Jag och mina medspelare har funnit nu när vi spelat att vår magiker är ganska oanvändbar i de flesta situationer, framför allt i strid. Då karaktären är lite "socialt handikappad" (inte van vid människor och världen utanför sin skola) väger inte alltid de sociala fördelarna upp. I strid är det ofta över innan hon hunnit kasta några besvärjelser.
Magikern ser oftast på bataljerna som mindre roliga, vilket inte är önskvärt. Det ska ju vara roligt för alla, trots allt.
Har ni några bra idéer för att göra magikerna lite mer användbara?
Hittills har vi testat att låta magikern, i förväg, kasta magin, lagra den i sin magiska stav i 10-60 min (1T6) och sedan kasta, med lyckade magislag för att lagra och kasta. Fungerar relativt bra, men kräver god förberedelse, vilket lett till att det inte gjort särskilt mycket skillnad.
Vi har även testat att placera magi-rundan först. Inte så stor skillnad där heller.
Har lekt med tanken att låta magikern halvera förberedelsetiden för besvärjelsen mot att maginivån halveras under magislaget, men inte kommit fram till hur det skulle fungera i praktiken.
Har ni några andra förslag?
Magikern ser oftast på bataljerna som mindre roliga, vilket inte är önskvärt. Det ska ju vara roligt för alla, trots allt.
Har ni några bra idéer för att göra magikerna lite mer användbara?
Hittills har vi testat att låta magikern, i förväg, kasta magin, lagra den i sin magiska stav i 10-60 min (1T6) och sedan kasta, med lyckade magislag för att lagra och kasta. Fungerar relativt bra, men kräver god förberedelse, vilket lett till att det inte gjort särskilt mycket skillnad.
Vi har även testat att placera magi-rundan först. Inte så stor skillnad där heller.
Har lekt med tanken att låta magikern halvera förberedelsetiden för besvärjelsen mot att maginivån halveras under magislaget, men inte kommit fram till hur det skulle fungera i praktiken.
Har ni några andra förslag?
