Bra Cyberpunk 2020-äventyr

IggePigge

Veteran
Joined
22 Jul 2020
Messages
2
Jag ska försöka spelleda Cyberpunk 2020 med anledning av att det är 2020 och jag har mycket material till det i källaren.
Och jag undrar om någon har spelat det förut och kan rekommendera ett scenario för en one-shot.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Riktigt intressant in du hittar något. Är själv sugen på det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Alla mini-äventyren i Streetfighting är bra om du bara vill ha lite våld. Men bara jag gillar den boken. Men det är snabbt och kul.

Land of the Free kräver typ Home of the Brave som är USA världsboken. Men det är awesome americana fokuserad kampanj. Kanske inte mest klassisk cyberpunk, men väldigt kul. Mer pang pang action än taktiskt.

Firestorm serien är antagligen bäst egentligen. Klassik cyberpunk, massa intriger, coola prylar och intressanta taktiska fighter.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Vill du gå utanför de officiella grejerna är den här bra:

En knytnäve av stål är fangjort till cyberpunk versionen av Mutant och är en amazing cyberpunk kampanj. Också den är helt gratis!: http://www.scenariobiblioteket.se/?product=en-knytnave-av-stal

Hela recensionen:
Scenario: En knytnäve av Stål
Av: Franz Ung
Till: Mutant 2089
När: 2019

Det här är ett Cyberpunk scenario som handlar om politik och är genuint kritiskt mot makten. Det är en ovanlig sak att se 2020 där Cyberpunk är ett ord som betyder “neon-nöjesfält med blodbad och stripor”. Ämnen som behandlas är bland annat nationalism i Europa, teknokratiska idéers inflytande på politiken, rasism och frihandel. Författaren har uppenbart åsikter, men det här är mer ett äventyr som vrider och vänder på saker. Visar oss sprickorna i alla tingen som det vidrör.

Det andas också film Noir utan att bli en pastisch. Det är subtilt men inte nedtonar. De mer “over-the-top” aspekterna finns kvar men behandlas seriöst. Äventyret utspelar sig i Barcelona som vi första gången får beskrivet för oss så här: “Neo-Kataloniens huvudstad är Barcelona, en plats som de sköra bör hålla sig borta från.” Vad mer behöver du? För du får det, du får kontrafaktiska men trovärdiga tidslinjer över Europas framtida historia som är träffsäkra nog att det ska göra lite ont i magen att läsa dem, demografi, kartor med mera. Det är inriktat på rätt saker, sakerna som spelarna och deras karaktärer bryr sig om så som rättsväsende, brottsimperium (passa dig för robotmaffian) och blodsporter man kan delta i. Jet-Fight är till exempel en magiskt kul låtsas kampsport där kämparna utrustas med jetpacks och svärd.

Så vill du bara ha en riktigt fet Cyberpunk stad till Mutant 2089 eller Cyber M/77 så är det här ett bra köp i sig (och eftersom PDF:en är gratis är det ännu mer värt att ladda ner!). Bara den delen är anledning att skaffa boken. Men sedan har vi också äventyret.

Det är inte ett äventyr, ett äventyr är inte så här stort. Det här är istället en riktigt saftig kampanj i storleksordningen 10-20 normallångt sessioner. Det är en tungt undersökningbaserad kampanj, så älskar du att lösa mysterium är det här kampanjen för dig. Men här finns också intriger med olika faktioner, dödligt våld (det är skrivet av någon som kan skriva Mutant 2089 statblocks som är BR och gör vad fiktionen säger och jag skulle kunna gråta av lycka!) och moraliska val. Det är inte rälsas alls utan följer en lös akt struktur där karaktärerna skalar en lök av mysterium tills de kommer till mitten. Och sedan bryter min metafor ihop för det finns flera olika slut.

NPC:erna är den stora behållningen här, de påminner mig lite om karaktärerna från Shadows over Bögenhafen. De är kortfattat beskrivna men djupa. Breda som en vattenpöl men djupa som brunnar och på få ord. Att navigera dem är mycket av att ta sig framåt i den här kampanjen och de bär upp det ansvaret väldigt bra.

Boken är också minimalistiskt snygg. Älskar du en massa utspridda bilder och luriga layouter så blir du besviken. Det här är mer stram post ww2 design. Brutalism och minimalism. Groteska ansikten och stilrena gasmasker. Det funkar bra för stämningen tycker jag.

Nackdelar? Det är massiva spoilers men det här äventyret är tungt på Psi-Mutanterna. Jag är fuck yes Akira är bästa cyberpunken, men jag vet att många inte håller med mig. Så var beredd på den grejen om du ska köra scenariot. Så det är en grej. Den andra grejen är…

Det mest passande slutet och det som presenteras först är det där spelarkaraktärerna låter hela staden slita sig själv i stycken under en telepatisk attack medan de vandrar därifrån eftersom staden är för smutsig för att rädda. De får sina pengar och de lämnar staden till sitt öde. Det är ett mäktigt slut. “Forget it Jake it's Chinatown”. Man kan som spelare gå efter ett lyckligare slutet också, det här är ingen räls. Men slutet som är ren nihilism hänger tungt över slutet på scenariot. Det kommer inte falla alla i smaken.

