Nekromanti Book of nod...

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Jag är inte så där jätteinsatt inom skräckrollspel men jag har hört talas om book of nod men aldrig riktigt kunna placera vad det är för något.
så vad är book of nod för något ? /images/icons/laugh.gif

/Dr_Morbid

errare humanum est - det är mänskligt att fela
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Det skall jag säga dig...

Bok of Nod är helt enkelt en tillägs grej till White wolfs vampire spel. Den funkar lika bra till VtDa och VtM.

Den innehåller allmöjlig mysig fakta om Cain och hans barnbarn, den innehåller typ all möjlig vampyr historia. Självklart är ju allt kryptiskt skrivet men man fattar ändå det mesta... Det står t.ex. hur det hela gick till när Cain blev vampyr och om den första staden m.m. Det enda den är bra till är igentligen att citera ur eller för att helt enkelt få lite kött på benen. Men den är rätt rolig att läsa.


Nightfang tre i ett, spänning, leksak och choklad!

Insanity is just a state of mind...
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Re: Det skall jag säga dig...

Bok of Nod är helt enkelt en tillägs grej till White wolfs vampire spel.

Riktigt så enkelt är det väl inte. Book of Nod är inte bara ett rollspelstillbehör i mängden, utan Book of Nod finns i World of Darkness. Åtminstone så tror man det, men precis som det ska vara så är det aldrig någon som överlever för att ge ett säkert besked. Det är bara till att börja söka... Om du tänker läsa Book of Nod i verkligheten (vilket inte medför samma hälsorisker som att läsa originalet), så rekommenderar jag The Erciyes Fragments till Vampire: The Dark Ages också, det är samma sak fast lite till.

Ashley Riot

And this is also part of the game, I suppose, Sydney?
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Re: Det skall jag säga dig...

Det där är en sak jag funderat på...
Hur blev Cain vampyr?
Alla andra vampyrer blev ju invigda, men hur fan lyckades han?

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Gud blev sur...

Gud förbannade honom att leva till tidernas ände, sky solen och käka aska. Dessutom skulle alla hans "barn" kivas för evigt. Fett jobbigt öde...

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Re: Gud blev sur...

Och varför blev Gud sur på lille stackars Cain, då?

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kan du inte din bibel, pôjk?

Du kanske minns historien om Kain och Abel?

"Då sade han: 'Vad har du gjort? Hör, din broders blod ropar till mig från jorden. Så vare du nu förbannad och förvisad från åkerjorden, som har öppnat sin mun för att ta emot din broders blod av din hand. När du brukar jorden, skall den inte mer ge dig sin gröda. Ostadig och flyktig skall du bli på jorden.'
Då sade Kain till Herren: 'Min missgärning är större än att jag kan bära den. Se, du driver mig nu bort från åkerjorden, och jag måste gömma mig undan för ditt ansikte. Ostadig och flyktig skall jag bli på jorden, och så skall ske att vem som än möter mig, han dräper mig.'
Men Herren sade till honom: 'Nej, ty Kain skall bli hämnad sjufalt, vem helst som dräper honom.' Och Herren satte ett tecken till skydd för Kain, så att ingen som mötte honom skulle slå ihjäl honom. Så gick Kain bort från Herrens ansikte och bosatte sig i landet Nod, öster om Eden."
- Första Mosebok, 4:10-16 (1917 års bibelöversättning)

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Gud blev sur...

Tja, Gud slängde egentligen bara ut honom från Eden. Sedan - enligt Boken om Nod - kom ju Guds änglar och förbannade Kain när han vägrade be om förlåtelse för sina synder. Som sagt, fett jobbigt, men den lille filuren lyckades (med lite hjälp) finna lite fördelar i sin förbannelse. Sen var det varken Gud eller hans änglar som sade att hans bara skulle kivas i all evighet, det var Kain själv som uttalade den förbannelsen.

Allt detta enligt Boken om Nod... behöver jag bara säga att det endast är judeo-kristna vampyrer som tror på skiten? (om ens de)
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Re: Gud blev sur...

Om jag inte minns fel tvingades han av Gud att dricka blodet från levande varelser eller något väldigt snarlikt för att kunna överleva överhuvudtaget. Problemet för Kain/Caine var att om man gör det så blir man för evigt förbannad av Gud, eftersom det är strängeligen förbjudet att göra så. Observera att det här är historien från Book of Nod och inte precis vad som står i Bibeln.

Ashley Riot

And this is also part of the game, I suppose, Sydney?
 
Top