Buffy one-shot

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Okej så Kranks tråd där han ser på Buffy och Angel fick mig att se serierna igen själv vilket fick mig att läsa rollspelet vilket fick mig att ladda ner böckerna de aldrig släppte men som finns online vilket fick mig att spelleda en one-shot. Är alla Five by Five på det? Bra.

Så Buffy rollspelet har en supercool grej där det balanserar övermänskliga superhjältar som Buffy och Angel med vanliga människor genom en metavaluta. Är din karaktär bättre på grejer har du mindre kontroll över narrativet och är din karaktär riktigt dålig på grejer har du så många metapoäng att du mer eller mindre är medspelledare.

Så mina spelare är monster. MONSTER. Alltså inte deras karaktärer utan mina spelare som personer. Det är också viktigt att förstå att jag oskyldigt gav dem en hög mer poäng att göra karaktärer för. Jag tänkte att det skulle vara kul att ha mäktigare karaktärer. Detta exploderade snart i mitt ansikte.

Oh, one-shoten utspelar sig i staden Shadymount utanför Cleveland. För originalitet är överskattat!

Så… Karaktärerna:

En av mina spelare såg att det fanns en färdig socialarbetare karaktär i Angel Investigations boken, moddade den lite och döpte den efter mig. För det är mitt jobb på riktigt. Så en av karaktärerna är en parodi av mig. Det är om jag får citera ”Du om du fick reda på att demoner fanns och försökte socialarbeta på dem”. Jag måste få påpeka att karaktären är djupt, djupt inkompetent på ALLT som kan dyka upp i ett rollspelsscenario och därför har en miljon metapoäng. Inte förolämpad alls!

Karaktär två är ”En fysiker som när hon blev snubbad på nobelpriset blev en privatdetektiv. Hon slåss med en stridsyxa.”. Jag behöver inte säga mer tror jag.

Karaktär tre är… Karaktär tre är… Ka… SLAYPIRE MED EN SJÄL! Det är en Slayer som blivit en vampyr och som sedan fått en själ. Karaktären är ett absolut stridsodjur. Spelaren använde ”bygg din egen demon” systemet och i efterhand tror jag karaktären bryter mot reglerna. Hon har inte cyborgbitar bara för att poängen inte räckte.

Scenariot börjar:
Så socialarbetaren driver en community empowerment brukarorganisation för personer i övernaturliga situationer. Han får reda på att unga demoner som håller på med småbrott har blivit mördade av något med vassa klor eller tänder och att folk (läs: demoner och vampyrer) skyller på varandra. Han ger sig ut för att försöka se till att folk inte börjar slå på varandra genom att prata med dem.

Fysiker detektiven får ett fall där ett medelålders par vars son dog förra året har hört att folk sett honom vid liv i Shadymount. Fysiker detektiven tar sig an fallet, plockar upp sin stridsyxa och ger sig av för att se ifall sonen hänger med de lokala vampyrerna.

Slaypire bänkpressar en lätt lastbil och har ångest över sin förbannade existens. Korrupta poliser dyker upp och hotar Slaypire att hålla sig ur deras väg. Slaypire ignorera dem och går tillbaka till att ha ångest iställer för att undersöka något.

Socialarbetaren och fysiker detektiven dyker upp samtidigt för att prata med vampyrer alternativt demoner på det lokala caféet ”Cincinnatus”. Caféet drivs av den odödliga diktatorn från romarriket som är en komisk fascist demon spelad som soppnazisten. Trots ägaren är caféet en mötesplasplats för stadens magiska varelser eftersom Cincinnatus kommer spöa skiten ur dig, kasta ut dig och sedan svartlista dig om du börjar slåss.

Socialarbetaren får reda på att de lokala Gnatuw demonerna skyller på en grupp vampyrerna som fått chip i huvudet av militären och därför inte kan skada människor. Demonerna tror att detta fått dem att börja jaga demoner. Privatdetektiven får reda på att killen hon letar efter är en vampyr och var han brukar hänga. Slaypire dyker upp för att dricka en trippel espresso med grisblod i den. Privatdetektiv och socialarbetare pratar med varandra och bestämmer sig för att teama upp. De försöker få med Slaypire men Slaypire är för fylld med ångest och självhat för att hänga med. Så medan de andra två gett sig iväg pratar Slaypire med Cincinnatus. Cincinnatus klagar på att någon stulit allt hans varulvssaliv och att han tror det var hälsoinspektören som gjorde det. Slaypire hotas med att behöva betala av allt hon druckit på kredit om hon inte dealar med detta åt Cincinnatus. Slaypire, hotad med att behöva betala tiotals dollar, går med på att hantera fallet.

Slaypire dyker upp hos på parkeringsplatsen där hälsoinspektören ställt sin bil för att prata med henne. Hälsoinspektören är helt ”Ni kommer aldrig kunna stoppa oss! Jag berättar inget!” men Slaypire gör sin vampyransikte grej och detta skrämmer henne att berätta vad hon gjort med varulvssalivet. Hon har gett det till en antigänng grupp hos den lokala polisen som injicerat det och därmed förvandlat sig till varulvar för att kunna ”rensa upp demonbuset!”. Så det är polisvarulvar som dödat demonerna!

