Boktips, fakta

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Här tänker jag att man kan tipsa om faktaböcker som kan vara kul för en rollspelare att läsa! Såklart med en kort motivering. Extra pluspoäng för böcker som inte bara beskriver något, utan även lär ut hur man gör något!

Börjar med Impro av Keith Johnstone. Massvis med matnyttiga tips för den som är SL eller spelare, om hur improvisation funkar, bra tips för hur en historia känns som den är avslutad, och hundratals andra iakttagelser om saker som hur status signaleras, hur hypnos och trans fungerar, etc.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,988
Location
Umeå
Allt är väl bra för rollspelare?

Det mesta jag läst av Rebecca Solnit, men kanske en bra start är "Gå vilse, en fälthandbok". Lär den ut något förutom att vara magiskt fantastiskt välskriven? Ja, värdet av att inte ha kontroll, värdet av att bara vara och uppleva skulle jag säga.

Att skriva av Stephen King, bra biografi men också fantastiskt roligt och indragande om skrivandet. Åter igen, lär den ut skrivandet? Kanske, men framförallt: Värdet av att inte ha kontroll över en berättelse, utan att uppleva hur karaktärer kommer till liv, följa dem och reagera när de helt plötsligt agerar.

Bägge faktiskt bra verk utifrån att förstå story now på ett mycket mer avslappnat och mindre forcerat sätt än det brukar presenteras, dvs "spela för att kontrollera och styra och skapa en bra story!"
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Detta kanske inte räknas som fakta, men jag tycker att Tolkien Bestiarium av David Day är väldigt bra för att preppa kampanjer i Tolkiens Midgård. Det är en del felaktigheter i boken, men den är såpass stämningsfull och inspirerande att det väger över 😊
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Kom att tänka på en bok idag som verkligen kan passa rollspelare!

I Montaillou skriver Emmanuel Le Roy Ladurie med utgångspunkt från inkvisitionsprotokoll från 1294-1324 om den sydfranska byn med samma namn. Utöver deras kätterska tro, får man en inblick i hela deras liv och tankeliv. Den ger en hel massa perspektiv på hur folk och liv funkande i denna avlägsna tidsepok. Rekommenderas skarpt! Tänkte själv ta o läsa om, det var länge sen sist.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Dept av David Greaber, om man är intresserad av ekonomisk historia ur ett antropologiskt perspektiv. 5000 år och vitt skilda kulturer så just din setting nämns säkert :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Kan tipsa om den här med. Kan också uppdatera min analys då utvecklingen i USA inte riktigt går åt det håll Zeihans profetia kräver.

Men när det gäller dystopisk framtid gör ju det bara saken bättre!

 
Top