Nekromanti Bollplankande om "speligt pbf"

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Nu har jag fått en idé om att försöka konstruera en hybrid mellan PBF (rollgestaltning) och "spel" (förmågeanvändning/resurshantering/poäng). Däremot vet jag inte riktigt hur, så istället för att inte komma någon vart på egen hand så försöker jag bolla ut lite tankar här och se om ni kan ge mig några DOs och DON'Ts.

Upplägget i alfa-version 0.1:

* 5 (blir det många intresserade så tror jag mer på flera parallella spel än ett stort) hjältar/agenter/whatever på ett övergripande uppdrag.

* alla får en roll som har en uppsättning mål (oklart hur många) som uppnås genom rollgestaltning, dvs av typen "få spelare X att avge följande löfte: yada yada" eller "du är kär i spelare Y och vill få denne att skriva 'jag älskar dig' för att visa att känslorna är besvarade".
Sedan ska spelarnas mål förstås krocka så mycket som möjligt så att nån annan spelare reagerar och tänker "skit, nu håller ju Y på att bli kär i Z och då är ju mitt mål om en olyckliga värld körd! Det här ska stoppas!". Allas mål ska inte kunna uppfyllas mao. Här är jag fett villrådig om det här är en bra idé alls, och om jag behöver slänga in massa regler om pm-förbud.

* det kommer ske strider mot fiender med jämna mellanrum. Alla spelare har en moral-poäng som minskar i striderna och spelet tar slut när ingen har moralpoäng kvar (det gäller alltså att rollgestalta fram till sina mål innan det inträffar).

* striderna är den "speliga" biten där olika vapen/förmågor används för att ha ihjäl fienden. Kanske att man får hjältepoäng efter varje strid som kan spenderas på förmågor.

-----

Sen har jag nån lös idé om att man får poäng för:
* uppnådda mål
* lite mindre poäng för mål som varit uppfyllda men slutat vara det vid spelets slut
* kvarvarande moral (om nu spelet kanske ska slutas när enbast en spelare har moral kvar eller nåt sånt)
* nåt mer?

Och sen vinner den med mest poäng.

-----

Är jag nåt på spåret här eller är alltihop fullt av hål som gör att det kommer spåra ur på stört?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Låter kul! Ska fundera på saken.

Men jag undrar om du inte hade fått fler svar om du skrivit på rollspelsmakande eller övriga spel. Syns inte så bra i detta delforum och dessutom verkar det inte vara tänkt för annat än rollspelande.
 
Top