Brukar du spela om äventyr/kampanjer?

Brukar du spela om äventyr/kampanjer?

• Som spelare, ofta

Votes: 0 0.0%
  • Som spelare, ibland

Votes: 7 10.9%
  • Som spelare, sällan

Votes: 11 17.2%
  • Som spelare, aldrig

Votes: 33 51.6%
  • Som spelledare, ofta

Votes: 12 18.8%
  • Som spelledare, ibland

Votes: 28 43.8%
  • Som spelledare, sällan

Votes: 18 28.1%
  • Som spelledare, aldrig

Votes: 3 4.7%
  • Det är komplicerat, jag förklarar i en kommentar

Votes: 0 0.0%
  • Jag har ingen relevant åsikt men vill ändå delta i omröstningen

Votes: 1 1.6%

• Total voters
    64
Med tanke på hur centralt agens och interaktion är i rollspel så borde jämförelsen snarare vara:

Hur många skriver samma bok flera gånger?
Hur många spelar in samma film om och om igen?

Men att spela samma spel fler gånger bör väl vara mer likt kanske?

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook
Jo precis. Särskilt solospelsfokuserade rollspel, typ BG eller Mass Effect, bör ge en liknande mängd interaktion för en spelare. Kanske. Åtminstone närmare jämförelse än bok / film.

Som spelare förstår jag knappt ens frågan. Om jag spelat ett äventyr en gång vet jag väl redan hemligheten? Jag har svaret och lösningen på mysteriet? Jag vet hur saker hänger ihop? Vad är då poängen?
Göra något slags speedrun?
Det känns superkonstigt. Jag tycker ju redan att all form av metakunskap är jobbig eftersom jag föredrar diegetiska beslut och upplevelser så långt det är möjligt; och om inte rollpersonen är fast i någon form av Groundhog Day så blir ju ingenting diegetiskt på det mentala planet om jag, men inte rollpersonen, upplevt äventyret tidigare. Det blir en automatisk distans mellan mig och rollpersonen: min inlevelse motarbetas aktivt.

Kanske skulle man kunna se det som något slags "hard mode"; att kunna bortse från så mycket metakunskap och ändå känna inlevelse… Men jag är inte så intresserad av den sortens utmaningar, så jag passar nog.

Som spelledare tycker jag att det svåraste som finns är att komma på bra äventyr, så de jag har kan jag köra med hur många grupper som helst. Det finns en anledning till att jag hela tiden försöker pusha Tatters of the King på grupper jag är med i; åtminstone del 1 är 10–12 spelmöten jag vet att jag kan göra bra och som jag vet funkar. Då kan jag fokusera på att tweaka småsaker jag tänkt på från förra gången istället för att panikförbereda inför varje spelmöte.

Jag skulle däremot inte vara intresserad av att kör samma äventyr med spelare som redan kört det. Det vore ju rätt poänglöst (se ovan).

Så det är så bra?
Tja, med mina justeringar är det nog det bästa köpe-äventyr/kampanjen jag stött på.

Och det är ju också det äventyr som format typ hela mitt sätt att tänka på och konstruera äventyr.

Det är absolut inte perfekt, det är det inte. Men det passar mig väldigt bra. Och jag kan det rätt bra vid det här laget och kan köra det med väldigt kort varsel och liten förberedelsetid, vilket väl nästan är den viktigaste biten =)

Som spelledare så är det väl mest enklare att köra om samma då allt är färdig preppat nästan.... Dock så försöker jag oftast anpassa äventyr efter spelare så inte så lätt med exakt samma. Men köra köpe-äventyr några gånger funkar rätt bra. Man ju också variera dem lite också.

Som spelare så har det hänt och ser inga större problem med det heller. Blir mer att man får rollspela lite mer att man inte vet vad det handlar om trots man kan äventyret. Det är lite som man ska låtsas veta att ens karaktär inte vet att troll tar extra skada av eld.

Jag håller med majoriteten (enligt trådens omröstning): som spelare - nej; som SL - ja.

Om man spelar online är det nog lättare att hitta en helt ny grupp, men om man spelar offline är det lite av en lyx att hitta eller ha tid för en andra eller tredje grupp. Men om man har det, då tycker jag det är fantastiskt at få spelleda samma kampanj eller äventyr igen, med en helt ny grupp.

Som någon sa tidigare: att vara SL är att vara speldesigner lite. Ett enskilt äventyr är i så fall ett speltest. Jag kommer alltid på saker under spelets gång som man skulle kunna tweaka på olika sätt och av olika anledningar.

Jag spelleder offline, så har inte haft så många möjligheter att spela samma äventyr med olika grupper, men jag gjorde det för första gången på vår TTRPG Fest. Jag var SL för Mutant: Mechatron och hade aldrig spelat Year Zero-motorn tidigare. Så jag fick min ordinarie grupp att spela igenom oneshottet med mig kvällen före - gick sådär. Spelade det igen på TTRPG Fest - gick bra!. Spelade det igen på TTRPG Fest nästa dag - gick skitbra!

