RECENSION Blodig asfalt till Neotech Edge

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Scenario: Blodig asfalt
Till: Neotech Edge
Av: Franz Ung och Martin Koski
I: Äventyret publiceras i numret av Fenix som kommer idag.

Det här äventyret är det senaste av Franz Ung:s Megadishu äventyr. Megadishu är en framtida version av Mogadishu. Ungs framtida Somalia är en blandning av klassisk cyberpunk, afrofuturism och en unik kvalitet av… Det är aldrig faktiskt magiskt men det finns en subtil ton av magisk realism. Det ÄR aldrig magiskt men det känns lite som om det skulle kunna vara det. Det finns tidigare äventyr från Megadishu gratis på Scenariobiblioteket om du vill ta en tjuvkik, tro mig det kommer ge mersmak!

Nu, till Blodig asfalt! Det är ett rejält chunkigt äventyr för Fenix på 11 sidor, 2 kolumner med text och några riktigt snygga bilder på högteknologiska motorcyklar med förare.

Det bästa med Megadishu och med Blodig asfalt är världen. Ni vet böcker med berömda första meningar som sätter tonen? Här har vi den grejen HELA TIDEN. Språket är helt fantastiskt! Folk är peeps, spelarkaraktärerna är avatarer, vänner/kumpaner är aimos och saker är bomba. En helt ny cyberpunk lingo. Detta blandar sig med spektakulära idéer som formligen täcker sidorna. Det finns ett MC gäng hijab-gother som heter Aldaraajin Majaanan som har svart-på-svart i hettan så att Gud ska vara på deras sida genom deras självspäkelse genom temperatur! Det är en bättre 40k idé än 40k har haft på 25 år!

Så, själva äventyret! Spelarkaraktärerna blir inhyrda av en viktig person i samhällets toppskikt för att få hans dotter att komma på en viktigt middag. Dottern har kört iväg på en av Megadishus motorcykelbanor (som ska göra att folk inte kör på folk hela tiden på typ marknader) och man måste först hitta henne (inte lätt när man bara har en beskrivning av motorcykeln!). När man gjort det kräver hon att man jagar ner och livestreamar den livsförstörande förnedringen av hennes ex-flickvän för att hon ska gå med på att gå på den där middagen. Oh, och man ska jaga ner den där ex-flickvännen rakt genom en marknad! (Man kan välta en bur med arga hyenor under jakten!!)

Så det är en massa motorcykelåkande! Och en fruktansvärd förnedring man kanske måste göra. Ooooch det visar sig att exets stora brott var att fly en dålig relation fylld med psykiskt våld. Så temposkiftet från GO GO GO MOTORCYKLAR till moraliska val är häftigt och scenariot beskriver hur man använder det för att göra spelet så kul som möjligt.

Äventyret har två jättebra sidosektioner om hur man hanterar scenen där karaktärerna ska livestreama förnedringen som kan vara väldigt emotionellt jobbigt för spelarna att spela ut om karaktärerna väljer att göra det. Och en sektion om hur man ser till att karaktärerna inte dör i en spektakulär MC-olycka men ändå håller allting så spännande som möjligt. Båda är solida och tyder på att scenariot är bra speltestat eller i alla fall enormt genomtänkt. Det mörka innehåller hanteras med fingertoppskänslan det kräver och actionen med den tunga foten på gasen det kräver.

Jag älskar det här scenariot! Det fick mig att känna ”Ohhh, det här är mörkt” utan att en enda NPC dör. Att göra motorcykel jakter till actionen istället för våld är briljant och görs supersnyggt av scenariot. Jag tror ärligt talat inte att Neotech Edge är det bästa spelet att köra scenariot (eller Megadishu) i, men ska man göra det hjälper regelbitarna och råden från Blodig asfalt en verkligen!

Sista sidan är dedikerad till konsekvenser om man fortsätter spela i Megadishu och det gör att Blodig asfalt är en superstark första session av en kampanj. Efter detta är karaktärerna insyltade och sunkiga på det perfekta cyberpunk sättet. Härifrån kan man bara gå vart som helst.

