Bra brädspel för både barn och vuxna

Organ

Out of time, out of mind
Jag vill ha tips på spel som uttryckligen är för barn men som ändå är så bra att de även funkar för vuxna, ÄVEN när inga barn är med. Hit me!

Organ

Out of time, out of mind
Jag föregår med gott exempel och kommer med ett eget tips. Diamant är ett mycket enkelt spel om utforskning av grottor fyllda med både värdesaker och hiskeliga fällor. Man går in tillsammans och delar jämt på de skatter man hittar. Om man stöter på fällor så kan det bli så att man måste dumpa sina värdesaker och fly ut i ljuset igen. Grejen är att alla varje spelrunda simultant avslöjar huruvida man vill fortsätta in i grottan eller om man frivilligt ska gå tillbaka, varpå man naturligtvis får behålla det man hittat hittills och, dessutom, får plocka upp sådant som lämnats i tidigare delar va grottan. (För att man tidigare har delat jämt mellan alla utforskare och således lämnat "växeln" liggande.) Så utmaningen ligger i att i gå tillbaka vid rätt tillfälle men så sent som möjligt. För att ju längre in i grottan man går så ökar risken för att springa på en fälla och förlora allt man hittills plockat på sig, samtidigt som desto färre man är desto färre är det som delar på skatterna. Är man man ensam kvar så kan man verkligen kamma in storkovan (eller ramla ner i ett hål och förlora allt).

Diamant är ett riktigt klurigt spel som även om det uttalat är ett barnspel verkligen håller för äldre och mer erfarna gamers med åtminstone en gnutta barnasinne kvar.

1746438046491.png

cogitare

Swashbuckler
Beroende på ålder på barn är Hogwarts Battle riktigt bra. Har spelat det mycket med familjen. Snabba handgrepp, kan anpassas för enklare och lite mer avancerat spel samt hyfsat hög igenkänningsfaktor för barn.

Körde även en del Mice and Mystics med sonen när han var lite yngre.

Båda spelen är på engelska och ffa M&M kan kräva antingen att man översätter rakt av från den engelska texten (eller har skrivit ut en översättning som säkert en AI kan hjälpa dig med) om barnen inte fixar engelska.

Cog.

RasmusL

Champion
Spel utan text:

Tsuro är kul om än väl snabbt.

Magic Maze är rätt svårt men mkt bra coop.

Saboteur är klurigt och lurigt social deduction som funkar för yngre.

Anthrox

Kulturvetaringenjör
Jag slutar väl aldrig rekommendera Stuffed Fables antar jag.

God45

#PrayersForBahakan
Deep Sea Adventure av Oink Games. Man är dykare som delar samma luft och så är det push your luck för att komma så djupt ner som möjligt utan att luften tar slut.