Nekromanti Bortom: Noas sista drag

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro


Äntligen!

2001 skrevs de första orden på den kampanj som kom att bli Noas sista drag. Den skrevs ursprungligen till rollspelet som kom att bli Bortom: Lögnens slöja, nämligen In the Dark. Kampanjen var en av de mest populära som skrevs till rollspelet och var ett av skälen till att rollspelet vidareutvecklades. Jag fick nämligen väldigt mycket feedback på den första delen i kampanjen, vilket gjorde att jag fortsatte att skriva del på del tills den femte var klar. Det var dock bara första anhalten i kampanjens resa.

12 år senare har denna resa nått sitt slut. Det har varit en lång process där jag gått från att vara en orutinerad och ostrukturerad skribent till någon som faktiskt vet vad han pysslar med och har en plan. På många sätt dokumenterar Noas sista drag hur jag utvecklats som författare på många sätt: från att förlitat mig på klichéer som ny i skräckgenren till att ha funnit min egen berättarstil som jag vågat förlita mig på.

Arbetet med att uppdatera kampanjen till Bortom: Lögnens slöja från In the Dark har tagit tid. Det har inte bara varit regelmässiga förändringar, utan även stämningsmässiga saker såväl som dramaturgiska har finjusterats. Mest tid har dock spenderats på att revidera språket. Gud ska veta att jag skriver bättre idag än vad jag gjorde för över 10 år sedan. Jag har gått igenom texten en handfull omgångar vid olika tillfällen, haft externa korrekturläsare på det och, framför allt, Jörgen Åkerklint och Tina Engström har varit änglar att gå igenom den sista vändan vid sättningen.

I måndags skickades Noas sista drag till tryckeriet. Förhoppningsvis går den att köpa på GothCon under påskhelgen, men redan nu går det att köpa boken via PDF på MylingSpels hemsida. För karaktärerna är kampanjen en episk resa, men det är det även för de som är intresserade av Bortom (eller In the Dark innan dess).

För mig är det en otroligt förlösande känsla att äntligen få slå igen pärmarna för den här kampanjen och betrakta den som färdig. Nu är det dags för nya äventyr! :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Mäktigt, men berätta mer om ramhandlingen, antal sidor, hur många snygga bilder det finns och sånt där!

Och nu såg jag att det stod på länken, fett.

Hur rälsig är den? (obs att rälsning icke är ett skällsord!!!)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Tack till er alla som ropat grattis här i tråden. Det känns uppmuntrande att få lite sådant att fylla tomheten som uppstår då man väl är klar med något som man slitit med i många år! :gremsmile:

IcarusDream said:
Nu får du spelleda den för mig också.
Flyttar jag till Härnösand lovar jag att göra det. :gremsmile:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Eksem said:
Mäktigt, men berätta mer om ramhandlingen, antal sidor, hur många snygga bilder det finns och sånt där!

Och nu såg jag att det stod på länken, fett.
För de som inte är lika duktiga som Eksem att kolla på länken kan jag berätta att berättelsen är över 160 sidor lång, nästan så att den är lika stor som två vanliga Bortom-böcker.

Handlingen beskriver jag på den länkade sidan som:

Noas sista drag fokuserar på ett gäng nyrekryterade Faith-agenter som träffade varandra då deras gemensamma vän Tobias Thompson gick bort. De dras fortfarande med skrämmande minnen från testamentsuppläsningen de närvarade vid och minns inte allt som hände där. Tack vare Faith har de börjat bearbeta sina trauman och kunnat fortsätta med sina liv. Efter några månaders utbildning är karaktärerna nu äntligen redo att utexamineras till fullvärdiga Faith-agenter.

Karaktärerna dras under berättelsens gång in i en konflikt av bibliska proportioner. Undan för undan börjar de förstå vad som försiggår bakom kulisserna. Men frågan är om de kommer på vilken roll de själva spelar?


Illustratörerna är till merparten målade av Anders Thelin. Jag lägger till ett smakprov på illustrationerna här:



Eksem said:
Hur rälsig är den? (obs att rälsning icke är ett skällsord!!!)
Noas sista drag är en rätt traditionell berättelse med en rälsad struktur om man ser till att den rör sig mellan punkt A och E, men det finns möjligheter att stanna tåget vid stationerna B, C och/eller D om man vill utforska dem mer noga (för att fortsätta tågliknelserna).

Det är dock inte ett måste och för relativt fokuserade spelgrupper kan du klara av en akt på ett spelmöte utan alltför stora problem, men kan även räcka längre för andra spelgrupper som vill gräva ned sig i sidospår som existerar.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
MylingSpel har nu fått in de fysiska exemplaren från Lulu. Leveransen tog tre dagar. Rekord!

Med andra ord, boken går nu att beställa på hemsidan och kommer att kunna köpas på GothCon.
 
Top