Socialarbetaren och fysiker detektiven kommer till det övergivna varuhuset där Gnatuw demonerna och vampyrena precis ska till att slåss. De försöker prata ner alla och fysiker detektiven identifierar vampyren hon letar efter. De lyckas dock inte stoppa slagsmålet så när vampyrerna och demonerna börjar slåss är de i mitten. Fysiker detektiven börjar slå bort eller ner folk med sin stridsyxa. Socialarbetaren är däremot komiskt värdelös på att slåss men använder sina metapoäng för att se till att just då hoppar Slaypire in genom fönstret och börjar slåss med folk.

Det är en kul strid där spelarna försöker se till att ingen dör. Alla kan bidra även om det i socialarbetarens fall är genom att kasta ur träbråte genom fönstret så att det inte kan användas som pålar som kan döda vampyrerna. De tre lyckas lugna ner alla och avslöjar att det är antigäng gruppen hos polisen som blivit varulvar och dödat folk. Detta får alla att sluta slåss vilket socialarbetaren utnyttjar till att få alla att lova att hjälpa till mot varulvspoliserna. Fysiker detektiven pratar med vampyrsonen hon letat efter och får denna att gå med på att träffa sina föräldrar.

Efter en scen där vampyrsonen träffar sina föräldrar och de bestämmer sig för att åka hem tillsammans (han har ju ett chip så han inte kan skada dem så karaktärerna är lugna med detta) så pratar de tre spelarkaraktärerna ihop sig.

Planen de kommer fram till ser ut då här:

1: Sätta dit poliserna för brott. Detta tänker de göra genom att plantera stulna saker på dem och få det att se ut som att de är kriminella.

2: Hålla protester mot antigängvålds gruppen så att staden måste lägga ner den.

Så sagt och gjort! De snor en massa saker/knark och sätter dit poliserna för det genom att tipsa media och reportrar. Sjuka mängder metapoäng används

Och sedan börjar de samla en bred koalition av övernaturliga varelser för att vara med i deras protest. De har redan de chippade vampyrerna och gnatuw demonerna. Men de lyckas åka runt och rekrytera:

-Wicca gruppen.

-Djävulsmagikerna.

-Bigfootsen.

-Lösskinnade demonerna.

-De lokala varulvarna (som är en annan sort och bara kan förvandlas en gång i månaden).

-En ond gud som bor i en flock katter.


De misslyckas med att rekrytera:

-De vanliga vampyrerna (som försöker äta dem).

-De onda galna forskarna (som skrattar åt dem)

-Hämnddemonerna (som tyvärr är upptagna)

-Och genius locaien som är kullarna utanför staden (alltså, den håller i en skylt, men den kan inte flytta på sig).

Sedan håller de en demonstration.

Det är sjukt kaotiskt men de lyckas hålla demonstrationen fredlig trots att polisen gör allt de kan för att starta bråk. Resultatet av demonstrationen är att borgmästaren tillfälligt stänger ner antigäng gruppen medan saker utreds. Alla är nöjda!

Gruppen samlas för att fira sin seger på fysiker detektivens kontor. Det är då varulvspoliserna anfaller! De är missnöjda med att karaktärerna stoppat deras onda plan!

Striden går så här:

-Det är en svår men hanterbar strid för fysiker detektiven.

-Slaypire knäcker polisvarulvar som om de var okokt spagetti.

-Socialarbetaren får vansinnigt mycket spö… Men överlever pga metavaluta!

Scenariot slutar med våra hjältar ståendes på en hög döda varulvar.

 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Nästan alla spelrapporter är outhärdligt tråkiga. Nästan.

Men du kallar detta one-shot? Hann ni med allt detta i en sittning? Det låter mer som en kampanj.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Nästan alla spelrapporter är outhärdligt tråkiga. Nästan.

Men du kallar detta one-shot? Hann ni med allt detta i en sittning? Det låter mer som en kampanj.
Bra att den här kunde vara lite underhållande :D

Det här var tre och en halv timme. Men ja det är raskt tempo, jag är ganska snabb som spelledare och spelarna höll uppe hastigheten. Systemet är väldigt snabbt också. Men något som verkligen hjälpte var Buffyspeach och grejen där man med lite humor kan vara ganska snabb. Grejen där de rekryterade djävulsmagikern var verkligen att gruppen fick listan över grupperna i settingen och de var:

Detektiv fysikern: ”Inte djävulsmagikerna! De heter DJÄVULSmagikerna”

De andra två: ”ALLA SKA FÅ VARA MED”

Jag som spelledare: Vi klipper till en mörk grotta under marken där sju varelser med horn klädda i svarta kåpor står. En av dem håller en dolk över ett blodigt altare där det ligger en get. De andra sex ser på er med onda men nyfikna ögon.

Socialarbetaren: Så, det är vårt förslag! Ni är med och protesterar mot varulvspolisvåldet som kan drabba er också och så kan ni bygga kontakter sammtidigt! Kontakter är bra!

Jag som spelledare: Hexklar, han som gör himlen svart med eld ser på er och öppnar en av sina tre munnar.

Hexlar: Kontakter är bra! Kontakter låter oss få med andra till våra… Cermonier…

Socialarbetaren: Ja! Alla behöver vänner!

Hexklar: Vi har också gasmasker till alla ifall de skjuter tårgas.

Jag som spelledare: Hexklar håller fram en gasmask med utrymme för tre munnar.

Slaypire: Perfekt! De är stora nog för lösskinsdemonerna!

Jag som spelledare: Vi klipper tillbaks till planeringsmötet…
 
Top