Nekromanti Bortom horisonten

Ensis

Veteran
Joined
20 Dec 2000
Messages
54
Location
Nässjö
Man säger oftast att Sverige är en av de platser där rollspel och därmed också fantasy och science-fiction har fått sitt starkaste fäste. Konventen blir bara fler och fler, biblioteken ber oss om smakråd och kyrkan kämpar för fullt för att haka på trenden. För det är kanske just det som det har blivit för folk utanför själva hobbyn. Helt plötsligt, känns det som, vände allmänhetens misstankar och hat till försök till förtåelse och annat för att komma överlags med den växande gruppen människor som sysslar med det som fortfarande inte många förstår.

Mina frågor till er blir därför:
Hur kommer det här sig, egentligen och varför just nu?
Kanske är det bara pågrund av det faktum att man helt enkelt inte kunde ignorera rollspel och fiction-älskarna när de blev så där många. Vad tror ni?

Hur ser det ut i resten av världen, och då framför allt Europa.
Alla känner vi vagt till den kommersialism och det hopkok som väller ut från USA men vad händer i fort europa?

Vad är Sveroks intresse för liknande förbund utanför rikets gränser och vilka finns det egentligen? Norge, Finland?

Vad finns det för konvent utanför Sverige? Då både rollspel och olika science-fiction/fantasy -hysteri -sammankomster.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

...Sverige är en av de platser där rollspel och därmed ochså fantasy och science-fiction har fått sitt starkaste fäste...

<hr></blockquote>



Där skulle nog jag vilja vända på ordningsföljden (Alltså: där fantasy och science fiction och därmed rollspel har fått sitt starkaste fäste). Det finns många som läser fantasy/SF utan att för den skull vara intresserade av rollspel.



Därför skulle jag också vilja dela upp din fråga i två delar (dessutom är det ju mycket lättare att komma på bra svar om man går och ändrar på frågorna /images/icons/smile.gif)

Rollspelsmotståndarna hävdade att rollspel gör att man förlorar kontakten med verkligheten, blir våldsam, blir satanist eller något liknande, och då är det ju ganska naturligt att folk blev oroade (speciellt rollspelarnas föräldrar).

Men ganska fort visade det sig att inget av det där stämde. Om någon sa att rollspelare blir mordiska och asociala 1984 kunde kanske folk tro det, eftersom de flesta inte kände några rollspelare. Men om någon säger samma sak idag är det ganska lätt att få tag på en kontrollgrupp på ett par hundra rollspelare och då ser man ganska lätt att vi inte är särskilt våldsamma och inte mer asociala än folk är mest.

Dessutom: jag börjar så småningom misstänka att rollspelsmotståndarna aldrig varit så många eller så inflytelserika som vi föreställt oss. Känner ni till exempel någon utanför rollspelskretsarna som kommer i håg De Övergivnas Armé?



För SF och fantasy gäller delvis samma sak - vi har blivit så många och så vanliga att det inte går att mariginalisera oss längre. Men det finns också en annan aspekt: böckerna har blivit bättre. Fantasy handlar inte längre om muskulösa män med enorma... hm... svärd, och SF handlar inte längre om antimateriadrift, dödsstrålar och onda utomjordingar.

Visst, allt det där kan fortfarande finnas med, men det är inte hela innhållet längre (och jo, det finns fortfarande dålig fantasy och SF, men inte mer än det finns dålig "vanlig" litteratur. Det är ändå en hel del, förstås).

Visserligen har det alltid funnits bra fantasy/SF också, men förr var den så svår att hitta. Så det är ett slags rundgång: Fantasy har blivit mer populärt för att det finns ett större utbud, och det finns ett större utbud för att det blivit populärt.



Hur det ser ut i resten av världen är en sak som jag också undrat över. Trots att jag själv bor i Finland måste jag erkänna att jag inte vet om det finns något rollspelsförbund /images/icons/blush.gif Jag är ganska säker på att det finns både spelkovent och fantasy/SF-samlingar, men jag har aldrig varit på någon själv/images/icons/blush.gif Jag vet inte ens om det finns några finska rollspel/images/icons/blush.gif

/JPS - brottsligt okunnig
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Känner ni till exempel någon utanför rollspelskretsarna som kommer i håg De Övergivnas Armé?

<hr></blockquote>



Silken diss!
 
Joined
17 Jun 2000
Messages
72
Location
Ekenäs, Finland
Konvent i Finland...

OK... Jag är ju inte helt med i rollspelskretsar i Finland (mest för att det inte finns några ordentliga sidor ,som den här, som jag hittat)

Men jag vet om två konvent...
RopPeCon och FinnCon, det första rollspelskonvent som hålls i Esbo varje år (tror jag, har varit där en gång) och sedan FinnCon som är ett sci-fi/fantasy konvent (där har jag varit ett par gånger, platsen brukar variera...)

När man glor omkring så tycker man dock att det finns sjukligt mycket mer i Sverige... (beror kanske på mina bristande finskakunskaper 8^)

Och för lajvare finns det ju en hel del i Finland (det kom ju en tv-serie t.o.m....)

Jan from Finland
-som även han vet allt för litet och allt han vet kommer nästan från enhorningen.net...
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Finska rollspel

"Jag vet inte ens om det finns några finska rollspel"

Nu är ju mina finska kunskaper minst sagt bristfälliga (läs "kan räkna till tre") /images/icons/wink.gif Men när jag surfat runt efter gratisrollspel så har jag iaf sett ett par stycken på finska (kan ej uttala mig om innehållet). Dessutom är ju en av de största sidorna på nätet för Rolemaster skapad av en finne (dock är sajten engelskspråkig)

// Knightlord
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Finncon

Finncon 1999 var i Åbo (Turku)
Finncon 2000 millennium var i Helsingfors (Helsinki) 18-20/8 2000
Finncon-Baltcon 2001 var i Jyväskylä 14-15/7 2001

Källa: http://www.finncon.org/

Nästa Finncon går av stapeln i Åbo (Turku) 1-3/8-2003 tydligen enligt samma källa.

// Riddaren
 
Top