Bra ord ni uppfunnit som borde användas mer

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
Har ni uppfunnit något bra ord som borde vara i allmänt bruk?

Mitt bidrag:

Sympatetisk. Om någon är sympatetisk så är man låtsassympatisk på ett nedlåtande sätt. Exempel: "Nämen har du slagit dig... Stackars liten...".
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Inte jag men min kompis har uppfunnit världens bästa ord: Chillesta. Under en siesta sover man, under en chillesta tar man en mental paus från omgivningen, typ håller på med mobilen. Mycket bra om man kor under samma tak dom någon men behöver lite tid för sig själv!2😁👍
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Apprentice.

Ordet finns såklart i det engelska språket men fick en helt annan innebörd i mitt gäng när vi alla hade sett filmen Apprentice to Murder med Donald Sutherland. Fantastisk film för övrigt!

Vi alla uppskattade den och tipsade sedan om filmen för en annan kompis och vi var alla helt säkra på att han skulle gilla den för den tickade alla hans boxar liksom. Kompisen erkände att det lät som en grym film och höll med om vår analys av hans boxtickande. Han vägrade dock att se filmen och har inte sett den än idag.

Så...

Apprentice är när man på ett logiskt plan kan se att en upplevelse BORDE förnöja en men en väljer ändå att inte delta i upplevelsen, av anledningar som inte går att förklara. Suget finns helt enkelt inte, trots att det borde finnas.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Jag använder orden "högraste" och "vänstraste" tillräckligt ofta att jag inte längre tänker på att de inte är allmänt etablerade. Tror dock inte att det är jag som uppfunnit dem.

Häromdagen använde jag ordet "värrare". Som i "Det var värrare än jag trodde". Jag visste alltså att det skulle vara värre än det jag jämförde med, men det var ännu mer värre än jag trodde.

Jag har konsekvent kallat en torsdag innan ledig fredag (som nu på torsdag) för "tredag" i många år. Dels eftersom det är ett mellanting mellan torsdag (tekniskt korrekt) och fredag (dagen innan helg), och dels eftersom det är dagen innan en tredagarshelg.

Länge kom jag in på kontoret och hälsade alla beroende på veckodag. "Gomåndag", "Gotisdag", "Gonsdag", etc.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Åh, och "ätångest", såklart. Den där känslan när man sitter på en restaurang och får serverat något i stil med en hamburgare som är högre än den är bred, eller en utländsk maträtt med ett platt bröd som man inte är helt klar med syftet för. Alltså känslan av "Jag vet inte hur jag ska äta den här och jag är rädd att folk kommer att fnissa åt mig när de ser mig försöka".
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Agincourta: Slå ut någon med en ny och oväntad teknologi/teknik/taktik som slaktar en tidigare överlägsen fiende.
Love it, men min inre militärhistoriker måste dock påpeka att fransmännen fått stryk på exakt samma sätt i ett över halvt sekel när slaget vid A stod.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Agincourta: Slå ut någon med en ny och oväntad teknologi/teknik/taktik som slaktar en tidigare överlägsen fiende.
Lite elakt att döpa det efter engelsmännens namn på platsen! På svenska (och franska) heter den ju Azincourt.

EDIT: Jag tänker mig att det uttalas "assängKOra".
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
EDIT: Jag tänker mig att det uttalas "assängKOra".
För den rätta känslan och för att hedra upphovsmannen bör det ju dock uttalas på trelleborgska, språket språkgudarna övergav i förtvivlan (strax efter de gav upp hoppet för jylländskan).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,607
Location
Uppsala
Brukar prata om att “magica” namn på saker och ting. Handlar om att göra dem mer som kort döps i Magic: The Gathering. Du har aldrig en Bear liksom, utan en Dragon-Scarred Bear eller en Furious Slaughter-Grizzly eller nåt. Applicera samma på ditt egna döpande av saker.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
Jag använder orden "högraste" och "vänstraste" tillräckligt ofta att jag inte längre tänker på att de inte är allmänt etablerade. Tror dock inte att det är jag som uppfunnit dem.

Häromdagen använde jag ordet "värrare". Som i "Det var värrare än jag trodde". Jag visste alltså att det skulle vara värre än det jag jämförde med, men det var ännu mer värre än jag trodde.

Jag har konsekvent kallat en torsdag innan ledig fredag (som nu på torsdag) för "tredag" i många år. Dels eftersom det är ett mellanting mellan torsdag (tekniskt korrekt) och fredag (dagen innan helg), och dels eftersom det är dagen innan en tredagarshelg.

Länge kom jag in på kontoret och hälsade alla beroende på veckodag. "Gomåndag", "Gotisdag", "Gonsdag", etc.
Jag har länge tyckt att vi behöver ord för igår, förrgår, imorgon, övermorgon osv som bara inkluderar arbetsdagar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Jag har länge tyckt att vi behöver ord för igår, förrgår, imorgon, övermorgon osv som bara inkluderar arbetsdagar.
Ja! Varför finns inte detta? Hade varit genuint användbart.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,019
Location
Sthlm
Jag och några av mina vänner har sen en svårläst handskriven polisrapport i vi gavs i samband med att polisen tog vår starköl på skolavslutningen använt ordet trudig det betyder att man är störig på det sett som ungdommar är.
I sin ursprungsanvändning skrev polisen som beslagtog rusdrycken "Ungdommarna var trudiga" (och sen inget mer). Senast använde vi det för att besktriva en årsgammal katt som på rent jävulskap börjat välta fulla kaffekoppar.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,608
Location
Huddinge
Sedan jag spelade dialect (rollspel där man skapar en egen dialekt) så har jag flera gånger sagt
"Gördä å Gördä är åkom gjort" vilket ingen förstår.
Men det betyder typ "gör det tillsammans så blir det bättre".
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,287
Jag och mitt tonårsgäng hade en grej att vi sa "le le le" som betydde typ "ja ja ja" eller "oj oj oj".
Sen fick jag veta, år senare, att det betyder mer eller mindre exakt det på makedonska.
 
Top