Nekromanti Castle Falkenstein

Aborado

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
37
Location
Borås...nåväl en bit utanför.
Upptäckte just rollspelet Castel Falkenstein vilket jag tycker verkar vara ett trevligt litet spel. Är det någon som har något bra resp. dåligt att säga om det? Är det värt att köpa?

/Ashaslättens betvingare
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Det är helt klart värt att köpa!
Det är, mycket riktigt, ett trevligt spel, som bygger mer på känsla och atmosfär än massa regelteknik och detaljregler. En del stör sig på att man använder kort istället för tärningar (och det lär till och med ska finnas någon sorts ihopsnickrat tärningssystem för det), men det är helt på sin plats. Det är ju nämligen så att fint folk inte håller på med så tarvliga saker som tärningar (en gång tiden tillverkades tärningar av benbitar, och vem vill hålla på med delar av lik?).

En nackdel med spelet är att det inte finns mycket till det, och det lilla som finns kan vara svårt att få tag på, eftersom Talsorian la av att ge ut böcker till det för länge sedan (även om det ständigt går rykten om att de är på gång igen). Dock sägs det att det ska komma ett Falkenstein-supplement till Gurps. Vi får väl se hur det bli med det, och vad det innebär för spelet som det ska vara (det vill säga Talsorians system, med kort och mer atmosfär än regler).

/Daniel
 

Aborado

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
37
Location
Borås...nåväl en bit utanför.
Jag såg att Gurps hade släppt ut själva världen. Då är världen anpassat till GUrps systemet. Fast jag tycker det verkar fasligt intressant med ett nyy annorlunda system(ganska treött på tärningar).

/Ashaslättens betvingare
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Utan att veta särskilt mycket om Gurps, tycker jag nog att du ska använda originalsystemet till CF, just för det jag skrev tidigare, det är en del av spelets atmosfär.
Sedan kan vi ju hoppas att det kommer en del nya böcker till spelet i och med att det kommit till Gurps (vad jag förstått ska SJG ge ut böcker som inkluderar både deras eget system och CF:s kortsystem, vi får hoppas att det stämmer).
Kortsystemet innebär också att spelarna har lite mer kontroll över slumpen, eftersom de kan sitta och tjuvhålla på bra kort till riktigt viktiga situationer. Man slipper alltså slå perfekt när det inte gäller något viktigt, för att sedan fumla när det gäller livet.
Om jag får tipsa om några böcker att hålla ögonen efter, till CF, så vill jag påstå att Comme Il Faut, Steam Age och Book of Sigils är bra att ha. Resten av böckerna är bra, men kanske lite mer umbärliga.

/Daniel
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Det är mycket mer Europa än i 7th Sea. I spelet heter det till och New Europa, och är i stort sett Europa under andra halvan av 1800-talet, med magi och mytiska väsen som reella företeelser, tillsammans med en teknik och vetenskap som inte skulle fungera med våra naturlagar. Det är ett parallelluniversum, beskrivs det som, där magin finns och påverkat samhällsutvecklingen, men den världen och vår värld har en gång i tiden varit samma (jag tror det var ungefär så Lord Auberon beskrev det hela i sina memoarer).
Spelets upphovsman, Tom Olam, levde en gång i vår värld, men på en resa till Europa blev han "Spellnapped" till New Europa, för att hjälpa till med ett litet problem som furstendömet Bayern hade med furstendömet Preussen och Bismarck ... Sedan blev han kvar där, eftersom Lord Auberon, som fixat dit honom, inte visste riktigt hur han skulle skicka tillbaka honom. Dessutom hade Tom blivit förälskad i en kvinnlig spion och äventyrerska.
Men om du vill läsa mer om Tom Olams, och alla de andras öden, tycker jag du ska köpa spelet. Förutom ett spel är det nämligen en spännande äventyrsberättelse. Mer än halva regelboken beskriver världen, ur Tom Olams ögon under hans äventyr i det nya Europa.

/ Daniel
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Jag bifaller Daniel's rekommendation om att köpa spelet. Kan också tillägga att om du är en flitig konventsbesökare bör det gå att få tag på supplementen till det (de är sex stycken, så vitt jag vet). Jag tycker det ständigt poppar upp CF-böcker i nävarna på en när man står och bläddrar i konventsbutikernas realådor.
Dessutom så är CF det klart snyggaste spelet jag sett.

