Bordeller i vilda västern

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Vad hände i slutet av 1700-talet i Europa, som tydligen inte hände i Holland?
Holland är ju en del av samma breda trend vi ser i resterna av länderna i grafen. Enligt Manuel Eisner - historikerkändis - är den generella nedgången i mordfrekvens svår att förklara, men han pekar ut ett antal faktorer som kan ha spelat in: 1) statsmaktens ökande styrka, 2) hederskulturens försvagning och 3) framväxten av en mer individuell moral.

Resonemangen har några år på nacken och det kan ha kommit nya tolkningar, men jag orkar inte leta mer. Hans artikel finns här.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Enligt Manuel Eisner är den generella nedgången i mordfrekvens svår att förklara, men han pekar ut ett antal faktorer som kan ha spelat in: 1) statsmaktens ökande styrka, 2) hederskulturens försvagning och 3) framväxten av en mer individuell moral.
Boktips: The Better Angels of our Nature av Stephen Pinker. Han talar en hel del om detta.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Holland är ju en del av samma breda trend vi ser i resterna av länderna i grafen. Enligt Manuel Eisner - historikerkändis - är den generella nedgången i mordfrekvens svår att förklara, men han pekar ut ett antal faktorer som kan ha spelat in: 1) statsmaktens ökande styrka, 2) hederskulturens försvagning och 3) framväxten av en mer individuell moral.

Resonemangen har några år på nacken och det kan ha kommit nya tolkningar, men jag orkar inte leta mer. Hans artikel finns här.
Under 1700-talet växte den moderna västeuropeiska staten fram med byråkrati, gendarmeri (landsbygdens lagväktare), postväsen, ökande läskunnighet, borgerliga ideal, med mera. Vägarna blev bättre så inlandsstäder kunde förbindas med diligenstrafik*. Medborgarnas syn på hur samhället bör fungera förändras i grunden. Vilket också förändrar synen på vad som är godtagbart våld människor emellan. Ett näraliggande exempel är att adelns ovana med dueller om hederssaker minskar rejält i omfattning (för att dö under 1800-talet).

*Ett illustrerande exempel ur filmen La nuit de Varennes:

 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Under 1700-talet växte den moderna västeuropeiska staten fram med byråkrati, gendarmeri (landsbygdens lagväktare), postväsen, ökande läskunnighet, borgerliga ideal, med mera. Medborgarnas syn på hur samhället bör fungera förändras i grunden. Vilket också förändrar synen på vad som är godtagbart våld människor emellan. Ett näraliggande exempel är att adelns ovana med dueller om hederssaker minskar rejält i omfattning.
Jo, absolut men processen börjar ju långt tidigare - och det gör också raset i mordfrekvens.

Och som ofta när vi ska förklara historiska förändringar väcks ju frågan om raset i mordfrekvens orsakades av en del av dessa makroförändringar eller om något bakomliggande orsakade både raset och makroförändringarna. Jag har velat läsa Pinker länge, men det har inte blivit av, för han rotar väl så vitt jag kan förstå runt i de frågorna.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Jo, absolut men processen börjar ju långt tidigare - och det gör också raset i mordfrekvens.

