walter hur Malley pratar i telefon med någon som berättar att ”de var på brottsplatsen”, och att Malley säger att han ”måste ta hand om det”, och att det verkar växa klor ur Malleys fingrar.
Malley verkar konstig och verkar också har förhäxat ett nyckelvittne i fallet, som också vid flera tillfällen verkar hålla koll och spana på rollfigurerna. Gruppen bestämmer sig för att göra ett hembesök hos honom när han inte är där.
Direkt när Malley lämnat huset på morgonen i sin tesla* P85+ möts Amanda och husets larmsystem på nätet, till larmets stora förtret. Själva ytterdörren är däremot en större utmaning. Den har något elektroniskt lås som styrs av magnettagg eller liknande. Medan Walter hämtar en verktygslåda i bilen får Amanda för sig att hon kan öppna dörren bara genom att dra i dörrhandtaget, vilket hon mycket riktigt kan, trots att dörren är låst.
Huset är exemplariskt städat och i mycket god ordning. Lite för god. Efter en stunds letande verkar det som att Malley lever ett ”låtsasliv”. Foton på väggarna är hämtade från bildbanker från nätet (känner Amanda igen), maten i kylskåpet är öppnad men inte äten av, böckerna i bokhyllan är aldrig öppnade.
De hittar en dörr med ett gigantiskt hänglås. Walter ”ser” att Mulley hajar till i sin bil, drar på munnen och genast vänder. Walter tar detta på allvar och säger åt alla att lämna huset. Amanda får för sig att hon kan öppna hänglåset genom att röra vid det, vilket hon kan. Dörren leder till en källare med en gisten trappa. Amanda och Jessy väljer att ta skydd i källaren, och Lope erbjuder sig att hålla vakt. Walter går då med dem ner i källaren. Där är det mörkt och fuktigt och ser ut som löv på golvet. Väggen ser ut att ha klomärken. Mer än så hinner de inte lägga märke till innan Lope skriker.
Lope angrips av någon med smutsiga armar som greppar henne runt halsen och klöser henne ryggen för nästan all hennes hälsa. Walter springer upp ur källaren och möts av Lope som Dirty Dextra använder som projektil mot honom. Det mesta av Walters hälsa försvinner också vid träffen, men han gör sitt bästa för att sätta ett skott i Dextra. Det blir en träff som sprutar – inte blod utan insikter. En kort men intensiv strid slutar med att Lope snärtar iväg sin kniv som sätter sig i Dextras panna och nästan klyver hennes huvud. Insekterna runt henne faller alla till marken.
Gruppen hinner dock inte vänta länge innan husets ägare Kevin Malley har parkerat framför dörröppningen och står redo att ta sig an fridsstörarna med en hagelbössa.
Amanda får för sig att hon kan trycka ner teslans* gaspedal (och förarsätet*) bara genom att sträcka ut handen, så hon gör det. Bilen skjuter oväntat framåt och fäller Malley.
Malley sprutar ut insekter som flyger genom hallen mot våra hjältar. Jessy får för sig att han kan ge insekterna kommandon, och säger åt dem att stanna. Svärmen stannar. Jessy säger åt den att flyga ut, vilket den också gör. När svärmen är borta ser Amanda att Mulleys huvud hamnat framför ena framhjulet. Hon trycker till i luften igen och tvåtonsbilen pressar sönder huvudet med ljudet av hundra krossade insekter.
*Denna detalj skiljer sig från hur spelet faktiskt utspelade sig, men hade varit mer logisk och/eller badass, enligt författaren.
Kvarvarande frågor
Hur blev rollfigurerna kidnappade? Vem gjorde det? Och varför just de?
Varifrån fick Malley sina pengar? Vem betalar honom? Även om han kan spela båda parterna i ett kidnappningsdrama så blir han knappast rik på det.
Vad är First bank of David? Varför hade den inga registrerade kunder? Hade de bygglov för ett fängelse i källaren?
Vad var det Dirty Dextra hade sett, som gjorde henne till ett hot mot Malley?
Vad finns i Malleys källare?
Vad är de mystiska förmågorna rollfigurerna verkar visa upp? Var kommer de ifrån?
Walter Kurtsson, polisen. Skicklig kommisarie, just nu (deltids?) tjänstledig för att själv undersöka ett avslutat fall som enligt honom inte borde avslutats.
Jessy Harding, programledaren. Var en lovande TV-personlighet fram till för 10 år sedan, då han fick fängelse för narkotikabrott. Har efter fängelsetiden försökt hitta tillbaka till en plats i rutan.
Amanda Tann, bloggaren. Uppvuxen med endast sin beskyddande storasyster, efter att modern lämnade dem. Livet på bloggen är delvis dolt för systern, trots att hon är den enda hon kan lita på.