--
Dibbe
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Böckerna, såvitt jag vet, är:
The Lost Notebooks of Leonardo da Vinci
The Memoirs of Auberon of Faerie
The Book of Sigils
Steam Age
Comme Il Faut
Sixguns & Sorcery

Av dem har jag alla utom sista. Det har gått rykten om böcker om Ottomanska riket och lite annat trevligt, men det verkar vara bara rykten.

/ Daniel
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Jag skall inte svära på att något av följande är sant (jag skriver ur minnet baserat på minst två års gammal kunskap - och jag kan mycket väl minnas fel), men såvitt jag uppfattat så höll en herre vid namn Phil Masters (om jag minns rätt) på med en bok om just Ottomanska riket. Jag har för mig att Phil själv berättade det på en gammal mailinglista dedikerad till spelet. Denna Phil är, fortfarande om jag inte missminner mig, samma person som faktiskt ligger bakom GURPS-tolkningen av CF, så det var nog ett rätt seriöst projekt (han är alltså en snubbe som har en historia av att författa bra rollspelssupplement, inte bara nån snorig fanatiker som fått för sig att det är tufft att bygga spel;).
Tyvärr har R. Talsorian för länge sedan lagt produktion av CF-serien på is, så det är (såvida inte GURPS-versionen leder till en liten comeback för originalspelet också) högst orimligt att några fler moduler kommer släppas av dem.

Din uppräkning av böcker stämmer f.ö. överrens med vad jag skulle påstå fanns, och jag tror det är extremt orimligt att vi båda missat samma bok :)

--
Dibbe
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
210
Fråga :

Är Castle Falkenstein ett spel med Steampunk-stuk.. av inläggen att dömma är så fallet...

vore ballt att prova...

Frippe

*** Steampunk rockar fett! ***
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Fråga :

Baksidan av regelboken:

SPELLNAPPED!
When computer game designer Tom Olam found himself sorcerously shanghied by a rogue Wizard and a Faerie Lord, little did he suspect that he would soon become the pivotal force in the struggle to control an alternative Victorian Universe. But before the deadly game could end, he would first have to battle gigantic Landfortresses, outwit Dragons, romance a beautiful Adventuress, and defeat the Evil legions of a Dark Court determined to destroy him at all costs.
Then maybe, just maybe, he could find a way home again ...

***

It's a novel. It's a game. It's
both. It's Castle Falkenstein, an amazing journey into another universe just a few steps away from our own; a place where Dragons and Steampower rule the skies, Faerie Lords duel atop the battlements, and where the forces of Wizardry and Magick meet the gaslight streets of the Victorian Age. But with Castle Falkenstein, the story never ends, as you too take up saber and spell to adventure in a distant world on the other side of the mysterious Faerie Weil; a world of Swashbuckling Fantasy, High Romance, and Magickal Technology. The world of -
Castle Falkenstein

Castle Falkenstein is a Roleplaying Game of Steam Age Adventure. To play, you will need two packs of standard playing cards, pencil and paper.


Det har nog kallats för Steampunk några gånger. Men jag är själv inte helt säker på den exakta definitionen av Steampunk ...

/Daniel
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Hejsan, vänner...

Angående huruvida R. Talsorian planerar att släppa mer CF-material, vilket jag för ett par veckor sedan påstod vara högst osannolikt, kan jag säga att det på ett webbforum på R. Talsorians webbsite går att hitta följande inlägg:
<a href="http://www.talsorian.com/bbs/messcf/299.html">http://www.talsorian.com/bbs/messcf/299.html</a> Man får väl ta det med en nypa salt, antar jag...

Må väl!

--
Dibbe
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Jo, det är ju så att jag direkt korkar upp champagnen ... /images/icons/smile.gif
Samtidigt -
Det är liv i Talsorian, de släpper lite grejer till de andra spelen (Mekton och Dragonball, eller vad de nu heter), och nu när GUPRS Falkenstein kommit ut kanske de hoppas på lite mer intresserade av spelet.

/ Daniel
 
Top