Nekromanti BV

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Jag satt och svarade på ett inlägg när jag började undra över hur folk kör med BV? Jag kör själv med EDD:s regler.
Varje gång ett vapen ger mer i skada än ett parerande vapens BV så är det 5% chans (1/20) chans för varje skada över BV att vapnet går sönder. Dessutom så minskar BV:t med 1.
<FONT SIZE=2>
Exempel:
"<EM> Farak drar sitt slagsvärd och slår mot Ardhail som parerar det elegant. Farak gör maximal skada, alltså 11, och det jämnförs mot Ardhails klubbas BV (9). Det är 2 på 20 att Ardhails klubba går sönder. Även om vapnet inte går sönder så minskar BV:t med 1 </EM>".
</FONT>
/[color:green]Han</font color=green> som sällan varit med när ett vapen gått sönder.
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Jag använder endast sänkning av BV om vapnet används för blockering (+5 i FV). Om man parerar för man undan någons vapen med sitt eget. (Jag är inte så duktig på Fysik men båda vapnens rörelsekraft samverkar istället som i blockering där endast ett vapens kraft tas upp av ett annat. (eller nåt))Dessutom används mestadels flatsidan under en parad, vilket i sig kan påverka BV, men eggen påverkas inte..

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Jag brukar sänka BV:et motsvarande kvadraten av det antal gånger skadan överstiger BV:et. (ex BV 9. skada 10-18, BV -1, skada 19-27 övertiger BV*2, 2*2=4, BV -4, osv, detta medför att BV sjunker väldigt mycket snabbare för föremål med lågt BV medan sänkningarna sällan blir särskilt stora i början när vapnet är nytt.
Huruvida eggen skadas är tämligen oväsentligt då kvaliteten på järnet knappast kan jämföras med dagens och vapnen således ej kunde hållas vassa särskilt länge, ett oslipat svärd ger nästan lika mycket skada som ett slipat eftersom träffytan är så pass liten.

Ex nihilo nihil fit
 
Top