Jag föregår med gott exempel och kommer med ett eget tips.
Diamant är ett mycket enkelt spel om utforskning av grottor fyllda med både värdesaker och hiskeliga fällor. Man går in tillsammans och delar jämt på de skatter man hittar. Om man stöter på fällor så kan det bli så att man måste dumpa sina värdesaker och fly ut i ljuset igen. Grejen är att alla varje spelrunda simultant avslöjar huruvida man vill fortsätta in i grottan eller om man frivilligt ska gå tillbaka, varpå man naturligtvis får behålla det man hittat hittills och, dessutom, får plocka upp sådant som lämnats i tidigare delar va grottan. (För att man tidigare har delat jämt mellan alla utforskare och således lämnat "växeln" liggande.) Så utmaningen ligger i att i gå tillbaka vid rätt tillfälle men så sent som möjligt. För att ju längre in i grottan man går så ökar risken för att springa på en fälla och förlora allt man hittills plockat på sig, samtidigt som desto färre man är desto färre är det som delar på skatterna. Är man man ensam kvar så kan man verkligen kamma in storkovan (eller ramla ner i ett hål och förlora allt).
Diamant är ett riktigt klurigt spel som även om det uttalat är ett barnspel verkligen håller för äldre och mer erfarna gamers med åtminstone en gnutta barnasinne kvar.
