Nekromanti Call of Cthulhu

ApOcAlYpTiC

Veteran
Joined
16 Jan 2001
Messages
34
Location
Umeå
Jag ville veta en sak, är Call of Cthulhu ett bra rollspel värt att köpa. Jag har hört bra rykten men också dåliga, vad tycker ni???

'Eat my boot, you bugs!'
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Beror väl på..

..inställning; CoC är i min mening det mest gedigna och lättlirade skräckspelet, som samtidigt bibehåller en härlig känsla av skräck, särskilt när man spelar i 1920-tal.
Det kräver dock att man sätter sig in i världsbilden genom att tex. läsa några lovecraft-noveller (om man nu inte kör sitt eget race..) och att man, förståss, uppskattar skräckrollspel.
Jag rekommenderar det faktiskt till alla, även fast jag vet att det är några få individer som inte pallar Lovecrafts lite 'warped' världsbild..

//MiDNiGHT.

[color:red]"Cry HAVOC! And let slip the dogs of war!"</font color=red>
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
Visst är Cthulhu bra! En fördel är att man som SL är ganska fri att nyansera och göra skräcken i detta spel till vad man vill. Världsbilden inkluderar de flesta obehagligheter man kan tänka sig att skrämma upp sin stackars spelgrupp med... Dessutom är det ett plus att det går att flexa mellan sekelskiftsmiljö och nutid.

Ett minus, i mitt tycke, är att grundboken (5th ed.) är ganska ful och "tungrodd" att ta sig igenom... Nåja, har man tålamodet är det definitivt värt det...

/Daniel
fansinansv. rollspel.nu

-------------------------------------------
http://welcome.to/svenilgames -------------------------------------------
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Värt mödan...

Instämmer. Även om boken kan kännas lite seg så ska man gå igenom den. det är väldigt flexibelt, perfekt för de som vill variera sig.






(o0)
/1i\
<i>Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan</i>
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Re: Värt mödan...

särskilt många tärningsslag blir det inte heller... det går ganska snabbt...

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
tips

Jag tycker att du ska kolla in några Lovecraft noveller för att få en uppfattning om vad det är för typ av stämning spelet vill frambringa. Jag rekommenderar "The Call of Cthulhu" (ett måste såklart), "Pickmans Model" (inte många sidor lång, men vilka sidor, och slutet kan få vem som helst att bli mörkrädd... på RIKTIGT) och "the music of Erich Zann". Alla dessa noveller är korta och ger bra bilder, ur olika perspektiv, på HPL's fruktansvärda värld. De avnjutes bäst i ett tyst, mörkt rum i skenet av ett stearinljus.

Men HPL använde sig av ganska svår engelska (dessutom skrev han på 20 & 30 talet) så det kan vara värt besväret att uppsöka ett bibliotek och leta rätt på de antalogier med översatta HPL noveller som finns.
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Andra kommer och går, Cthulhu består

Ett ord: EXTAS!

CoC ÄR ett av de bästa spelen någonsin. Inbjuder till väldigt mycket karaktärsrollspelande och underbar känsla. Jag har spelat det i över 10 år och det är fortfarande favoriten (jäms med Pendragon).

///Andra kommer och går, Cthulhu består...
 
Top