Nekromanti Bra saker med More than Human

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Inspirerad av Niklas73's outtröttliga arbete med att utveckla och promota Starchallenge tänkte jag försöka skriva ungefär en grej om dagen som är väldigt bra med More than Human. Lite som en adventskalender...

Nå; de kommer inte att komma i viktighetsordning, utan bara i den ordning jag kommer på dem.

#1 En av de bästa sakerna med More than Human är att det inte är ett superhjältespel, utan ett spel om människor som har superkrafter. Det återspeglas dels i spelledarråd, kampanj- och äventyrstips och liknande, och dels i reglerna, som är mer realistiska och dödliga och uppmuntrar till grisigare sår än många andra superhjältespel som mer satsar på att återskapa de mer naiva superhjälteserierna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Re: Det bästa med More than Human

Vi fortsätter med #2...

#2 En av de bästa sakerna med More than Human är licensen. Inspirerad av bland annat Eclipse Phase så släpps More than Human via licensen Creative Commons 3.0 Erkännande. Det innebär i korthet att vem som helst får ta spelet, göra om det, och sälja det. Eller ladda ner PDF:en som finns tillgänglig gratis och trycka den till självkostnadspris.

Illustrationerna är även de släppta via samma licens. Det betyder att om du behöver bilder till ditt spel, din hemsida eller ditt kommersiella dataorspel så kan du använda illustrationerna från More than Human utan att betala ett öre till någon och utan att be om lov.

Det finns två begränsningar:
1) Du måste ange upphovsman, det vill säga mig respektive konstnärerna.
2) Du får inte säga att vi stödjer din användning. Om Sverigedemokraterna använder bilderna så får de inte säga att jag stödjer deras användning, till exempel. De måste ange källa, men får inte säga att jag tycker att deras grejer är bra. Utan att fråga, såklart.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,516
Re: Det bästa med More than Human

krank said:
Vi fortsätter med #2...

#2 En av de bästa sakerna med More than Human är licensen. Inspirerad av bland annat Eclipse Phase så släpps More than Human via licensen Creative Commons 3.0 Erkännande. Det innebär i korthet att vem som helst får ta spelet, göra om det, och sälja det. Eller ladda ner PDF:en som finns tillgänglig gratis och trycka den till självkostnadspris.

Illustrationerna är även de släppta via samma licens. Det betyder att om du behöver bilder till ditt spel, din hemsida eller ditt kommersiella dataorspel så kan du använda illustrationerna från More than Human utan att betala ett öre till någon och utan att be om lov.

Det finns två begränsningar:
1) Du måste ange upphovsman, det vill säga mig respektive konstnärerna.
2) Du får inte säga att vi stödjer din användning. Om Sverigedemokraterna använder bilderna så får de inte säga att jag stödjer deras användning, till exempel. De måste ange källa, men får inte säga att jag tycker att deras grejer är bra. Utan att fråga, såklart.
Coolt. Tummen upp för det här :gremsmile:
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: Det bästa med More than Human

krank said:
Vi fortsätter med #2...

#2 En av de bästa sakerna med More than Human är licensen. Inspirerad av bland annat Eclipse Phase så släpps More than Human via licensen Creative Commons 3.0 Erkännande. Det innebär i korthet att vem som helst får ta spelet, göra om det, och sälja det. Eller ladda ner PDF:en som finns tillgänglig gratis och trycka den till självkostnadspris.

Illustrationerna är även de släppta via samma licens. Det betyder att om du behöver bilder till ditt spel, din hemsida eller ditt kommersiella dataorspel så kan du använda illustrationerna från More than Human utan att betala ett öre till någon och utan att be om lov.

Det finns två begränsningar:
1) Du måste ange upphovsman, det vill säga mig respektive konstnärerna.
2) Du får inte säga att vi stödjer din användning. Om Sverigedemokraterna använder bilderna så får de inte säga att jag stödjer deras användning, till exempel. De måste ange källa, men får inte säga att jag tycker att deras grejer är bra. Utan att fråga, såklart.
Mycket föredömligt. Det stödjer vi med ett köp!
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Re: Det bästa med More than Human

krank said:
Vi fortsätter med #2...

