Basenanji
Guardian of the galaxy
- Joined
- 4 Nov 2002
- Messages
- 11,170
Det här äventyret är egentlgien en "location", men det kan spelas som ett miniscenario i D&D.
Sluta nu inte läsa för att jag råkade nämna det där spelet, för den här tråden handlar mer om hur bra man kan skriva skräck och göra det knutet till en plats. Jag är övertygad om att själva grundidén går att överföra till en mängd andra spel och regelsystem. Varför inte CoC tex?
Man kan säkert göra en bättre och mer fullödig analys än vad jag har gjort, men några saker som slår mig med det här miniscenariot är:
-Skräck byggs upp av överraskningar! Den bästa överraskningen ska kännas oväntad när den inträffar, men logisk i efterhand anser jag.
Titta på det där äventyret och fundera på hur du skulle beskriva källarplanet för spelarna! Hur skulle du beskriva själva rummets utseende när rollpersonerna (till slut) dödar aboleth:en?
-Det man inte riktigt förstår är läskigare! Fundera på hur spelarna kommer reagera på den där köttiga saken som löper genom hela huset. Hur kommer spelarna reagera till en början? Kommer de vilja försöka förstå eller kommer de bara rycka på axlarna? Dessutom, hur kommer deras beteende förändras efter att de har förstått att delar av köttprylen kan vara farliga?
-Är inte det där scenariot ett jättebra exemepel på hur man kan skriva in en förutbestämd dramaturgi, men som ändå kan lyckas skrämma spelarna?
Här kommer det:
26 Paper Street av Kevin Carter
/Basenanji, dessutom är det i Paizos regi. Och till 3,5:an.
Sluta nu inte läsa för att jag råkade nämna det där spelet, för den här tråden handlar mer om hur bra man kan skriva skräck och göra det knutet till en plats. Jag är övertygad om att själva grundidén går att överföra till en mängd andra spel och regelsystem. Varför inte CoC tex?
Man kan säkert göra en bättre och mer fullödig analys än vad jag har gjort, men några saker som slår mig med det här miniscenariot är:
-Skräck byggs upp av överraskningar! Den bästa överraskningen ska kännas oväntad när den inträffar, men logisk i efterhand anser jag.
Titta på det där äventyret och fundera på hur du skulle beskriva källarplanet för spelarna! Hur skulle du beskriva själva rummets utseende när rollpersonerna (till slut) dödar aboleth:en?
-Det man inte riktigt förstår är läskigare! Fundera på hur spelarna kommer reagera på den där köttiga saken som löper genom hela huset. Hur kommer spelarna reagera till en början? Kommer de vilja försöka förstå eller kommer de bara rycka på axlarna? Dessutom, hur kommer deras beteende förändras efter att de har förstått att delar av köttprylen kan vara farliga?
-Är inte det där scenariot ett jättebra exemepel på hur man kan skriva in en förutbestämd dramaturgi, men som ändå kan lyckas skrämma spelarna?
Här kommer det:
26 Paper Street av Kevin Carter
/Basenanji, dessutom är det i Paizos regi. Och till 3,5:an.