Lope Leon, detektiven. Tidigare polis, fick lämna kåren efter att ha fälts för förstörande av bevis. Numera privatdeckare.
Iris Miller, fotografen. Knegar som fotograf, smådejtar en gift kvinna som hon anser borde komma ut och lämna sin man, och hänger i stans sämre delar för personliga fotoprojekt.
Spelmöte 1 - Den läskiga insektspolisen
Fotografen Iris var inte med det här spelmötet.
Rollfigurerna vaknar upp i varsin cell som är kaklad i golv, tak och alla väggar utom en som är av plexiglas. Ingen av rollfigurerna har några kläder på sig. Genom plexiglaset kan de se några av de andra. Walters lönnfetma hjälper honom att skyla sig. Varje cell innehåller en dörr som glider upp när de närmar sig den, och leder ut i en gemensam korridor. I slutet av korridoren finns en dörr som leder till en operationssal.
I operationssalen finns två döda kroppar och massor av blod. Den ena kroppen ligger på golvet bredvid ett operationsbord, och har bålen uppsågad. Den andra är fastnaglad vid väggen av två långa skalpeller. Båda kropparna är klädda i labbrockar, men lite för blodiga för att någon av rollfigurerna ska vilja ta dem på sig.
På golvet runt operationsbordet är mystiska tecken målade. På operationsbordet finns tjocka läderremmar för att spänna fast patienter, men remmarna har slitits av.
Här, precis som i många andra rum, finns en stor röd blinkande larmlampa och en stillsam larmsignal som tutar upprepande.
Walter och Lope går genast in i utrednings-mode och börjar undersöka brottsplatsen. De presenterar sig också för varandra. Jessy och Amanda letar målmedvetet efter kläder och hittar labbrockar åt hela gruppen i ett omklädningsskåp.
När Walter och Lope inte kommer på något mer så lyckas Jessy och Amanda släpa dem vidare i anläggningen, uppför en trappa som slutar i en dörr som leder ut i ett stort bibliotek, innehållande en massaker och böcker på okända språk. De döda i rummet bär spår på brutalt våld som i många fall krävt mycket muskler, bland annat en promenadkäpp körd genom bröstet. De har också tjusiga kostymer på sig.
Gruppen letar sig vidare och Amanda kommer ut i ett trapphus med marmortrappor och ännu mer brutal massaker. Här finns dock en person som mot alla odds lever. Oddsen i fråga är en stycksåg genom hjärnan som fortfarande sitter kvar, samt att nacken är upphängd på en larmknapp på väggen. Personen söker Amandas blick och försöker säga något som låter som ”döda mig”. Amandas etiska dilemma avbryts av att Walter kommer ut och skakar i mannen och frågar hur han mår, så att han ramlar ner från larmknappen och avlider. Amanda tar hans pistol. Lope hittar en död säkerhetsvakt som inte kommer sakna sin pistol heller.
Jessy hittar någon typ av besöksdator som fått en kula genom skärmen, men fortfarande funkar. På skärmen går att utläsa ”First bank of David” och dagens datum. Rollfigurerna har varsin minneslucka på ca 2 veckor.
Walter försöker övertala och sedan skrämma Amanda till att ge honom pistolen hon hittat. Civila ska helst inte ha vapen, enligt Walter. Män går generellt inte att lita på, enligt Amanda, som behåller pistolen.
I trapphuset finns de första fönster gruppen har sett sedan de vaknade. Utomhus var det mörkt, men nu syns strålkastare lysa in, och en megafon upplyser dem om att polisen har kommit.
Rollfigurerna intervjuas på polisstationen av Kevin Mulley, som är en gammal bekant till Walter. Mulley är känd inom polisen som expert på människorov och försvunna personer.
Rollfigurerna är å ena sidan offer för människorov, men å andra sidan också misstänkta för väldigt väldigt många fall av brutalt vållande till annans död. De har inte så mycket mer att säga än att de inte minns något, till exempel inte att de skulle ha mördad någon. Mulley informerar om att de kommer bjudas in till en stödgrupp med professionell terapeut och understryker hur viktigt det är att de går på den. Walter har inte mycket till övers för stödgrupper, men går väl med på att vara stödperson åt de andra.
Under förhören sticker det ut maskar och insekter ur Mulleys kroppsöppningar. När Walter påtalar att det har ramlat ner en skalbagge i hans kaffe blir han tydligt besvärad och går sin väg. ”Ni får ringa anticimex” ropar Walter efter honom och Mulley ökar farten.
