Nekromanti By- och stadskartor

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,973
Location
Göteborg
Nu har jag börjat med by- och stadskartor. Här kommer ett litet test med hus (det ser kanske inte så mycket ut för världen men det kommer mera).

 

Attachments

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Snygga. Men rätt så moderna?

Om du vill ha lite synpunkter och förslag:
Jag antar iofs att det är betydligt lättare att göra tegeltak/skiffertak, men de flesta boningshus åtm. i byar hade ju vasstak och liknande, ganska länge.

I städer varierade det - jag vet att städer i Holland började ha krav på tegeltakpannor eller skiffer from. 1400-talet, pga. brandrisken, men jag tror inte att det var vanligt någonstans innan dess. (Möjligen i Italien och Grekland, där man ju hade kunskapen och tekniken redan under antiken.)

Trä var ju också rätt så vanligt takmaterial på byggnader, särskilt i norden. Det funkar ju iofs väl med de brunare byggnaderna på bilden.

Formerna borde nog vara mer varierade, för att ge ett mer medeltida intryck. (Jag antar att det är det du är ute efter?)

Hus bestod ofta av ett konglomerat av tillbyggnader och sammanbyggda uthus, vagnslider, stallar et.c. som försökte utnyttja ytan maximalt. (Även om vi sällan ser hus i det skicket idag, eftersom dessa mindre delar - ofta i sämre skick - har rivits med åren. Eller, som t.ex. i Stockholm, efter krav på bättre brandsäkerhet mot slutet av medeltiden.)

Vi har också exemplen från Visby och många handelsstäder på kontinenten, att där marken var dyr, så byggde man i smala men effektiva former (och på höjden, men det syns ju liksom inte...)

Jag skulle satsa på former som är mer "udda" för våra öron, och många "smådelar" som kan kombineras ihop i gårdskomplex (även i stadsbebyggelse).
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,973
Location
Göteborg
Sapient said:
Snygga. Men rätt så moderna?

Om du vill ha lite synpunkter och förslag:
Jag antar iofs att det är betydligt lättare att göra tegeltak/skiffertak, men de flesta boningshus åtm. i byar hade ju vasstak och liknande, ganska länge.

I städer varierade det - jag vet att städer i Holland började ha krav på tegeltakpannor eller skiffer from. 1400-talet, pga. brandrisken, men jag tror inte att det var vanligt någonstans innan dess. (Möjligen i Italien och Grekland, där man ju hade kunskapen och tekniken redan under antiken.)

Trä var ju också rätt så vanligt takmaterial på byggnader, särskilt i norden. Det funkar ju iofs väl med de brunare byggnaderna på bilden.

Formerna borde nog vara mer varierade, för att ge ett mer medeltida intryck. (Jag antar att det är det du är ute efter?)

Hus bestod ofta av ett konglomerat av tillbyggnader och sammanbyggda uthus, vagnslider, stallar et.c. som försökte utnyttja ytan maximalt. (Även om vi sällan ser hus i det skicket idag, eftersom dessa mindre delar - ofta i sämre skick - har rivits med åren. Eller, som t.ex. i Stockholm, efter krav på bättre brandsäkerhet mot slutet av medeltiden.)

Vi har också exemplen från Visby och många handelsstäder på kontinenten, att där marken var dyr, så byggde man i smala men effektiva former (och på höjden, men det syns ju liksom inte...)

Jag skulle satsa på former som är mer "udda" för våra öron, och många "smådelar" som kan kombineras ihop i gårdskomplex (även i stadsbebyggelse).
(Jag tog bara några slumpvis utvalda hus. Det enda speciella med just dessa (som jag lånat från Dundjinni-forumet) är att jag i Photoshop fixat skuggor på taket som automatiskt anpassar sig till hur man vrider huset. Detta kan låta som något enkelt men det är det inte.)

Med det sagt så tycker jag diskussionen om husstilar är extremt intressant!

Nu kommer jag ha två mindre städer (små även med medeltida mått mätt) och 5-6 större byar men det blir ju några Rom i detta läget. Jag har inte riktigt spikat tiden ännu men någonting mellan 1200-talet och 1400-talet brukar jag tycka är lagom.

Stormring-öaarna ligger ju isolerat med behagligt klimat (om än ganska regnigt). På vintern går temperaturen ner till några minusgrader annars är det behagligt subtropiskt klimat med temperaturer på runt 22-26 grader stora delar av året.

Jag tror absolut väldigt många hus har trä- eller vasstak - speciellt på landsbygden. Skiffer och tegel ser dock bra ut på kartor så det blir det nog på en del hus som skall se lite "finare ut" typ affärer och sånt.
Själva formerna i byar skulle nog bli ganska enkla - jag tror inte man bygger om och till så mycket på ett hus på landet (eller?) men även här är det ju roligt att lägga till lite udda husformer för att variera lite.

Vad tycker du det är som gör att husen ser moderna ut? Är det att taken är för "fina" eller att det är snygg skiffer/tegel? Kanske kunde lägga på lite smuts i Photoshop. Känslan är ju viktigt.

Jag tycker om bykartorna från Harn så det blir säkert en del inspiration därifrån.

Hittade denna blogg(serie) som var lite intressant:
http://critical-hits.com/tag/architect-dm/
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,973
Location
Göteborg
Viktigt är naturligtvis coola borgar! Här är en liten test av krenelering/mur/stenlagt golv.

 

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Stenhårt! Dock tycker jag att vägen ser väldigt mycket ut som vattnet. I början trodde jag att det rörde sig om floder.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,973
Location
Göteborg
Rymdhamster said:
Stenhårt! Dock tycker jag att vägen ser väldigt mycket ut som vattnet. I början trodde jag att det rörde sig om floder.
Mmm... det beror nog på den lite låga upplösningen kanske.

Här kommer en liten uppdatering.

 

Attachments

Top