Chariot of the Gods [Alien RPG]

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Idag spelade vi andra spelmötet på Chariot of the Gods till Alien RPG. Det är olyckligtvis cirka 1,5 år sedan förra (första) spelmötet och minnesbilden av vad vi hann med är ganska vag. Preppen blev tyvärr lite kortare än jag hade hoppats på, men jag hade superbra hjälp av en sammanställning som @Bifur hade gjort från när hans spelgrupp spelade igenom scenariot, vilket hjälpte rejält med flow i spelet.

Efter att ha undersökt ett nödanrop från ett okänt skepp och insett att det handlade om det mytomspunna forskningsskeppet USCSS Cronos som försvann för ca 70 år sedan, så begav man sig in att undersöka det ödsliga skeppet. Vi inledde dagens spelpass med att samla rollpersonerna i en cryokammare där de kvarvarande besättningsmedlemmarna just vaknat ur cryosömn. Här valde jag att göra en nytillkommen spelare till den nyväckte läkare "Flynn" vilket jag tycker höjde stämningen då varken spelaren eller rollpersonen kände till något om vad som hänt tidigare. Utifrån cryosymptom så drogs de nyväckta med minnesförlust som jag valde att göra som en handfull lösryckta minnesfragment som jag löpande lämnade till Flynns spelare och som gradvis gjorde att minnet återvände.
Det blev en del diskussioner och man insåg snabbt att skeppets luftfilter inte fungerade då luften var dålig trots att alla system var igång. Samtidigt drogs man Cronos nyväckta besättning som behövde vård och Flynns vän Cooper (chefsforskare) som klagade på svår huvudvärk.
Flynn hade just försökt hjälpa Cooper med huvudvärkstabletter när han föll ihop i kramper och snart slet sig en bloodburster ut ur hans inre. Piloten Davis var snabb på avtryckaden och sköt snabbt ihjäl varelsen med sin boltgun.

Skärrade tog man sig vidare till Medlabbet där man hittade autoinjektioner med ett svart preparat och en burk med en märklig klotformad svampodling. Man hade tänkt läka Cronos-besättningen i någon av skeppets medpods, men den ena var trasig (trodde man) respektive ostädad (efter en vivisektion av en fruktansvärd styggelse som Flynn kände igen som en i besättningen som verkade ha muterat). Man gav upp den tanken och började smida planer på att fly tillbaka till sitt eget skepp även bolagsrepresentanten Wilson från W-Y tvärvägrade detta. Wilson aktiverade i smyg en självdestruering så de skulle bli tvungna att stanna på Cronos och plötsligt hade skeppsdatorn kopplat loss sig från Cronos och sprängde sig själv strax därpå.

Utan alternativ flyktväg gav man sig nu på att försöka fixa luftfiltret vilket var ett omfattande arbete där man dessutom blev tvungen att bränna bort "neomorph-svamp" från filtret. Under tiden ägnade sig Wilson åt att knäcka kassaskåpet i executive-sviten och snodde med sig värdefull forskningsdata (hans agenda och uppdrag i spelet samt en större mängd sedelbuntar. långt om länge hade man fått ordning på filtret och kunde åter andas fräsch luft. Dessvärre hade man fortfarande problem med FTL-motorn och ett kommunikations-relä samt att man upptäckt främmande rörelse på sin rörelsedetektor.

Det var ungefär så långt vi hann...

Erfarenhet att ta med är att det förvisso går att hetspreppa spel, men att jag själv kände att det blev lite väl mycket bläddrande i papper och böcker för att det skulle kännas som bra flyt. Handlingsutrymmet på ett rymdskepp är förvisso tämligen begränsat till dess plan och rum, men det gäller att hitta bra tillfällen att spela ut scenariots händelser, och eftersom hela gruppen med RP och SLP:s mer eller mindre gick i en ständig klunga så försökte jag vänta ut tillfällen då de inte gjorde det, vilket gjorde att spelet kom mer att handla om vad de ville göra, än vad jag satte upp för hinder för dem.
En annan erfarenhet är att man bör överväga om det är lämpligt att fortsätta spela på ett scenario som legat på is i 1,5 år. Jag och spelarna kom ihåg olika mycket och något rum och någon händelse spelades upp på nytt vilket inte blev så lyckat för den som minns det från senast.
Jag valde som nämnt ovan att göra SLP:n Flynn till en RP, och jag tyckte det blev ganska bra i spel, även om jag var osäker på vilken påverkan det skulle få på spelet att han fick tillgång till fragmenterad minnes-information och hur mycket han skulle berätta vidare för de andra rollpersonerna.
 
Last edited:
Top