Bra rutblock för kartmakande?

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Nån som har nåt tips på ett bra rutblock för kartmakande, då främst dungar i OSR-stil? Vanliga kvadrater runt 5mm kanske, i ljusblått, som man kan sortera bort i datorn efter scanning?

Vidare, finns det nåt smart sätt att använda telefonkameran för att digitalisera kartor utan att det blir för mkt distorsion (perspektiv såväl som konvexa tendenser etc). Jag är mest sugen på att testa på det här och känner inte för att köpa en scanner innan jag vet om det är min grej. Har redan svårt att få plats med alla prylar..
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,902
Location
Nordnordost
Vill du öka antalet pixlar i bilden när du tagit den är Waifu2x din vän. Den är nog gjord för att kunna skala upp manga egentligen, men kontrastrika kartor borde också funka bra. http://waifu2x.udp.jp/ Använde den mycket för Hydra för att kunna använda lågupplösta public domain-bilder i tryck.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Vidare, finns det nåt smart sätt att använda telefonkameran för att digitalisera kartor utan att det blir för mkt distorsion (perspektiv såväl som konvexa tendenser etc).
Nu har jag en Google Pixel så programvaran kanske skiljer sig, men du kan ändra perspektiv i Google Foto-appen. Jag brukar dessutom ta foton på avstånd i hög upplösning och sedan beskära (återigen, i Foto-appen) för att undvika förvrängningar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
När jag ritar fysiskt är det 100% whitelines jag använder. Nu ser jag också att det finna A6-block med Link, det tror jag inte fanns senast jag kollade…
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Whitlines låter ju super! Har ni några tips på enklare svarta bläckpennor som lämpar sig för OSR-kartor? Typ max 50 spänn eller så. Annars blir det nån gammal som ligger...
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,308
Whitlines låter ju super! Har ni några tips på enklare svarta bläckpennor som lämpar sig för OSR-kartor? Typ max 50 spänn eller så. Annars blir det nån gammal som ligger...
Valfri fineliner, som exempelvis denna:

Edit: personligen föredrar jag en kombo av tjocklek 01 och 05
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Valfri fineliner, som exempelvis denna:

Edit: personligen föredrar jag en kombo av tjocklek 01 och 05
Ah, fineliner är nog grejen, ja!

Blir frestad av den här (raderbar låter smidigt?).

Nån som testat?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ah, fineliner är nog grejen, ja!

Blir frestad av den här (raderbar låter smidigt?).

Nån som testat?
Ja, stark anti-rek. Den blir mest grå, inte svart. (deras kulspets är bra för att skriva med, men inte kartritande)

Sakura Micron fineliners är bra. Jag gillar också Pentel Fude Touch som fan. De här alltså: https://penstore.se/pentel/fude-touch-sign-pen
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Just det, Några grå Winston Promarkers är bra för skuggning om man vill göra det också. Rekommenderar då att man scannar sin bild några gånger under processen, typ en gång när man är klar med väggarna, en gång när man är klar med skuggningen etc. Det blir så mycket trevligare än när man fuckar upp den när man får hjärnsläpp och skuggar helt fel vägg. Och förstör allt. :gremeek:

Och just på whitelines måste skugg-pennan i så fall vara mörkare än vad du tror, eftersom för ljus grå färger kommer försvinna när whitelines-appen tar bort den grå bakgrunden.
 
Top