Brist på allitteration i kommande delar av Törnetronen

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
204
Hallå! Jag vet inte om jag får hjälp här (förslagsvis av Förstefadern själv) eller om jag bara vill skriva av mig. Som jag noterat av kampanjöversikten till Symbaroum är det bara de fem första delarna som har allitteration i titeln (Väktarens Vrede, HäxHammaren, Slocknad Stjärna, Mörkrets Moder, Vilda Vålnaders Vanmakt), sedan kommer den stora smällen Ärkemagins Nycklar och Vid Härskarens Härd. Var tanken från början att ha samma begynnelsebokstäver och sen gick det bara inte, eller har titlarna bara blivit så? Är jag den enda som stör mig på detta?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Är inte kampanjsviten nedskalad från ursprungliga 7 till 6 delar? "Vilda vålnaders vanmakt" gillar jag inte alls som namn. Det låter för mig som när någon utropar "Milda Matilda!".
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
204
Henke;n347939 said:
Är inte kampanjsviten nedskalad från ursprungliga 7 till 6 delar? "Vilda vålnaders vanmakt" gillar jag inte alls som namn. Det låter för mig som när någon utropar "Milda Matilda!".
Jag har ett vagt minne av att MJH nämnde det på Gothcon förra året. Frågan är vilken som faller bort? Med tanke på titeln hoppas jag att det är Ärkemagins Nycklar och att namnet på sista blir Härskarens Härd.

Jag håller med om Vilda vålnaders vanmakt, det känns inte så ... äventyrsnamnigt?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Det stämmer att det blir 6 delar istället för 7 och att avslutningen blir extra tjock istället. Vad jag vet är inte namnet på de två sista delarna spikat. Jag hoppas och tror att det blir allitterationer och att det i så fall bara blir "Vålnaders vanmakt".
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
/tar på sig besserwisserhatten/
"Slocknad stjärna" är inte en allitteration, varken på nusvenska eller fornsvenska eftersom st endast "rimmar" med st; alternativt så "rimmar" inte sje-ljudet med ess-ljudet.
/tar av sig besserwisserhatten/
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
204
Mekanurg;n347943 said:
/tar på sig besserwisserhatten/
"Slocknad stjärna" är inte en allitteration, varken på nusvenska eller fornsvenska eftersom st endast "rimmar" med st; alternativt så "rimmar" inte sje-ljudet med ess-ljudet.
/tar av sig besserwisserhatten/
Du har så rätt; låt oss istället kalla det för likartade begynnelsebokstäver i titelns alla ord.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Marrik den allvetande;n347938 said:
(Väktarens Vrede, HäxHammaren, Slocknad Stjärna, Mörkrets Moder, Vilda Vålnaders Vanmakt), sedan kommer den stora smällen Ärkemagins Nycklar och Vid Härskarens Härd.
Ooooo boy! Det tyder antingen på att kraftiga, världsförändrande händelser kommer ske i de delarna, eller att de drastiskt kommer byta stil på äventyren.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Rymdhamster;n347952 said:
Ooooo boy! Det tyder antingen på att kraftiga, världsförändrande händelser kommer ske i de delarna, eller att de drastiskt kommer byta stil på äventyren.
Tja, de har ju skruvat upp nivån för varje del så det låter rimligt.
 
Top