Ladda ner och läs det här scenariot, det är väldigt bra.

5 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Razorgirls är min egen cyberpunk kampanj. Den är... stripor och blod i ett neon-nöjesfält. Låt mig bara posta beskrivningen här nedan. Det är gratis i alla fall!: http://www.scenariobiblioteket.se/?product=razorgirls-cybersplatterpunk

Det här är en explotaition retro-cyberpunk kampanj i gängmiljö. Spelarna tar sig an rollen som Razorgirls, eliten av gatusoldater i storstadsslummen. Det här är en värld där det alltid regnar surt regn som neonen reflekterar från, blodet alltid sprejar i perfekta bågar mot betongväggarna och mänskliga liv är värda mindre än nästa chans att tjäna en hacka. Målet är att nå impressionistisk beat poesi i rollspelsform. Medvetet kronologiskt osammanhängande historier om missbruk, självskadebeteenden, avtändande hypersexualisering av allt, virtuella verkligheter, techno- och politikbabbel som vävs ihop med taktiskt ultravåld till ett narrativ om existensiell revolution. Den här kampanjen är skriven för en grupp med nästan ingen långsiktig koncentrations förmåga vars uppmärksamhet bara kan hållas av extremt ultravåld och ständig action. Det är väldigt fokuserat på stil över substans och våld över andra interaktioner.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Sedan har vi Dödsmatch 2000 som också är amazing. Det är dessutom en one-shot så faktiskt grejen du frågade efter :p Det är till Cyber M/77 men det borde gå super lätt att konvertera! Hel recension:

Äventyr: Dödsmatch 2000
Av: Wilhelm Person
År: 2018

Det här är det första officiella äventyret till Cyber M/77, som är det nyaste i traditionen av svenska cyberpunk rollspel. Som det första äventyret känns det som ett manifest över vad cyberpunk kan vara, och vad det kan vara är en svidande samhällskritik obehagligt nära verkligheten som samtidigt är 90-tals grim dark as fuck.

Spelarkaraktärerna är ett gatugäng som hittat en väg ut ur slummen genom e-sport. Det är en historia inte alltför långt från de om fotbollspelare som kommer från absolut fattigdom. Glansen och glamouren som hänger över spelet och de e-sport liknande matcherna bryter kraftigt av mot det armod som karaktärerna spenderar sin tid utanför spelet i. Det finns en del av äventyret där spelarkaraktärerna snabbt måste skrapa ihop vad som borde vara en struntsumma pengar och lättast kan de göra det genom att råna knarklangare. Den här dimensionen av socioekonomiska politik lyfter äventyret ett snäpp från att bara vara ett bra äventyr till att vara ett fantastiskt äventyr.

Äventyret innehåller dock också allting du vill ha från ett röjigt cyberpunk scenario. E-Sportslag/Gatugäng som heter Turbovåld och Hämnd delux, utslagna människor som går crazy när strömmen går, knarkpalats, en aggressiv A.I. och både verklig och digital blodspillan.

Äventyret är tydligt skrivit, lätt att läsa och snabbt att referera till vid bordet. Alla spelledare värda sitt salt borde kunna köra det efter en genomläsning eller två. Det fungerar också som en utmärkt mall för hur du i praktiken ska köra dina egna Cyber M/77 scenarion.

Oh, en sista grej. De färdiggjorda spelarkaraktärer som följer med boken är feta och jag vill får ett "vill spela!" sug från allihop. Killen som bara är här för att promota sitt band och sjuksköterskestudenten som är en aktiv missbrukare är dock mina favoriter.

5 av 5
 

IggePigge

Veteran
Joined
22 Jul 2020
Messages
2
Alla mini-äventyren i Streetfighting är bra om du bara vill ha lite våld. Men bara jag gillar den boken. Men det är snabbt och kul.

Land of the Free kräver typ Home of the Brave som är USA världsboken. Men det är awesome americana fokuserad kampanj. Kanske inte mest klassisk cyberpunk, men väldigt kul. Mer pang pang action än taktiskt.

Firestorm serien är antagligen bäst egentligen. Klassik cyberpunk, massa intriger, coola prylar och intressanta taktiska fighter.
De här scenariona har jag aldrig hört om förut. Tack för tipset.
Jag har Land of the Free men det känns lite stort att börja med.
På Reddit så har hört mycket gott om ett av mini-scenariona i grundboken där man ska ut på landsvägen på en roadtrip men jag ville ha lite mer åsikter om det fanns någon annan klar favorit här i Europa att ta i beaktande.
 
Top