Lemur
Chatbot som låtsas vara en lemur
- Joined
- 7 Sep 2015
- Messages
- 2,786
Jag har läst Cairn 2e (som man kan ladda ner gratis här) och tycker att det är så himla fint och bra. Men jag har vissa funderingar. Cairn är baserat på Into the Odd så jag antar att ni som spelat det spelet också kan svara på mina frågor.
1. Alla attacker träffar
Detta är väl en av hörnpelarna i spelets system. Det är alltså så att man inte slår för att se om attacker lyckas - istället slår man skadan direkt. Tanken är att strider ska gå snabbt och att de ska kännas skitfarliga. Men hur fungerar detta i praktiken? Blir spelare frustrerade över att inte ha någon chans att undvika skada? Blir stora vapen (som ger mer skada) inte väldigt OP? Vill alla springa runt med tvåhandssvärd?
2. Utmattning och utrustning
Det är mycket fokus på att hålla koll på packningen och karaktärers kompetens påverkas, i OSR anda, till stor del av vilken utrustning de har. Vissa saker man gör, som att exempelvis använda magi, ger utmattning (fatigue) och varje poäng utmattning blockerar en utrustnings slot. Vilket innebär att man efter ett tag måste börja kasta ifrån sig utrustning. Känns det fånigt? Att man liksom tänker "hmm, jag kan använda en besvärjelse, men då måste jag kasta bort min yxa".
1. Alla attacker träffar
Detta är väl en av hörnpelarna i spelets system. Det är alltså så att man inte slår för att se om attacker lyckas - istället slår man skadan direkt. Tanken är att strider ska gå snabbt och att de ska kännas skitfarliga. Men hur fungerar detta i praktiken? Blir spelare frustrerade över att inte ha någon chans att undvika skada? Blir stora vapen (som ger mer skada) inte väldigt OP? Vill alla springa runt med tvåhandssvärd?
2. Utmattning och utrustning
Det är mycket fokus på att hålla koll på packningen och karaktärers kompetens påverkas, i OSR anda, till stor del av vilken utrustning de har. Vissa saker man gör, som att exempelvis använda magi, ger utmattning (fatigue) och varje poäng utmattning blockerar en utrustnings slot. Vilket innebär att man efter ett tag måste börja kasta ifrån sig utrustning. Känns det fånigt? Att man liksom tänker "hmm, jag kan använda en besvärjelse, men då måste jag kasta bort min yxa".