Nekromanti Borg bygge!

Rodnil

Veteran
I slutet på min förra kampanj så var det en av mina RP som kom över en hel del pengar (massor) och när jag frågade gruppen vad de ville spela för slags senario efter det vi just avslutat så sa dom att de ville spela ättlingar till de karaktärer de var nu. Men nu är det så att den rika RP med sina pengar vill bygga en borg. så nu undrar jag, hur lång tid tar det att bygga en borg? jag fattar att det beror på hur stor den är och liknande men bara så att jag har ett humm om hur lång tid det skall ha gått sedan förra äventyret^^

Vicotnik

Den onde
Staff member
Jo, hela kapitle 5 är tillägnat Borgar. Där står det även hur mycket det kostar, tid för bygge, hur många det sysselsätter osv.

k7e9

Hero
Jag kan inte säga något exakt men... Det beror som sagt på storleken, tillgänglighet av råvaror, väder och vind och sådant...

Men jag räknade lite på det m.h.a. Riddaren och har du en 300 personer arbetande på det så tar det nog ungefär ett år eller något sådant... Jag är inte säker, jag har inte djupdykt i reglerna för riddaren, just vad det gäller borgbygge!
Mitt tips till dig är dock att skaffa boken Riddaren...

Dessutom, detta är en ganska liten och inte speciellt anmärkningsvärd borg jag räknade på... Murar runt, en port i murarna, en liten borgkärna, en liten vallgrav... Ingen speciell lyx men inget superdåligt... Inget stort, men dock en borg...

Vill dom ha en stor maffig superborg skulle jag kanske tredubbla tiden, och göra det väldigt dyrt (för det är väldigt dyrt att börja med)...

Det beror på hur många anställda man får tag på, exempelborgen jag tog gick på 1 år med 300 personer jobbande på det hela året. Hade dom bara vart 150 personer hade det ju tagit 2 år, och arbetskraft är inte lätt att hitta.

Följdaktligen är det mycket upp till dig. Det kan ta 10 år att bygga en borg helt klart, eller så kanske det bara tar 1 år...
Men fråga hur dom vill att den ska se ut, be dom rita den...
Se om det är mycket murar, stor borgkärna, mycket runtomkring och sådär... Känn dig för, du är spelledare... Det e du som har makten över hur mycke folk de kan hitta till bygget, hur värdet ser ut (ett riktigt dåligt år kanske man bara hinner med hälften av det man borde hinna med), försenade leveranser av sten och liknande...

Så 1-5 år kan det säkerligen ta, 10 med otur för spelarna. Men jag är som sagt inte expert, varken historiskt eller med borgbyggarreglerna till Eon. Men efter en snabb överslagsräkning och genombläddring av riddaren är detta mitt svar... :gremwink:
Dessutom kan du ju fråga dom hur dom skaffar sig folk till bygget. Om dom bara sitter på sina häckar o hoppas att borgen ska uppenbara sig för dom, så funkar det nog inte... Det krävs jobb för att rekrytera också. Dessutom, är ingen av dom kunniga i byggnadskonst måste dom anställa en sådan också... Eller tänk om någon sjukdom bryter ut hos de som jobbar, eller det kommer en monsterräd och dödar 5-6 arbetare och de andra inte vågar jobba vidare...
Man kan hålla på i evigheter o dribbla med olika faktorer, jag har bara tagit upp några... Resten är upp till dig... :gremwink:

ZaiToh

Warrior
Först... avgör markstorleken! Vet inte hur han fick tag i den, men det är det som avgör. Att göra en borg som inte är självhushållande är idioti. En borg måste ha stor eller väldigt bördig mark att leva av, den ska ju underhållas.

Som andra säger, skaffa Riddaren. Jättebra modul för detta.

/ZaiToh

Aeon

Warrior
Hur mycket pengar fick de tag på egentligen? Jag menar en borg kan man väl inte bara punga upp en kappsäck med stålar för att bygga.

Men jag antar att du menar typ befäst gård och inte ett militärt befästningsverk?