Bluetooth, wtf!?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I hopp om att forumet har någon datornörd som är mer kunnig än mig om sånt här…

Jag har en sån här bluetoothmikrofon. Den har funkat utmärkt med alla enheter jag testat med hittills – jobblaptop, mac, gaming-laptopen (ROG Flow X13) jag nyss bytte ut, min mobiltelefon osv. Allting. Jag är svinnöjd; extremt bra mick för pengarna och mitt syfte (som är att spela in lektioner och kunna gå runt i klassrummet).

Jag har numera en sån här laptop. Den funkar utmärkt med alla bluetoothgrejer jag testat – högtalare, möss, tangentbord.

Men inte med mikrofonen. Just specifikt mikrofonen och just specifikt datorns interna bluetoothkort pratar inte med varandra. Datorn hittar helt enkelt inte micken.

Om jag stoppar i datorn en extern bluetooth-dongel och kör via den istället, en billig Asus-mojäng – då funkar det.

Rog Flow X13, som det funkar på, har ett nätverkskort med inbyggd bluetooth med modellnamnet Intel Wi-Fi 6 AX200.
Rog Flow X16, som det inte funkar på, har ett nätverkskort med inbyggd bluetooth med modellnamnet Intel Wi-Fi 6E AX211.

Här är en jämförelse som jag inte blir klokare av.

Mikrofonen använder bluetooth-standarden 5.0. AX200 har Bluetooth 5.2, AX211 har 5.3.
De skiljer sig i "System Interface Type", men kan det verkligen göra sån skillnad?

Jag förstår inte.

Jag är öppen för förslag, men just nu är jag lite sugen på att imorgon helt enkelt öppna båda datorerna och transplantera korten – dvs "nedgradera" min nya dator till ett "sämre" nätverkskort – offra stödet för Wifi 6E (6ghz) till förmån för att kunna använda min mikrofon. Om det nu funkar, vill säga.

(En annan möjlighet är såklart att köpa ett helt nytt kort t.ex. ett sånt här – de är inte så dyra, men det känns lite grisen-i-säcken. What if det nya kortet inte heller fixar mikrofonen? Om jag inte kan räkna ut varför det inte funkar känns risken överhängande…)

OK, så en skillnad mellan X13 och X16 som inte syntes utanpå är att X13 har sitt nätverskort fastlött på moderkortet. Det har jag nog inte stt förut, åtminstone inte sedan M.2-slots blev en grej. Nätverkskortet brukar vara den komponent, tillsammans med SSD:n, som man faktiskt kan och får byta ut.

Så nu återstår egentligen bara att köpa ett nytt kort, om jag vill experimentera…

Back