Nekromanti Buffys

Der_Wald

Veteran
Joined
12 Jul 2001
Messages
41
Location
Östersund
Alla har vi varit Buffys.

Buffy=En litten person som aldrig har spelat rollspel förut. Detta är ett vanligt utryck I Östersund där det tyvär finns massor av Buffys.

Det finns ingen som helst kopling till min älskling Buffy The Vampire slayer

"Jag är dyslektiker så klaga inte på min stavning"
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Stavning [OT]

Jag tycker faktiskt du stavar bra för att vara dyslektiker. Jag har en kompis (fast jag vet inte om jag kan kalla honom det längre), som knappt kan stava till någonting.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Hmm, intressant uttryck... Har du någon aning om hur det uppkommit?

Används det om nybörjare eller om folk som inte _alls_ spelat eller vill spela?
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
munchkin [lite OT men intressant]

det är som så att i USA tror jag att man kallar kobolder för munchkins. däremot kobolder är sådan där söta små dungeonbashing saker (sådanan man har ihjäl) /images/icons/smile.gif

/Dr_Morbid

Troll är snyggare än människor
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Stavning [OT]

det finns olika former av dyslexi iofs förstår jag vad du syftar på... ;P

/Dr_Morbid

Troll är snyggare än människor
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
Jag bor ochså i östersund och kan svara på Vindhands fråga buffy är man då man för första gången spelar ett rollspel. De flästa Buffys lägger alla färdigheter på ex: slaksmål, rida, svärd, eller yxa detta kallar vi Buffy färdigheter.
Givetvis är sådana färdigheter användbara, men något annat borde dom lägga på.
En buffy spelar rollspel för att få vara med om mycket strid.

Människor skapar sina egna gudar, Markis Lazarus
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det kanske är besläktat med "Boffer" som ursprungligen är en benämning för strid med vadderade vapen i live men utveckats till att beskriva den typ av live som mestadels handlar om att slåss. Jag har sett det användas även om vanliga rollspelare som mestadels fokuserar på strid.

En annan teori är att det kommer från det engelska uttrycket "buff" som betyder typ "kraftig, muskulös" vilket verkar vara en sak som era buffys siktar på.
 

Der_Wald

Veteran
Joined
12 Jul 2001
Messages
41
Location
Östersund
Uttrycket uppkom först igenom att jag och en kompis började kalla alla under 170cm för buffys, då vi då skämt samt syftade på den lamma karaktären Buffy på Sen kväll med Luuk. Min kompis tyckte namligen det lät roligt att kalla folk för detta. Skället för att vi bara kallade folk under 170cm för buffys var att alla under 170 i våran spel förening var små ungar som nyligen börjat med t.e.x rollspel, vi var också för lata att lära oss deras namn. Uttrycket fortsatte att sprida sig, och tillslut nåde det sin plats i vokabuläret som en person som aldrig har spelat rollspel eller en person som bara spelar hack slach RP:s.

"Jag är dyslektiker så klaga inte på min stavning"
 
Top