Nekromanti Boktips

Nibbl3

Veteran
Joined
9 Jan 2010
Messages
27
Location
Stockholm
Jag arbetar på en Bokhandel och fick nyligen mina händer på en bok som heter Nazisterna och det Ockulta av Paul Roland. Jag köpte den och har tänkt att jag någon gång ska läsa igenom den med O:FR i baktankarna. Jag har inte kommit riktigt så långt än men vill fortfarande tipsa om boken.
Jag hoppas att någon får användning av detta.

Lite Information om boken

Omslag


Titel: Nazisterna och det Ockulta: Om de mörka krafter tredje riket släppte lösa
Orginaltitel: Nazis and the Occult
Författare: Paul Roland
ISBN 13: 9781848370548 (svenska översättningen)
 

Hopeless

Veteran
Joined
8 May 2010
Messages
62
Mitt boktips berör inte det ockulta för fem öre, men det är en riktigt bra bok om man vill få uppslag till excentriska britter under 1900-talets början och mitt.



Johan Hakelius "Döda vita män" (9789173533324) är ett porträttgalleri av 14 brittiska män - alla döda. En blandning av biografier och essäer, med en uttalad anglofilisk (läs anglomanisk) prägel. Rekommenderas varmt att läsas i hammocken, med té och scones!
 

Hopeless

Veteran
Joined
8 May 2010
Messages
62
Nytt boktips för den som vill anlägga ett "sektiskt" perspektiv på sina scenarion.



Clas Svahn, "Sekter och hemliga sällskap i Sverige och världen" (2007, pocketutgåva 2010)

Här finns en del intressanta uppslag för den som vill placera fallna i olika sekter, med olika intentioner och möjlighet till påverkan.

Om inte annat är det en intressant kartläggning, även om den delvis uppvisar en viss oreflekterad fascination för ämnet. Visst, den är kritiskt hållen, men även den fasaden krackelerar ibland. Å andra sidan, vad gör det i hängmattan?
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Det verkar som om läsningen i sommar är räddad. Håller just på att avsluta Döda vita män. Det känns som om vissa av karaktärerna i den är framslagna på Life Boarden.
Har även precis avslutat den sista boken om Lucifer Box av Mark Gattis. Lite Fallen känsla och rätt schysta för hängmattan också.
 

Hopeless

Veteran
Joined
8 May 2010
Messages
62
Flera av herrarna i Döda vita män är ju så sjukt skruvade att man ställer sig frågan om de verkligen har funnits på riktigt! Fler excentriker till mänskligheten, tack!

Dessvärre gick Storbritanniens siste excentriker ur tiden nyss. Men Sebastian Horsley skulle definitivt platsa in i skaran som behandlas i Döda vita män.
 
Top