Last edited:
Jag spelleder gärna om grejor men helst bara för nya grupper. Jag tycker att jag spelleder bättre ju fler gånger jag kört just det äventyret. Som spelare föredrar jag att inte ha spelat äventyret/kampanjen tidigare men det är ingen dealbreaker om jag skulle ha gjort det. Jag kan låtsas bara att jag inte vet vad som kommer att hända.

Satte mig som "ibland". Många av indiespelen jag gillar är ju en specifik situation som går att spela flera gånger, även med samma vänner, och en del av det roliga är att se hur det utvecklar sig olika trots samma ingångsvärden. Tex @Frederik J. Jensen s spel Montsegur 1244 som jag har haft fastspikat på min Top 3 Favoritspel sedan jag spelade det för första gången.

Jag har en fantasykampanj som jag kört tre-fyra gånger. Det finns en del skrivet om den här på forumet under titeln "skuggan av igår" om man söker sig riktigt långt tillbaka i tiden, från när jag spelledde den för @DeBracy , @w176 , @Xhakhal mfl. Det är en ramhandling och en introduktion som sedan kan utvecklas åt lite olika håll. Jag skulle gärna spelleda den igen.

Jag vet katten om jag skulle nappa på Spelsnackarnas grej att köra samma rälsade kampanj scen för scen som spelare dock. Indie-grejen är ju oneshots, och från spelledarstolen så byts ju iaf spelarna ut mellan varven.

Tänkte svara aldrig på bägge tills jag insåg att jag planerar att spelleda om ett äventyr nu i närtid. Dock kom jag inte igenom hela äventyret första gången och nu är det med en ny spelgrupp och ett annat regelsystem.

Äventyr som jag gillar spelleder jag gärna mer än en gång, men för olika grupper/konstellationer. Som spelare har jag inga problem att spela om äventyr. Jag tänker att min rollperson inte vet något om äventyret och spelar utifrån det. Men är det till exempel gåtor som jag vet svaret på för att jag spelat äventyret tidigare, låter jag någon annan svara på dem.

I nuläget är det 58 relevanta röster, 46 röster som spelare och 56 röster som spelledare. Det borde, om jag nu tänker rätt, betyda att två personer röstat enbart som spelare och 12 personer enbart som spelledare. Ingen torde bli förvånad över att forumet främst lockar spelledare.

Bland spelarna brukar majoriteten (31/46 = 67 %) "aldrig" spela samma äventyr/kampanj mer än en gång, följt av "sällan" (9/46 = 20 %).

Bland spelledarna är resultatet mer spritt. Det vanligaste är att spelleda samma äventyr "ibland" (26/56 = 46 %) följt av "sällan" (16/56 = 29 %). Den höga andelen "ibland", och ett antal som angett "ofta", beror gissningsvis på att många här brukar spelleda på konvent.

Inte i regel, men det finns några undantag...

Svavelvinter (D5K - DoD):
Som spelare på 80-talet
Som SL 2008 och framåt
Som SL med andra (Svavelvinter RPG) regler runt 2010
Som SL med kidsen under 2025

Novastenen (DoD)
Som SL på 2000-talet
Som SL på 2020-talet

Ridders Rös (DoD 2023)
Spelare på 2020-talet
SL på 2020-talet

Uppdrag Mos Mosel (Mutant)
Som spelare på 2000-talet
Som SL på 2010-talet

Nekropolis (Mutant)
Som spelare på 80-talet
Som SL på 2010-talet

Mordet på Loberga Herrgård (Mutant)
Spelare på 90-talet
SL på 2010-talet

Skräcken i Warwick House (Chock)
Som spelare på 80-talet
Som SL på 2020-talet

Jag älskar att spelleda samma äventyr flera gånger, särskilt såna som innehåller många tydliga spelarval.
Sen är det inte ofta jag är spelare, men hade inte haft några problem med att spela ett äventyr jag redan varit med om. Är det ett mysterieäventyr med gåtor och ledtrådar får jag fokusera på något annat, socialt spel eller så.

edit: det kan ju nämnas att jag är helt obrydd om spoilers, både i rollspel, film och skönlitteratur. Hade jag varit mera känslig för sånt så hade jag nog svarat annorlunda!

Last edited:
Som spelare kan jag tänka mig att spela om ett äventyr,

dock behöver jag ställa in mig innan med ett annat focus. Jag behöver då sänka nivån av att "lyckas" i hur jag spelar. Det är egentligen det viktigaste, ta bort play to win aspekten.

Mer ta äventyret från exakt hur det presenteras. Inte tänka lika mycket, det kan bli väldigt trevligt men passar vissa typer av äventyr sämre.

Gärna att någon del av äventyret/gruppen blir annorlunda på något tydligt vis.

Har i min "ungdom" spelat och varit spelledare upprepade gånger för främst

AD&D I6 Ravenloft
AD&D T1-4 Temple of Elemental Evil - "Drömmer om den optimalt modifierade kampanjen" :)

Vore skoj att testa dessa med andra spelsystem än AD&D också...

Back