Nekromanti Boktips tack!

Nån annan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
93
Ohoj på er! Jag har ett inte fullt så kul problem på ingång...inom denna vecka så måste vi i Svenskan ha hostat fram en bok som vi ska läsa en tid framöver (det är inget att rekomendera att inte göra det efter som vi har en välldigt mordisk svenskalärare...) så jag skulle gärna ta emot boktips utav er på bra Sci-fi böcker på Svenska (ologiskt va?)...jag har just läst 2001 på Engelska och tyckte den va bra...är uppföljarna något o ha?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag läste just Santiago på svenska. Mysigt. (Mike Resnick)
Översättningen av "Dune" är bra, tror faktiskt jag gillade den bättre än orginalet! (Har kikat lite i den engelska) (Arrakis på svenska, av Frank Herbert)
Sedan så ska jag väl ta och läsa några böcker av William Gibson också.. Testa det?



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

]:)

Veteran
Joined
11 Mar 2001
Messages
51
Location
Borås
hoppas du har läst liftarens guide till galaxen annars GÖR DET!!!!!!!!
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Jag läste Arkiv X i bokform och tyckte faktiskt (till min
stora förvåning) om dem. Jag gillade stuket det var upplagt
på och det var å andra sidan lite massproduktivt skrivet,
men inget man kan hänga upp sig på. Trots att det är
skrivet för lite yngre kan man njuta av dem. Och vem vill
inte ha Gillian Andersen i bokhyllan ? /images/icons/wink.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
ja det kan vara bra
men jag skulle nog läst den¨på en engelska lektion om jag var du

---------
-Netfeed-
---------
I scream, you scream, all scream for Ice-cream
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Varsågod...

Stjärnsnäckan av Kilgore Trout (Kurt Vonnegut) En stjärnodyssé i Douglas Adamsstil, fast med mer sex...

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
2010

"jag har just läst 2001 på Engelska och tyckte den va bra...är uppföljarna något o ha?"

"2010 - Andra Rymdodyssén" är i mitt tycke nästan bättre än 2001. 2061 och 3001 kan du dock låta bli.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
>jag har just läst 2001 på Engelska och tyckte den va bra...är uppföljarna något o ha?

2010 är väldigt bra. De andra uppföljarna är inte fullt lika bra, men läsvärda iallafall.

>så jag skulle gärna ta emot boktips utav er på bra Sci-fi böcker

Kanske nått annat av Clark då du gillade 2001. Kanske "Möte med Rama", eller varför inte min egen Clarkfavorit "Childhoods End" (vet inte vad den heter på svenska). Om du inte kollat in Isaac Asimov är han värd ett besök. I stort sett allt han skrivit är klassiker, som t.ex Stiftelsen eller hans robotserie. En annan personlig Asimov-favvis är Tidens död.

/Anders
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,475
Location
Stockholm
Vance, "Den döende jorden" är asbra.
Eller något av Aldiss.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Peter Nilson (med ett s) - Rymdväktaren och Nyaga, framförallt. Lite udda, med kvantadatorer och skumma fornfynd som får Clarke's monoliter att verka normala, och definitivt inga actionäventyr, men liknande stämning, EMU, som i 2001.

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Får väl lämna mitt bidrag...

Antar att du redan valt nåt vid det här laget, men jag kan ju i alla fall nämna att Ray Bradburys Fahrenheit 451 får betraktas som fullt läsbar...

Pingvinen, läsandes Bröderna Lejonhjärta

Heja Lars! Heja Lars!
L! A! R! S!
Goooooo Lars!!!!!!!!!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Jag tycker du borde läsa stiftelse-trilogin av Isaac Asimov... Den är bra...

//Martin
"Ge aldrig råd för den dumme tar dem inte och den vise behöver dem inte."
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Böcker som svenklärare accepterar - ja tom gillar!

Aldous Huxleys "Brave New World" översatt riktigt bra till "Sköna nya värld". Till och med min torre tråkige svensklärare *FÖRESLOG* den som lämplig läsning.
Inte alltför lång. Dystopiska tendenser, kritik mot ett desenitiviserat och avkönat samhälle alltför beroende av maskiner. En del dråpliga situationer dock

Ray Braburys "Fahrenheit 451" är ju blytung i litterärt hänseende men lättläst och bra

Karin Boyes "Kallocain"... Det finns inte en svensklärare av kvinna född som skulle ha något emot det valet.

Om du inte är rädd för något tungt att bita i så greppa Harry Martinsons "Aniara". Ett fettjockt diktverk som jag lovar att man inte klarar av på ett par kvällar. Finns som opera åxå, musik av Karl-Birger Blomdahl, men är jefligt svår att komma över (bara på vinyl).

Både Huxley och Bradbury är riktigt välöversatta

Lycka till
-W
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Tusan också!

Jag hade ju kommit att tänka på Aniara sen mitt förra inlägg (av _nobelpristagaren_ Harry Martinsson, för att anknyta till en tidigare tråd) sen mitt förra svar... Nu hann du före, din mupp.

Orwells 1984 kanske förtjänar att nämnas när man pratar dystopiska framtidsvisioner. Fast jag kanske skulle lämna nämnandet till någon som vet vad han/hon pratar om, själv har jag varken läst den eller "Sköna nya värld".

Jules Verne, däremot... "Från jorden till månen" och "Månen runt" är nog bland det roligaste jag läst. Lovar! (Skulle gärna citera något roligt stycke, men jag hittar inte boken. Iaf, samtliga bokens hjältar är totalt sinnessjuka.)

MVH,
Namna ya ndege mnene wa maji mwenye miguu mifupi asiyeweza kukuka juu



Heja Lars! Heja Lars!
L! A! R! S!
Goooooo Lars!!!!!!!!!
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Tusan också!

kukuka

Hmmm.... jag undrar vad det är......låter som finska för ett viss könsorgan....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Lite sent iofs men en bra bok kan man ju alltid läsa även om det inte är din svenska lärare som vill det.

Som andra redan har nämnt vill jag oxå först tipsa om Isaac Asimovs underbara stiftelsetriologin, egentligen tre böcker men de trycks numera i en volym i pocketformat, så för 60:- så får du tre böcker!

En annan bok som jag starkt rekomenderar är Orson Scott Cards bok; Enders spel, en suverän bok.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Starship Troopers är bra.

William Gibson har jag försökt mig på på svenska. Virtuell Light är hyfsad liksom Neuromancer. Läser mest för bokvärldens skull. Ogillar hans sett att skriva. Testade nyligen att läsa han på engelska men näe.. Han skriver lika illa ändå.
Kan nån upplysa mig om <EM>varför</EM> många läser hans böcker.

/[color:green]Han</font color=green> som läser novellsamlingen "Burning Chrome" med WG
 
Top