Bortglömd artwork

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
548
I en video där Christian Gabel berättar om bakgrundshistorian till dataspelet Krater och den musik han skapat till spelet så har det hittats gamla illustrationer som de inte riktigt vet vart de kommer från.
Har gissats i en discordgrupp att det kanske varit material till första rollspelet Mutant men det tycker jag faller på att artworken i Mutant är mer svartvit och i "porträttstil" än det som syns i videon som mer verkar vara scener och ibland iaf delvis i färg. Tidsmässigt stämmer det inte heller då illustrationerna verkar vara från 1982 och första Mutant kom 1984.

Ledtrådar är väl att det ska vara Karlstad i illustrationerna, ska vara daterat 1982, står "HBM82" på något ställe och "öppningsscen m. Krater toppvy 1:100".

Men vart kommer de ifrån? Någon här som har en gissning om vem illustratören kan vara eller till vilket nedlagt projekt de kan höra till?

 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
759
Location
Uppsala
Christian Gabels Krater soundtrack ligger mig varmt om hjärtat och har lyssnat mycket på musiken!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,027
Location
Ereb Altor
Jag tycker bilderna har väldigt högt produktionsvärde för att vara 1982. Vad det än är kan vi nog utgå ifrån att det här låg utanför vad Äventyrsspel mäktade med -82. Så det har till 99.9% säkerhet inget med Mutant att göra.

Rent stilistiskt hade jag gissat på 90-tal, snarare än tidigt 80-tal. Om de verkligen är från 1982 rör det sig om en verkligt kreativ och avantgardistisk konstnär!

Det är ju helt klart ingen story board, utan är snarare någon form av första stämningsskiss.

Det här får vi gräva djupare i!
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
548
Jag tycker bilderna har väldigt högt produktionsvärde för att vara 1982. Vad det än är kan vi nog utgå ifrån att det här låg utanför vad Äventyrsspel mäktade med -82. Så det har till 99.9% säkerhet inget med Mutant att göra.

Rent stilistiskt hade jag gissat på 90-tal, snarare än tidigt 80-tal. Om de verkligen är från 1982 rör det sig om en verkligt kreativ och avantgardistisk konstnär!

Det är ju helt klart ingen story board, utan är snarare någon form av första stämningsskiss.

Det här får vi gräva djupare i!
I videon sägs det var daterat 1982 men av det vi fått se så är största ledtråden till det årtalet HBM82 som är skrivet på några av illustrationerna. Samtidigt hittade han allt på en loppis tidigt 90tal så det kan ju inte vara allt för nya bilder.
Behöver ju inte vara så men HBM skulle kunna vara initialer.

Vet vi att det är legit, och inte ett PR-stunt från dataspelsföretaget?
Det ska inte vara något PR-trick från Fatshark som Arrikir skrev.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,249
Location
Helsingborg
Har gissats i en discordgrupp att det kanske varit material till första rollspelet Mutant...
Eftersom det står klart och tydligt "öppningsscen" på en av krater-bilderna så det här torde vara konceptbilder för en film.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,027
Location
Ereb Altor
Det är inte äkta fick jag höra av en källa när det begav sig.
Det känns onekligen så. Det finns inget i bilderna som andas 1982. Inte ens pre-1992. Det känns mycket mer 2010. Men det är ju helt subjektivt, dock efter att konsumerat SciFi och dylikt sedan -85 eller så.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,491
Det känns onekligen så. Det finns inget i bilderna som andas 1982. Inte ens pre-1992. Det känns mycket mer 2010. Men det är ju helt subjektivt, dock efter att konsumerat SciFi och dylikt sedan -85 eller så.
Jag har jättesvårt att avgöra från vilket år de är ifrån. Du har rätt i att de ser mer samtida (eller från de senaste 10-15 åren) ut, men å andra sidan verkar de vara tecknade av ett riktigt proffs med god teknik och en nedtonad stil som inte direkt skriker 80-tal. Jag jämför med storyboards från första Star Wars, och om jag inte visste vilket år filmen var ifrån hade det nog varit lite klurigt att gissa. Men ja, det skulle kunna vara ett fall där det är för bra för att vara sant.

IMG_1359.jpeg
 
Last edited:

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
446
Location
Stockholm
Som jag minns det: det var 100% pr-stunt från studion som DN svalde med hull och hår (till deras förvåning). Allt var fejk, historien, arten och upplägget. Det var storytelling. Om jag minns rätt var det nån konceptartist som jobbade där som gjort bilderna.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,161
Location
Omfalos
Som jag minns det: det var 100% pr-stunt från studion som DN svalde med hull och hår (till deras förvåning). Allt var fejk, historien, arten och upplägget. Det var storytelling. Om jag minns rätt var det nån konceptartist som jobbade där som gjort bilderna.
Tack för svaret!
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
759
Location
Uppsala
Det här är jätteintressant för som jag hört det, hade Gabel redan gjort musiken innan Fatshark Gjorde sitt spel. Dvs de pratade med Gabel och bad att få använda hans soundtrack till sitt spel. Jag kan tyvärr inte ge källor på detta men det är hur jag miss det hela när jag läste om det hela för länge sedan
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
548
Som jag minns det: det var 100% pr-stunt från studion som DN svalde med hull och hår (till deras förvåning). Allt var fejk, historien, arten och upplägget. Det var storytelling. Om jag minns rätt var det nån konceptartist som jobbade där som gjort bilderna.
Tackar för svaren. Då borde Christian Gabel vara med på tåget eftersom han själv säger i videon att han hittade allt och inte Fatshark.

Edit : Tror heller inte (vad jag kan minnas) att bildmaterialet är med i spelet.
 
Last edited:
Top