Brädspel där varje ruta är en korthög?

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
När man hamnar på en ruta drar man ett nytt kort, och det nya kortet visar rutans nya funktion. Gjort?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Arkham Horror? Inte hundraprocentigt, men merparten av rutorna att flytta sin pjäs till har en egen lek som man drar ur för att se vad som händer just denna gång.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
483
Tänker lite på Carcasonne också, fast där "hamnar" man inte på en ruta.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Jag har funderat på att skapa ett worker placement-spel där (nästan) alla handlingar som använts byts ut till nästkommande runda, men jag har inte spelat något sådant (såvitt jag kan komma ihåg).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
stenhöna;n348043 said:
När man hamnar på en ruta drar man ett nytt kort, och det nya kortet visar rutans nya funktion. Gjort?
Om jag förstått rätt så vet man inte rutans funktion förrän man gått dit och dragit kortet?

Det finns väl vissa "dungeon explorer"-games som fungerar så?
D.v.s. man bygger upp en grotta genom att gå till nya områden.

Skulle Takenoko räknas hit?
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
anth;n348143 said:
Om jag förstått rätt så vet man inte rutans funktion förrän man gått dit och dragit kortet?

Det finns väl vissa "dungeon explorer"-games som fungerar så?
D.v.s. man bygger upp en grotta genom att gå till nya områden.

Skulle Takenoko räknas hit?
Kanske så, men att man får ett nytt kort när man besöker rutan igen. Så rutan utvecklas.
 
Top