#2 En av de bästa sakerna med More than Human är licensen. Inspirerad av bland annat Eclipse Phase så släpps More than Human via licensen Creative Commons 3.0 Erkännande. Det innebär i korthet att vem som helst får ta spelet, göra om det, och sälja det. Eller ladda ner PDF:en som finns tillgänglig gratis och trycka den till självkostnadspris.

Illustrationerna är även de släppta via samma licens. Det betyder att om du behöver bilder till ditt spel, din hemsida eller ditt kommersiella dataorspel så kan du använda illustrationerna från More than Human utan att betala ett öre till någon och utan att be om lov.

Det finns två begränsningar:
1) Du måste ange upphovsman, det vill säga mig respektive konstnärerna.
2) Du får inte säga att vi stödjer din användning. Om Sverigedemokraterna använder bilderna så får de inte säga att jag stödjer deras användning, till exempel. De måste ange källa, men får inte säga att jag tycker att deras grejer är bra. Utan att fråga, såklart.
Grymt sympatiskt. Jag säger som jag sa innan, jag har köpt spelet utan att veta något om det, enbart för att jag vill stödja ditt projekt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Re: Det bästa med More than Human

Okej, dags att säga något om själva spelet igen.

#3 En av de bästa sakerna med More than Human är att spelet inte bara innehåller regler, utan också gedigna kapitel med instruktioner och tips både för SL och för spelarna. De kapitlen ger dels tips för nyblivna spelare, men har också en hel del knep för erfarna spelare och spelledare. Nästan allt jag kan som SL har jag stoppat in här. Äventyrsdesign, arbete med portaler för att komma in i spelets stämning, och så vidare. Tipsen och instruktionerna är inte heller generiska, utan är anpassade för den spelstil More than Human är tänkt för.

Samtidigt är spelet också tydligt med att det här är ert spel nu. Gör vad ni vill. Ändra, plocka russinen ur kakan. Spela som ni vill, använd de verktyg ni tycker fungerar för er.
 

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Joined
22 Oct 2012
Messages
241
Re: Det bästa med More than Human

Man får alltså rollspelar-superkrafter av >H ? Det här inlägget skulle ha fått mig att förboka, om jag inte redan hade gjort det av ren nyfikenhet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Re: Det bästa med More than Human

#4 En av de bästa sakerna med More than Human är det öppna arbetet. Spelets text har redan från börja funnits tillgånglig för andra att läsa och kommentera på, först på wiki och sedan i Google Docs. I det senare har dessutom folk kunnat skriva kommentarer direkt i texten. Jag har också arbetat öppet på rollspel.nu genom att ställa frågor om saker jag undrat över och så vidare.

Mitt mål har varit att ivolvera så många som möjligt så tidigt som möjligt. Jag tror på det kollaborativa skapandet, och att många kockar inte alls nödvändigtvis leder till sämre soppa. Genom den öppna processen har More than Human blivit minst tio gånger bättre än det kunnat bli om jag bara skrivit själv hemma på min kammare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
#5

#5: En av de bästa grejerna med More than Human är att dess system för att bygga superkrafter är så flexibelt. Det finns inte långa listor med olika sorters strålar, utan rollpersonen får ett antal "komponenter" som kombineras i spel för att skapa superkrafternas effekter. En kraftstråle och ett inbyggt vapensystem är egentligen samma sak - man delar ut skada på avstånd. Alltså använder man komponenterna Skada och Räckvidd. Telekinesi är Flytta plus Räckvidd, att kunna teleportera saker man inte håller i är Teleportation plus Räckvidd.