Och som ofta när vi ska förklara historiska förändringar väcks ju frågan om raset i mordfrekvens orsakades av en del av dessa makroförändringar eller om något bakomliggande orsakade både raset och makroförändringarna. Jag har velat läsa Pinker länge, men det har inte blivit av, för han rotar väl så vitt jag kan förstå runt i de frågorna.
Du har rätt i att processen började tidigare. I Västeuropa kan man nog peka på framväxten av autokratiska monarkier som började under 14/1500-talen, där kungen via sina ämbetsmän får det övergripande inflytandet över territoriet.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Det hade varit intressant att se liknande siffror (både för restid, men även för antal dödsfall pga våld) från Centralasien från tiden före, under och efter mongolerna (cirka 1200-1400). Såvitt jag förstått var de extremt brutala då de erövrade nya territorier, men sedan införde de en realtivt robust lag och ordning. Och de hade ett effektivt system med budbärare, vilket nog var lite av ett krav för att hålla samman ett rike från korea till finska viken...
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Du har rätt i att processen började tidigare. I Västeuropa kan man nog peka på framväxten av autokratiska monarkier som började under 14/1500-talen, där kungen via sina ämbetsmän får det övergripande inflytandet över territoriet.
Norbert Elias driver ju också tesen om en civilisationsprocess som jag vill minnas börjar under senmedeltiden. Tror inte många håller med honom idag (även om ingen mindre än Eva Österberg, en av Sveriges största nu levande historiker, var rätt tänd på honom på 90-talet och framåt), men det sker ju oavsett uppenbarligen stora förändringar i européers syn på heder och moral under senmedeltid och tidig tidigmodern tid.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Norbert Elias driver ju också tesen om en civilisationsprocess som jag vill minnas börjar under senmedeltiden. Tror inte många håller med honom idag (även om ingen mindre än Eva Österberg, en av Sveriges största nu levande historiker, var rätt tänd på honom på 90-talet och framåt), men det sker ju oavsett uppenbarligen stora förändringar i européers syn på heder och moral under senmedeltid och tidig tidigmodern tid.
Det som ligger under ytan, och som även Pinker anklagats för, är den koloniala världsbilden. Det är lätt hänt att man, när man driver civiliseringstesen, kommer till en slutsats som framför allt lyfter fram den samtida västerländska civilisationens framväxt som något fint och storartat på ett sätt som kanske inte problematiserar utvecklingens pris eller hur disciplinering och rationalisering också kan bidra till avhumanisering.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det som ligger under ytan, och som även Pinker anklagats för, är den koloniala världsbilden. Det är lätt hänt att man, när man driver civiliseringstesen, kommer till en slutsats som framför allt lyfter fram den samtida västerländska civilisationens framväxt som något fint och storartat på ett sätt som kanske inte problematiserar utvecklingens pris eller hur disciplinering och rationalisering också kan bidra till avhumanisering.
Jo, det är ju fascinerande att samtidigt som européer slutar mörda varandra till höger och vänster ger de sig ut i världen och iscensätter glatt en stor mängd folkmord, etniska rensningar och massakers. I Europa gör den protestantiska etiken människor mindre mordlystna, men med bibeln innanför bröstpansaret eller under tropikhatten kan man mörda hedningar på andra kontinenter.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Nu kanske det börjar närma sig en OT tangent, men en annan sak som Pinker kritiserats för är hans tendens att underskatta hur svårt det är att estimera hur pass nära vi har varit, eller kommer att vara, ytterligare ett världskrig. Typ, beroende på när/om tredje världskriget kommer så kommer det troligen att helt definiera huruvida tidigt 2000-tal kan betraktas som "fredligt" eller "våldsamt".

Kritiken kommer främst från Nassim Taleb, som är lite av en gnällgubbe med lika stor begåvning som ego, men jag köper hans argument som sammanfattas bra i följande quora-fråga:

 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Den hade jag glömt! Gissar att han bygger på bland annat på Eisners forskning?
Har inte Better Angels här, men jag har uppföljaren Enlightenment Now, och där listas en hel del Eisner i bibliografin:

Eisner, M. 2001. Modernization, self-control, and lethal violence: The long-term dynamics of European homicide rates in theoretical perspective. British Journal of Criminology, 41, 618–38. Eisner, M. 2003. Long-term historical trends in violent crime. Crime and Justice, 30, 83–142. Eisner, M. 2014a. From swords to words: Does macro-level change in self-control predict long-term variation in levels of homicide? Crime and Justice, 43, 65–134. Eisner, M. 2014b. Reducing homicide by 50% in 30 years: Universal mechanisms and evidence-based public policy. In M. Krisch, M. Eisner, C. Mikton, & A. Butchart, eds., Global strategies to reduce violence by 50% in 30 years: Findings from the WHO and University of Cambridge Global Violence Reduction Conference 2014. Cambridge, UK: Institute of Criminology, University of Cambridge. Eisner, M. 2015. How to reduce homicide by 50% in the next 30 years. Rio de Janeiro: Igarapé Institute.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Nu kanske det börjar närma sig en OT tangent, men en annan sak som Pinker kritiserats för är hans tendens att underskatta hur svårt det är att estimera hur pass nära vi har varit, eller kommer att vara, ytterligare ett världskrig. Typ, beroende på när/om tredje världskriget kommer så kommer det troligen att helt definiera huruvida tidigt 2000-tal kan betraktas som "fredligt" eller "våldsamt".
Vi kör väl på tills moderatorerna stoppar oss?

Tredje världskriget är så klart en sak som kan hända. Både Taiwan och Belarus kan gå så sjukt på röven, bara för att ta två aktuella exempel.

Sen undrar jag ju hur Pinkers rosenkindade optimism (och jag hoppas så klart att han har rätt) kommer att stå sig mot två tre miljarder klimatflyktingar. Min framtidsspaning är att skjuta klimatflyktingar kommer att bli ett stort framtidsyrke. Det och handpollinering.
 
Top