Årets kanske allra bästa äventyr! 5 av 5. Köp två nummer av Fenix den här månaden!
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Vad händer om man ber bruden dra åt helvette och bara slänger henne över axeln?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Vad händer om man ber bruden dra åt helvette och bara slänger henne över axeln?
Det löser inte problemet man är inhyrda att lösa och ger en rejäla fiender (sista sidan etablera vad som händer om man blir fiende med henne).
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Wow, tack så jättemycket för det fina berömmet!!! ”Årets bästa äventyr”, gladare kan jag inte bli!!! Verkligen stort tack!!! 😍 Och jättemycket tack för att du ville recensera äventyret, jag var ju så nöjd med det själv så jag kände att det vore kul med en recension 😊
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Det löser inte problemet man är inhyrda att lösa och ger en rejäla fiender (sista sidan etablera vad som händer om man blir fiende med henne).
Sugigt värre, men en sann cybersamuraj tar hellre det än drar vanheder över sig.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Wow, tack så jättemycket för det fina berömmet!!! ”Årets bästa äventyr”, gladare kan jag inte bli!!! Verkligen stort tack!!! 😍 Och jättemycket tack för att du ville recensera äventyret, jag var ju så nöjd med det själv så jag kände att det vore kul med en recension 😊
Tack för att du skrev det och jag fick läsa det tidigt. Det är sjukt bra!:love:
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Kanske även skulle passa på att säga att det är halva priset på Fenix just nu, så passa på att köpa ett nummer 🙂
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Kanske även skulle passa på att säga att det är halva priset på Fenix just nu, så passa på att köpa ett nummer 🙂
Jag har jättesvårt att skriva kännslomässigt tunga scenarios, hur hanterar du sådant?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Jag har jättesvårt att skriva kännslomässigt tunga scenarios, hur hanterar du sådant?
Oj vilken bra fråga! Menar du att det är svårt att hitta ett tungt ämne eller att det är svårt att hantera det tunga ämne du vill skildra så att det blir bra?
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Oj vilken bra fråga! Menar du att det är svårt att hitta ett tungt ämne eller att det är svårt att hantera det tunga ämne du vill skildra så att det blir bra?
Skisvårt att hantera tunga ämnen, sen jag blev farssa kan jag inte ens se ett gråtande barn utan att dewt gör ont i hjärtat och redan innan dess så hade jag svårt att hantera tragedier, ångest och sånt i film och böcker.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Skisvårt att hantera tunga ämnen, sen jag blev farssa kan jag inte ens se ett gråtande barn utan att dewt gör ont i hjärtat och redan innan dess så hade jag svårt att hantera tragedier, ångest och sånt i film och böcker.
För mig tror jag att det finns tre viktiga komponenter i hur man behandlar tunga ämnen: hur man skriver om dem, att de ska fylla en särskild funktion och att de inte nödvändigtvis behöver vara så grafiska.

Angående hur man skriver om dem så tycker jag att det är viktigt att hitta rätt formuleringar så att man ger läsaren en känsla av att detta är väldigt fel och hemskt utan att behöva skriva läsaren på näsan (förutom i en eventuell varningstext i början). Det är ju en svår balansgång ibland men jag tänker att det är viktigt.

Sen tänker jag att det är viktigt att fråga sig varför man har med den här tunga grejen. Är det bara för att chockera så kan man kanske lika gärna ta bort det, men om det fyller en viktig funktion i berättelsen så ska den såklart vara kvar.

Och sen det sista, att även hemska saker inte behöver vara grafiska. Det kan nästan bli mer effektivt när de inte är det. Jag minns en scen jag skrev i ett äventyr till Barkhäxan där rollpersonerna stöter på en grupp kannibaler som ätit upp ett barn (skrev detta innan jag blev pappa och hade lättare för att skildra sånt då). Detta får man inte se någonting av, det har redan hänt. Men rollpersonerna får senare reda på vad som inträffat och då inser de samtidigt vad den där köttfärslimpan de åt egentligen innehöll… Väldigt effektivt och obehagligt om jag får säga det själv, kanske mer obehagligt än om man sett själva kannibalscenen
 
Top