Medan gruppen väntar på att få lämna stationen ser de hur bagladyn ”Dirty” Dextra leds in på stationen och till Mulleys kontor. Hon var tydligen vittnet som påtalade för polisen att det var något mysko med banken som rollfigurerna hittades på. På väg in pratar hon oupphörligt för sig själv. I den vita dimmade glasrutan till kontoret kan de sedan se Mulleys skugga, som tornar upp sig och verkar släppa ifrån sig en svärm av något som rör sig mot Dextra, som hörs skrika. Walter är den enda som inte har handfängsel, och stegar fram mot dörren för att se vad som pågår. Han stoppas av kommissarie Jacobs som vill sätta tillbaka honom på sin stol, men lyckas få Jacobs att öppna dörren för att ”hjälpa Mulley, något är fel där inne!”
Jacobs öppnar, men allt verkar vara lugnt. De har precis pratar klart, och Dirty Dextra går ut, fast tyst och släpande den här gången. Strax därpå får rollfigurerna också gå.
De rollfigurer som har några anhöriga möts av dessa. Lope får ta bussen hem, men hintar om att ”Wayne’s är det bästa kaffestället i stan.”
Innan Amanda fäller ner persiennen i sitt rum ser hon Dirty Dextra stå nedanför på gatan och titta upp mot hennes och systerns lägenhet med tom blick.
Ett dygn senare har ingen förstått Lopes vink, mer än att Amanda kontaktat de övriga tre och stämt möte. Hon är nämligen inte bara bloggare utan även l33t h4xx0r, och har inga problem att hitta även polisers hemliga hemnummer. Mötet ska äga rum på personalrummet till affären ”Mandy’s godisslott”, vars ägare Amanda tydligen känner, och funkar som någon sorts informell stödgrupp för nyfikna kidnappningsoffer. Tillsammans med en stor skål godis.
Tillsammans kan gruppen konstatera att First bank of David har en föga informativ hemsida. Den innehåller vanliga bankfraser och -bilder, men ger ett mycket exklusivt intryck. Den enda kontaktuppgiften är deras besöksadress. Besöksadressen ger inga svar på kartsökningar även om både gatan och intilliggande husnummer finns.
Gruppen listar sina frågor. Finns det någon som vet något mer om banken? Vad finns på hårddisken på datorn i trapphuset? Varifrån kom tortyrredskapen i operationssalen? Är Mulley känd i undre världen, och i så fall hur?
Walter åker till polisstationen och frågar Jacobs om vad de hittat på hårddisken. Svaret är chockerande: krim glömde datorn i huset. De ”trodde den var trasig” pga skotthålet i skärmen, men de åker och hämtar den på en gång. ”Bra” säger Walter och slänger sig på en telefon och ringer upp Amanda. Om hon ska hacka datorn får hon lov att skynda sig. Amanda upplyser om att datorn inte går att hacka då den inte är ansluten till nätet, Walter svär och plockar upp Amanda med sin bil, och de lyckas hinna före krim till banken. Eftersom mina tärningar hatar mig så lyckas inte Walter snacka sig förbi poliserna som vaktar brottsplatsen, utan de ringer stationen i stället. Walter lyckas få dem att ringa Jacobs, och försöker övertyga honom om att säga åt vakterna. Det enda som lyckas är att ge Amanda en avledande manöver, så att hon lyckas smyga in till datorn med en liten förprogrammerad dongel.
Utanför försöker vakterna arrestera Walter med hänvisning till att han är ett vittne i en utredning som inte får befinna sig på brottsplatsen.
”Hörru du, din lilla uppstickarfjant, innan du börjar föreläsa för mig om vad som gäller i vanliga utredningar kanske du ska jämföra årtalet du föddes med årtalet då jag började jobba på kåren, om du hanterar så avancerat matte. Och när du räknat klart kan du ställa dig på din post och vara förbannat nöjd med att du inte är både offer, misstänkt förövare och utredare i ett och samma fall. Nu går vi.”*
Amanda lyckas smyga ut med en kopia av hårddisken på sin plugg. Hårddisken är från 1995 och innehåller inga filer alls, särskilt ingen besökslogg eller liknande.
Lope pratar lite med sina kontakter i undre världen och lyckas få veta att ingen har smugglat in medeltida tortyrredskap slash mentalsjukhusverktyg från 1800-talet (vilket fanns i operationssalen). Om någon gjort det så har denne hållit det hemligt från Lopes kontakt, vilket betyder att det är mycket mäktiga personer som agerat.
Huset som First bank of David har kontor i är typ tabu i undre världen. Det fåtal personer som vågat undersöka dess säkerhet för att planera stötar har alla försvunnit och aldrig hittats igen. Det närmaste är att polisens hundar en gång vid ett sökande markerat mot en kontainer flera kvarter därifrån, men inte heller där hittades någon kropp.
Lope får också veta att bagladyn Dirty Dextra inte synts till sedan hon kallades till polisstationen.
Jessy kontaktar en gammal kåkfararkompis som kan berätta lite om Kevin Malley. Han är mycket riktigt duktig på att klara upp fall med försvunna personer, men ofta ändrar vittnen sina berättelser, så att de stämmer med fallets offentliga linje. Ofta försvinner vittnen som håller fast vid sin ursprungliga berättelse, och ibland angriper vissa vittnen andra.
