Bra skräckscenario

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Last edited:

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Trial and Terror är ju tänkt att vara läskigt i alla fall. Men mycket interaktion som sker blir snabbt rätt surrealistisk och absurd, så det brukar växla en del mellan nervösa skratt och paranoida blickar gentemot varandra. Äventyret är menat att ha en underliggande skräckkälla som bara behövs presenteras, aldrig användas, och sen bara låta karaktärernas intriger och trasiga psyken bära det tyngsta lasset för att skapa en läskig stämning. Men det brukar bero lite på hur väl spelarna vågar ta ut svängarna.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Jag brukar (tyvärr) bli så skrämd av skräckscenarion men det finns en del som har lyckats ta sig in under mitt skinn. Många av dem är som tidigare nämnts är när det är något mänskligt beteende som orsakar det, t.ex. "A Happy Family" som nämnts innan.

Ett scenario jag spelade rätt nyligen och faktiskt blev rädd för är the Derelict. Jag hade en jättebra spelledare och jag tror den slog an på den rädslan jag fick av att som alldeles för ung ha sett John Carpenter's "The Thing".

Finns att ladda ned här.
https://chaosium.itch.io/the-derelict
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Exakt det här jag är ute efter. Något vansinnigt och otrevligt, men som nödvändigtvis inte behöver innebära sekter och kosmiska entiteter.
Det finns visserligen ett inslag av kosmiska entiteter i historien men de är bara verktyg och lätt att helt ta bort. Kärnan, och fasorna, är högst mänskliga och utan övernaturligheter. Det gör att scenariot nästan är bättre att köra i annat än uttalade skräckspel för att maximera chockeffekten.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Det finns visserligen ett inslag av kosmiska entiteter i historien men de är bara verktyg och lätt att helt ta bort. Kärnan, och fasorna, är högst mänskliga och utan övernaturligheter. Det gör att scenariot nästan är bättre att köra i annat än uttalade skräckspel för att maximera chockeffekten.
Ja men precis! Det är ju ofta det här Stygian Fox försöker göra med sina CoC-scenarion - även om det även där finns något övernaturligt så är det diffust och otydligt. Håller också med om att skräck kan göra sig bäst när ingen vet att det faktiskt är skräck och där det mer är thriller (eller som det ofta stod förr i tiden på filmkategorisering "rysare").
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Håller också med om att skräck kan göra sig bäst när ingen vet att det faktiskt är skräck och där det mer är thriller (eller som det ofta stod förr i tiden på filmkategorisering "rysare").
Trots att det är mer tänkt som en komisk parodi på dokusåpor (med lite inslag av CoC) så är det fler som blivit riktigt skrämda av mitt konventsäventyr Robinsson Återkomsten än när jag på konvent spellett mer konventionella skräckäventyr där fokus ligger på att vara skrämmande. Jag tror spelarna är mer avslappnade när det inte följer den traditionella skräckfilmsmallen och är inte lika förberedda på att det ska bli skrämmande.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag tror spelarna är mer avslappnade när det inte följer den traditionella skräckfilmsmallen och är inte lika förberedda på att det ska bli skrämmande.
Tror definitivt också detta. Det är detta som på något sätt också blir en käpp i hjulet med att signalera att vi spelar KULT, CoC, Chock etc. Man har redan från början satt förväntningarna och då är det kanske svårare att tycka det är läskigt? Fast vänder man på det så gör ju ett uttalat skräckrollspel att man får möjlighet att förbereda sin inlevelse i ett skräckscenario.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Trots att det är mer tänkt som en komisk parodi på dokusåpor (med lite inslag av CoC) så är det fler som blivit riktigt skrämda av mitt konventsäventyr Robinsson Återkomsten än när jag på konvent spellett mer konventionella skräckäventyr där fokus ligger på att vara skrämmande. Jag tror spelarna är mer avslappnade när det inte följer den traditionella skräckfilmsmallen och är inte lika förberedda på att det ska bli skrämmande.
I lite samma andra så var Baskerville Night till Vampire the Masquerade som jag var med och skrev på mest tänkt som ett scenario med ett pinsamt politiskt problem och ett elakt skämt. Men folk säger att de tycker att världens elakaste hund är obehaglig för dem och att de känner sig klaustrofobiskt jagade av den.

 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Gradient Descent till Mothership innehåller en hel del detaljer som är obehagliga på riktigt. Författarna har tänkt ett par varv extra kring body horror, AI och androider. Originellt, komprimerat och smart. Varningstext medföljer. Inget att spela med tioåringar.
 
Last edited:

Asta_Echo

Veteran
Joined
2 Aug 2021
Messages
43
Jag har fått spela Unseen Masters som spelare, och det är nog den bästa skräckkampanj som jag spelat. Speciellt första delen Wild Hunt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag har fått spela Unseen Masters som spelare, och det är nog den bästa skräckkampanj som jag spelat. Speciellt första delen Wild Hunt.
Håller med, men jag hade valt att balansera det övernaturliga och göra det mer vagt. Har t.ex. för mig att undersökningarna visar att bitmärken på offer är gjorda av något som inte kan vara varken människa eller djur. Här hade jag hellre varit vag för att inte göra det uppenbart att det är något övernaturligt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Av sånt jag läst lyckas nog Upsalasviten vara närmast att snudda vid detta (när man i Mörkret mellan stjärnorna inser vad himlastenen egentligen är och kanske än värre i epilogen och på liknande sätt i slutet på Ur afgrunden).
Läste om den här tråden och det slog mig att ytterligare en sak gör Mörkret mellan stjärnorna obehaglig.

Inledningsvis etableras ett faktum att RP´s far dött av stilla (av naturliga orsaker), men senare i utredningen så inser man att han inte alls dött stilla utan på ett helt onaturligt sätt.
Det där sänder en rejäl rysning genom kroppen... iaf på mig...
 
Top