Boka spelmöten - är det svårt?

Vi har en spelförening där folk är med just för att de vill spela spel och således prioriterar det i sina liv. Trots barn, jobb och andra åtaganden. Så om någon anordnar något brukar det inte vara några större problem att få ihop en stabil grupp. Vi har en fin lokal också. Det underlättar att alltid mötas på samma plats (och tid).

Har även haft grupper som varit rena kompisgäng och sett rollspel som en ursäkt att ses. Då funkar det också rätt bra.

Det som kan vara klurigt är att få till grupper med folk som kanske egentligen inte vill spela så värst mycket. De som har andra prioriteringar. Som kanske gillar idén med att spela rollspel mer än de gillar att faktiskt spela. I de sammanhangen föredrar jag att köra one-shots.

.... Jag är mer nyfiken på hur faen folk lyckas få samma grupp vuxna människor att träffas 20+ gånger? :D
För min del har det hjälpt att flytta över majoriteten av mitt spelande online, vilket har lett till betydligt mer regelbundenhet. Jag har fortfarande en spelgrupp som träffas och spelar men det blir ofta rätt långa uppehåll.

Det är spännande det där med gruppdynamik och vilka grupper som ger mest givande spel, inte självklart att man funkar vid spelbordet även om man klickar socialt annars.
Så är det verkligen. Mina bästa pass har jag haft med 100% dedikerade rollspelare, inte sällan i konstellationer där någon eller flera varit nya bekantskaper. Exempelvis på konvent.

Samtidigt, i sådana sammanhang anstränger sig också alla maximalt. Det ger bra effekt men samtidigt vore det olidligt att spela så hela tiden. Så därför är det bekvämt att ha återkommande grupper, men det ger ett slags socialt slitage som tidvis kan urholka nerven i spelandet (i brist på bättre ord), vare sig man gillar varandra mycket eller lite mindre.

Last edited:
Min metod för att få till tre sittningar per månad:
  • Leta datum med hjälp av Doodle, Xoyondo eller liknande (detta kräver att jag tjatar som fan på spelarna för att få dem att fylla i enkäten inom rimlig tid)
  • Ha sju spelare i gruppen, boka en sittning så fort tre av dem kan
Den här gruppen vägrar spela på en fast veckodag.

Min lilla grupp, som även innefattar @guldfink, har lyckats bra med uppslutning. Jag tror vår framgång är grundad i några saker:
  • Samma tid varje vecka
  • Vi kör online, ca 2h per pass
  • Vi kör i säsonger på 10 sessioner med pauser emellan
  • Vi varvar olika spel och spelledare
Det här uppstyrda funkar förvånansvärt bra tycker jag. Kan man inte signa upp för detta upplägg och leva upp till det så är det nog e grupp där hobbyn oftast kommer på 1834:e plats.

Vi kör kalenderröstning (xyondo) med irl-gruppen, men i praktiken är det bara måndagar/tisdagar som varit aktuella. Inga problem att få folk att fylla i. Sen har vi haft att är någon borta så blir det nåt one-shot istället för huvudkampanjen, men vi får se om det håller nu när vi nyligen gått från 4 till 5 spelare.

Online-gruppen kör söndagar 20-22. Synkar i messenger dagen innan eller tidigare på söndagen om folk kan. Som regel har vi ett rullande spel så vi vet vem som är SL, men ibland blir det nåt annat spel (även här som blir det oftast nåt annat om någon är borta).

Sen ska man ju ha en jäkla tur och först snubbla över sådana här människor som kan dedikera tid också.

Back