Nekromanti Blood Bowl - småprat om

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Finns det några Blood Bowl-spelare där ute? Är det någon som spelar med 4ED-reglerna eller är det fortfarande 3:an som gäller? Själv gillar jag 4:e även om jag inte testat dem.. Det som är synd med BB är att så mycket går på slumpen.. Är man två individer med lika nivå erfarenhet så kan man lika gärna slå en tärning om vem som vinner?

Finns det några Blood Bowl-sidor? De jag hittat brukar nuförtiden vara nere.. Klassikern är ändå: http://www.geocities.com/TimesSquare/Lair/6346/

Vidare.. Vilket/vilka lag är bäst? Själv röstar jag nog på Wood elves, undead och orcs.. Sedan kommer nog Skaven och Norse..

Roligaste komb:on/bästa lagköpet? Själv spelade jag ett Skavenlag och köpte Morg n' Thorg från början.. När väl min Gutter Runner fått Right Stuff visade jag att råttor kan flyga.. Jag vann ända tills de andra kom på husregeln att man bara får kasta halflings och goblins.. Nåväl.. Jag vann ändå ligan.. :gremsmile: Någon som har en rolig anekdot från spelanden?

**Varning: skamlös reklam**
Själv har jag en gammal BB-sida fullsmäckad med 3ED-grejer och en del bilder på 2-EDlag.. Nästan allt är taget från nätet, förutom våra husregler (läs gärna förslagen på nya husregler :gremwink:), ligasakerna och tre lag vi har kommit på..
Ta en släng förbi bb.slurk.cjb.net och bedöm själv kvalitén.. Själv är jag rätt nöjd med sidan..
**Varning: skamlös reklam**

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nästan var på G att ta tag i en Blood Bowl-turnering när den inte blev av på LinCon förra året
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Jag spelar Blood Bowl om någon ställer ett spel framför mig, det spelar ingen roll vilken version det är. Jag vet inte ens vad det är för skillnad.

Däremot har jag en bestämd uppfattning om vilket/vilka lag som är bäst. Om man spelar en enda match är Wood Elves bäst. De är snabba och smidiga och kan springa igenom ganska många poäng. De är däremot bara en hög med köttförs kvar av dem när matchen är slut. Ska man spela många matcher med samma lag är det människor man ska spela! Ja just det, människor! De är nästan lika effektiva som Wood Elves och tål dessutom lite stryk. Jag är till och med så konstig att jag gjort ett människolag i form av små pappfigurer. De är inte så snygga jämfört med ett målat lag av tenn/plast, men de funkar (och de var billiga).

/tobias
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Du har rätt i att de kan klara sig bättre, men eftersom Wood Elves har 4 i AG så klarar de sig gott på bara 9 spelare.. Fast människorna är lite mer all-round och dessutom i grund billigare..

Dock tycker jag orcerna är klart mycket bättre än människorna.. De tål mer och blir sällan nerslagna.. Det är ett lag som är så pass billigt att de klarar sig utan att köpa en enda line man från början.. Snacka om att det blir ett varierat lag.. Dessutom har de mängder av Star Players att välja ur..

Mitt orcstartlag med 3 Black Orcs, 4 Blitzers, 2 Goblins, 1 Thrower och med Varag Ghoulchewer i spetsen + 2 Re-Rolls (+Varags Leader) och 1 i FF är det inte många nybörjarlag som står pall.. Det skulle vara undead eller ett alvlag då..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker att orcs och undead är lite småfuskiga eftersom de har så pass billiga spelare
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Jag kör just nu med Brettonian Knights (Ja, jag vet att de inte är helt officiella i 4rth edition)

2 knektar med st 4, mov 7, armour 9 och Stand firm och block är ju alltid trevligt. En av mina Squire catchers (move 8, str 2, armour 7) har blivit mitt lags mest värdefulla spelare. Hon har fått både leap och block (hade ju catch och dodge från början) tack vare 3 MVP.

Senaste matchen, som var mot ett gäng goblins om minnet inte sviker mig, så fick vi 2 pitch invasions, som klart decimerade antal spelare på plan. Pitch invasion i 4rth edition är livsfarliga. När det var 2 rundor kvar och det hade blivit 2-2 så hade goblinerna bara 3 medlemmar som var i stridbart skick. Tyvärr så lyckades dom ändå göra så det blev 2-3 i allra sista rundan...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Tja, vad ska jag säga?

4:ed regelsystem kom redan för ett år sedan.. Hur de har blivit antagna eller användna vet jag inte.. Du kan ladda ner reglerna på http://www.gamesworkshop.com/Warhammerworld/bloodbowl/l_rule_bbok_a.htm

Största skillnaden är väl dessa:
- Man bara får använda en skill per spelare per runda.. Fast nu när jag snabbkollade igenom de nedladdningbara reglerna så kunde jag inte direkt hitta den regel..
- Skillsen är uppdelade i traits och skills.. Se regelhäftet för mer info.
- Regler för Big guys som förut bara var halvofficiell..
- Två/tre nya lag (är inte helt säker).. Amazons, Lizardmen och Tzaarnesh (hur de nu stavas).. Norse har jag för mig var halvofficiella redan till 3:an men de är väl ett tillägg..

