Nekromanti Bokomslag och illustrationer.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Kan någon förklara för mig varför nästan alla fantasyböcker har ett omslag och en omslagsbild som är fruktansvärt amatörmässiga? Titta bara på den svenska översättningen av Jordan böckerna. Omslagillustrationerna är under all kritik. Nu är jag inte någon lysande tecknare själv precis men jag arbetar inte heller som professionell illustratör. Det finns så många bra fantasyillustratörer(Keith Parkinson, John Howe)så jag förstår inte varför de jämt måste använda sig av en massa halvkassa amatörer.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Billigare kanske?

Tja, det kan du ha rätt i. Böcker är redan snuskigt dyra som det är. Men jag tycker nog att ett proffsigt omslag både när det gäller layout och illustration hade motiverat ett något högre pris. Varför illustrerar inte Michael Gullbrandson(tror jag han heter) böcker? Jag tycker att han är bra, iallafall när han tecknar med blyerts.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Allvarligt talat tror jag att mycket av det beror på en viss kulturkrock mellan usa och europa. Jämför man exempelvis Kerr i amerikansk och engelsk utgåva, eller för den delen donaldsons The Gap, så ser man vad jag menar. Och kolla för all del in Jordan själv, han ser verkligen itne klok ut, utan kan snarare sägas vara sinnebilden för amerikansk smaklöshet... ;)

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det är iof den sorgliga saningen om många av de ledande personerna inom amerikansk(kanske även svensk?)fantasy och rollspel. Ofta är det ett gäng korpulenta, medelålders herrar med imponerande skägg som styr och ställer. Gary Cygax ser inte riktigt klok ut även om han säkert är jättetrevlig.

För det som undrar är Tracy Hickman en man. Det tog ganska långt tid innan jag upptäckte detta.

walium som redan har en viss korpulens och ett par coola glasögon och nu bara saknar skägg/images/icons/cool.gif
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Billigare kanske?

Jodå; de riktigt dyra omslagskonstnärerna (Michael Whelan och gänget) har ofta egna avtal med förläggarna, så när man köper in en bok för översättning följer omslaget inte med i köpet utan måste avtalas om separat.

--
Åke
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Billigare kanske?

Typiskt. Det finns annars ett gäng killar borta på Wizards(Sam Wood och Todd Lockwood) som är riktigt bra på att teckan. Synd att man inte ser mer av dem. Fast de kanske är löneslavar åt Wizards och får inte gör andra saker.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Jag är inte säker på om det var Luis Royo eller Boris Vallejo som gjorde omslaget till första och andra Jordan-böckerna på svenska. De andra omslagn har jag, faktiskt inte, knappt sett.
Men varken Vallejo eller Royo är väl några amatörer?
Håller nog inte alls med om vad du säger.

- Daniel

"The force is with you. Always."
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
De första två är helt okej. Men resten är tecknad av någon svensk töffe(tror jag) och de håller usel kvalité.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Snygga bokomslag

IMO är David Eddings böcker prydda med det.
"Dödens port" av Tracy Hickman och Margaret Weis har Keith Parkinsson gjort (och han har även målat till "Sagan om ..." den med Spjuthök, Eddings).
"Berättelsen om fjärrskådarna" av Robin Hobb.

/[color:green]Han</font color=green> som vet att det finns en hel del andra också men tog bara de han själv tyckte var läsvärda
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nja, visst så är de inte så snygga, men frågan är väll vad som ska prioriteras. Snygga framasifdro eller bättre böcker.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag tycker att man borde sattas mycket mer på att göra bättre böcker t. ex innebunda böcker, kvalitet på pappret osv.
Sen när man har gjort det så kan man sattsa på designen.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Tyvärr är böcker redan så jävla dyra som det är nu. Bättre papperskvalité och inbindningar skulle knappast vara grattis.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det stämmer, så just därför så tycker jag att bokförlagen kunde sattas på just det istället för flasiga utsidor.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 
Top