Det här gör att de allra flesta superkrafter kan simuleras. Samtidigt finns begränsningar, högst medvetna sådana - systemet är i övrigt gjort för realistiska, grisiga strider så även superkrafterna kommer att vara en aning inriktade ditåt; det går inte att skapa ett kraftfält som kan stå emot en maxad kraftstråle, det går inte att läka alla sina sår i en stridsrunda och det går inte att resa i tiden eller till andra dimensioner.

Genom begränsningarna i komponenterna skapas en kreativ synergi; begränsningar föder som bekant kreativitet. Om du bara ser till att utgå från vilka komponenter som finns istället för närmaste serietidning så kommer du att hitta massor med inspiration till nya häftiga krafter och rollpersoner.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
#6

#6: En av de bästa sakerna med More than Human är att det har ett genus- och mångfaldsperspektiv utan att bli krystat eller "preachy". Det finns inga texter om hur fint det är med feminism eller andra pekpinnar; däremot är ungefär hälften av alla SLP:er i den medföljande världen kvinnor, och eftersom jag i stort sett inte har några passiva SLP:er så blir det heller inte så mycket till passiva sådana. Det finns män och det finns kvinnor som beskrivs som vackra, men de flesta får sitt utseende beskrivet hyfsat värdeneutralt. Andelen afroamerikaner och latinos är någorlunda proportionerligt med Chicago, där spelet utspelar sig - dvs betydligt fler ickevita än i de flesta serietidningar.

Det könsneutrala pronomenet "hen" används för rollpersoner, spelare och spelledare man inte känner till könet på. Det kändes bättre än "den" och "han eller hon" och "vederbörande".

Även bilderna kommer, om alla illustratörer håller vad de lovar, att vara rätt så kvoterade, så att säga.

Mitt mål har varit att visa att man kan gestalta en spelvärld på ett genusmässigt bra sätt utan att visa upp världen som oproblematisk eller rosenskimrande. Det finns gott om motsättningar och orättvisor.

(Fast det är klart, en del kommer naturligtvis att sätta sig på tvären ändå, bara för att de vet att spelet har en genusmedveten tanke. och jag missar säkert några läsare genom användandet av "hen". Tur att jag inte skriver för att bli rik.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
#7

#7 En av de bästa sakerna med More than Human är att det är ett generiskt regelsystem för att spela människor med superkrafter i en förhållandevis realistisk nutid.

Låter det inte generiskt? Tja, det är lika generiskt som GURPS eller d20. Det är anpassat för en viss spelstil och en viss typ av rollpersoner, men spelvärlden är inte fast. Spelet levereras med en kampanjvärld, men också med råd och tips för hur man bygger sin egen kampanj, sitt eget menageri av supervarelser, sin egna "mytos".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
#8

#8 En av de bästa sakerna med More than Human är att spelet levereras med en kampanjvärld. Med spelet får du en beskriven spelvärld med häftig metaplot, massor av aktiva spelledarpersoner som har kontakter, agendor och åsikter om varandra, ett antal organisationer som också har agendor och åsikter, samt en "kampanj-roadmap" som visar ungefär hur en tänkt kampanjprogression är tänkt att se ut. I kampanjvärlden får du dessutom ett introduktionsäventyr och flera äventyrsuppslag.

Tanken är att materialet, tillsammans med de handfasta råden för att konstruera äventyr både specifikt för den världen och för More thanj Human i allmänhet, ska räcka till en ordentlig kampanj som sträcker sig över flera års aktivt rollspelande.

Det finns också planer på expansioner av värld och regler, men de tar vi i en framtida uppdatering...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
#9

Snart är min ganska korta lista över "stora" bra grejer slut. Då får jag antingen komma på nya, eller så får jag börja prata om små, individuella saker som jag tycker är bra.

Nå;

#9: En av de bästa sakerna med More than Human är att systemet bara använder en sorts tärning och dessutom bara en sorts slag. Färdighetsslag, initiativslag, skadeslag - allt är uniformt.