4:an är mer en reviderad 3:a om man ser till hur ändringarna har varit mellan 1:an och 2:an (som jag spelade när jag var 10-12 så jag kommer inte riktigt ihåg reglerna)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker det är konstigt att GW verkligen släppt reglerna på nätet (fast då kanske de säljer spelet mer?)
 

fatlizard

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
78
Location
Jörpträsk
såhär ligger det till Halflings är det sämsta laget och helt klart roligast att spela.

orcer är småfuskiga i enkelmatcher men i längden jämnar det ut sig med tanke på skills och sådant.

människor är defenitivt inte sämre än orcer jag kan bara hålla med om att människor äger ganska stort.

min senaste match var mina chaos mot gobliner jag plockade ut alla gobliner från plan på sista turen och vi gjorde inga mål! :gremgrin:!
 

Rimmer

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
50
Location
Linköping
Japp eller försöker lära några bekanta att lira så man kan få lira lite igen.

Woodelves är bäst, även i längden. Det gäller bara att ha rätt teknik så är det enda svåra laget att möte skaven.

Anekdot:
Lirade med Woodelves mot ett skavenlag. Min thrower hade skaffat sig Precision och Safe throw, och en av mina catchers hade diving catch. Min motsråndare hade en linerat med Pass block.
Jag kastar bollen mot min catcher och killen skriker glatt: "Min linerat har Pass block!" han slår för blocken och lyckas. "Hahaha" varpå jag svarar "Jag har Safe Throw" slår och lyckas. Killen blir litesmåsur men ser sedan att min catcher (som redan har flyttat) står i tre motståndares tacklezons. "Minus tre på agility, den klarar du aldrig." Noteras bör att min catcher står en ruta ifrån endzonen...
"Jag fångar den inte" säger jag och slår för scatter. Lyckan står mig bi när den scattrar in i Endzonen (en ruta som inte finns i någons tackle area. "Jag försöker ta den med diving catch" säger jag och slår. Killen fångar och jag får en TD. Jag har nog aldrig sett någon stirra så storögt... :gremgrin:
(Skrattar bäst som skrattar sist.)

Ska någon mer än jag lira BB på Lincon i år?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
"'Jag försöker ta den med diving catch' säger jag och slår. Killen fångar och jag får en TD. Jag har nog aldrig sett någon stirra så storögt..."
Hehe.. Som sagt.. Det är mycket tur i BB.. Ett av de bisarraste, nervpirrande och roligaste ögonblicket var när vi spelade final i BB.. Det blev lika mellan Dark Elves och mitt Skavenlag och vi visste inte hur vi skulle lösa det.. Ingen av oss orkade spela en halvlek till och det skulle vara orättvist för den som kickade.. Det var till slut en kille som föreslog "Äh, slå en tärning. Den som får högst vinner. Det är ju ändå Blood Bowl och ska vara lite bisarrt."

Killen med Dark Elves slog först och fick en 5:a.. Jag slog sedan och fick en 6:a.. Den andre killen blev rätt.. eh.. besviken (smärre underdrift)..

"Ska någon mer än jag lira BB på Lincon i år?"
Jag kunde bara hitta LinconBowl på hemsidan.. Jag tror nog inte att jag kommer delta, men jag kommer nog vara där.. Jag var där även förra året..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som då kom med en spelplan och sex målade lag
 

Kormantaouk

Veteran
Joined
7 Mar 2002
Messages
69
Location
Grästorp
tycker ni verkar ha glömt dwarfs...

dom har många bra skills från början å e stryktåliga, dock något långsamma men d e bara att lägga upp en smart taktik så har inte ens wood elfs eller skavens nån suck...


kan fortfarande inte glömma den matchen när mitt dvärglag bankade skiten ur kompisens människolag..
innan matchen va slut kastade han in handuken, då hadde han förlorat 5 man, 2 si, 2bh å 2 ko å till råga på all preja ja in en td åxå..
han va inte glad...

.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Dwarves är för långsamma.. Det är bara att ta ut deras "Runners" så är de chanslösa (AG:2, pfutt).. Jag är skeptisk.. Vi hade en kille som körde med dvärgar men laget fick bokstavligenstryk av alla, även av ett (visserligen erfaret) Wood Elves-laget som fick 2 SI på honom (eller var det två kills? Vi körde trots allt med att enbart dubbelsexor dödade).. Dessutom har alla linedwarves 4 i förflyttning.. De hinner ju liksom inte ifatt någon för att slå/ge stöd.. Jag vet inte varför de är så pass dåliga.. Det måste väl vara för deras urusla linedwarves.. Ändå så är priset på alla dvärgar sänkta med 10 k om kollar prissättningsstandarden..

De har aldrig varit någon hit i mina ögon.. Hur tycker du man ska göra sitt lagköp? Har du någon vinnande teknik?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nog skulle slå dvärgarna med vilket lag som helst, bortsett goblins, halflings eller chaos dwarves
 
Top