Malley bor i ett hus som är för lyxigt för en polis. Han har aldrig bjudit hem någon.
När Walter blir upprörd över att Malley anklagas för att vara korrupt kollar Amanda vad databaserna har för annan förklaring till hans flådiga leverne, men hittar inga lotterivinster eller ärvda pengar – faktiskt inga uppgifter alls om honom tidigare än att han lät bygga huset för egna pengar för 20 år sedan. Planritningar till huset finns däremot inte.
Vid det här tillfället ”ser” Walter hur Malley pratar i telefon med någon som berättar att ”de var på brottsplatsen”, och att Malley säger att han ”måste ta hand om det”, och att det verkar växa klor ur Malleys fingrar.
Malley verkar konstig och verkar också har förhäxat ett nyckelvittne i fallet, som också vid flera tillfällen verkar hålla koll och spana på rollfigurerna. Gruppen bestämmer sig för att göra ett hembesök hos honom när han inte är där.
Direkt när Malley lämnat huset på morgonen i sin tesla* P85+ möts Amanda och husets larmsystem på nätet, till larmets stora förtret. Själva ytterdörren är däremot en större utmaning. Den har något elektroniskt lås som styrs av magnettagg eller liknande. Medan Walter hämtar en verktygslåda i bilen får Amanda för sig att hon kan öppna dörren bara genom att dra i dörrhandtaget, vilket hon mycket riktigt kan, trots att dörren är låst.
Huset är exemplariskt städat och i mycket god ordning. Lite för god. Efter en stunds letande verkar det som att Malley lever ett ”låtsasliv”. Foton på väggarna är hämtade från bildbanker från nätet (känner Amanda igen), maten i kylskåpet är öppnad men inte äten av, böckerna i bokhyllan är aldrig öppnade.
De hittar en dörr med ett gigantiskt hänglås. Walter ”ser” att Mulley hajar till i sin bil, drar på munnen och genast vänder. Walter tar detta på allvar och säger åt alla att lämna huset. Amanda får för sig att hon kan öppna hänglåset genom att röra vid det, vilket hon kan. Dörren leder till en källare med en gisten trappa. Amanda och Jessy väljer att ta skydd i källaren, och Lope erbjuder sig att hålla vakt. Walter går då med dem ner i källaren. Där är det mörkt och fuktigt och ser ut som löv på golvet. Väggen ser ut att ha klomärken. Mer än så hinner de inte lägga märke till innan Lope skriker.
Lope angrips av någon med smutsiga armar som greppar henne runt halsen och klöser henne ryggen för nästan all hennes hälsa. Walter springer upp ur källaren och möts av Lope som Dirty Dextra använder som projektil mot honom. Det mesta av Walters hälsa försvinner också vid träffen, men han gör sitt bästa för att sätta ett skott i Dextra. Det blir en träff som sprutar – inte blod utan insikter. En kort men intensiv strid slutar med att Lope snärtar iväg sin kniv som sätter sig i Dextras panna och nästan klyver hennes huvud. Insekterna runt henne faller alla till marken.
Gruppen hinner dock inte vänta länge innan husets ägare Kevin Malley har parkerat framför dörröppningen och står redo att ta sig an fridsstörarna med en hagelbössa.
Amanda får för sig att hon kan trycka ner teslans* gaspedal (och förarsätet*) bara genom att sträcka ut handen, så hon gör det. Bilen skjuter oväntat framåt och fäller Malley.
Malley sprutar ut insekter som flyger genom hallen mot våra hjältar. Jessy får för sig att han kan ge insekterna kommandon, och säger åt dem att stanna. Svärmen stannar. Jessy säger åt den att flyga ut, vilket den också gör. När svärmen är borta ser Amanda att Mulleys huvud hamnat framför ena framhjulet. Hon trycker till i luften igen och tvåtonsbilen pressar sönder huvudet med ljudet av hundra krossade insekter.
*Denna detalj skiljer sig från hur spelet faktiskt utspelade sig, men hade varit mer logisk och/eller badass, enligt författaren.
Kvarvarande frågor
Hur blev rollfigurerna kidnappade? Vem gjorde det? Och varför just de?
Varifrån fick Malley sina pengar? Vem betalar honom? Även om han kan spela båda parterna i ett kidnappningsdrama så blir han knappast rik på det.
Vad är First bank of David? Varför hade den inga registrerade kunder? Hade de bygglov för ett fängelse i källaren?
Vad var det Dirty Dextra hade sett, som gjorde henne till ett hot mot Malley?
Vad finns i Malleys källare?
Vad är de mystiska förmågorna rollfigurerna verkar visa upp? Var kommer de ifrån?