Spelet använder två sjugosidiga tärningar, en svart och en vit. Eller, man får såklart göra som man vill med färgerna, men reglerna pratar ibland om "svart" eller "vit" tärning.

Slaget går till såhär: Du har ett värde du ska slå mot, och ibland en tröskel. Rulla båda tärningarna. Om någon av tärningarna visar en siffra som är högre än tröskeln och lägre än eller lika med värdet så har du lyckats.

Exempel: Tröskel 3, värde 13. Tärningarna visar 15 och 7. Slaget är lyckat.

När det gäller tävlingar används "Pendragonsystemet" (även känt som "21") till allt sånt; ju högre lyckat desto bättre. Så ett slag som är "Lyckat 8" är bättre än ett som är "Lyckat 3".

Systemet ger ganska mycket information samtidigt som det är snabbt; vi får ut ett antal variabler som sedan krokar tag i diverse regler; om en eller två tärningar lyckades, hur bra man lyckades, värdet hos den svarta respektive den vita... Det går snabbt att läsa av och bara jämförelser används.


Jag är säker på att jag kommer att säga mer om specifika användningar för tärningsslaget framöver. Undrar du något? Fråga!
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Du kanske har skrivit det på annan plats, men det är Volt, väl? Är det det systemet rakt av?
I så fall är det i sig en bra sak med Mth. Det är ett väldigt fiffigt system som är värt att skaffa sig i någon form.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Hakanlo said:
Du kanske har skrivit det på annan plats, men det är Volt, väl? Är det det systemet rakt av?
I så fall är det i sig en bra sak med Mth. Det är ett väldigt fiffigt system som är värt att skaffa sig i någon form.
Det är Volt 4.0 i grund, ja. Det skedde, öh, en hel del mellan 3.x och 4.0, mycket pga utvecklingen av >Human.

Allt är inte med, en del är lite omstuvat för att det inte var optimalt upplagt för ett spel med supervarelser. Men i grunden så.

Sedan tillkommer system för superkrafter och sådant i >Human, såklart. =)
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Låter bra. Då tror jag du inte bara har en speciell setting att flasha med, utan ett regelsystem som är intressant i sig. Jag köper.
(Jag har ju iofs läst en riktigt tidig version av mth och även korrat en version av volt...)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
#10

#9 var lång, så #10 får bli en "liten kortis".


#10: En av de bra grejerna med regelsystemet i More than Human är att det saknas grundegenskaper och färdigheter. Istället finns Egenskaper och Bakgrunder. Egenskaper är lite mer allmänmänskliga kompetenser, medan all specialistkunskap hamnar som bakgrunder istället. Båda använder givetvis samma skala och köps på samma sätt.

Det här gör då bl.a att man aldrig behöver krångla med att addera olika saker för att få fram sina värden. Det kan tillkomma avdrag eller bonusar i specifika situationer, men det är mera specialfall. Det du köper är värdet du får, och värdet du får är värdet du oftast slår mot.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
#11

#11 En riktigt bra sak med More than Human är att det kommer att ha snygga illustrationer. Jag har haft som målsättning att hitta illustratörer som "håller måttet" och levererar bra kvalitet trots att jag inte kan betala tusenlapper per bild och trots att jag vill släppa bilderna med Creative Commonslicens sen.

Sammanlagt kommer jag att ha 40 ca illustrationer som gjorts av andra än mig. Sedan tillför nog jag en och annan bild också, plus regelillustrationer av olika slag.

På urverkspel.se kan ni se exempel; dels har vi den fantastiska illustrationen som blir spelets fram- och baksida, och dels illustrationer av Ronja Melin, Per Folmer och Xhakhal. Tjuvkollar man på spelets facebooksida ser man dör lite förhandstittar på bilder som är på väg.

Totalt kommer jag att ha lagt ut lite över 22 000 på illustrationer. Det är med andra ord inte någon budgetprodukt... =)
 
Top