Blå/Röd

Blå eller röd?

• Blå

• Röd

Results are only viewable after voting.
Vad händer efteråt? Jag förutsätter att alla som tryckt på den röda knappen spärras in på obestämd tid?
Det är nog ingen slump att den här frågan blir poppis i algoritmen samtidigt som USA propsar för arkebusering.

Jag tror är för trött och missförstår frågan.
Välj blå och du kanske dör, välj röd och du garanterat överlever. Varför skulle då någon trycka blå?

Alla på Jorden som har den mentala kapaciteten att förstå frågan teleporteras ensamma till ett rum där det finns två knappar. En blå knapp och en röd knapp.

Om mer än 50% trycker på den blå knappen överlever alla.

Om mindre än 50% trycker på den blå knappen dör alla som tryckt på den blå knappen medan alla som tryckt på den röda knappen överlever.

Vilken knapp trycker du på?
Vad händer om det blir lika?

Välj blå och du kanske dör, välj röd och du garanterat överlever. Varför skulle då någon trycka blå?
Jag tror att det är du som har missförstått - jag tror inte att du på allvar vill hamna i en situation där du är medskydlig till andras död, i det här fiktiva scenariot.

Vinstscenariot är när vi litar på att åtm 50% kommer att trycka blått.

Om mellan 50 - 99% trycker rött är rödtryckarna medskyldiga till massmord.

Jag förstår att många med en övertro på individuell rationalitet verkar tycka att det här är en smart och edgy gotcha-grej. Tyvärr är det de som har missförstått både premissen och logiken i exemplet.

Och framförallt är det en social fråga. Precis som fångarnas dilemma. Vad litar vi på att våra medmänniskor gör?

Jag hade ju hoppats på trycker blått.

Last edited:
Jag känner att antalet gånger jag orkade diskutera den här skiten var "en" och jag har redan gjort det två gånger.

Jag håller mest tummarna för att ingen jag respekterat på riktigt skulle välja rött.

Frågan är snarare: Välj blå så överlever alla, eller välj röd så kanske överlever alla (troligtvis inte).
Varför skulle någon då trycka röd?

Jag tror att det är du som har missförstått - jag tror inte att du på allvar vill hamna i en situation där du är medskydlig till andras död, i det här fiktiva scenariot.

Vinstscenariot är när vi litar på att åtm 50% kommer att trycka blått.

Om mellan 50 - 99% trycker rött är rödtryckarna medskyldiga till massmord.

Jag förstår att många med en övertro på individuell rationalitet verkar tycka att det här är en smart och edgy gotcha-grej. Tyvärr är det de som har missförstått både premissen och logiken i exemplet.

Och framförallt är det en social fråga. Precis som fångarnas dilemma. Vad litar vi på att våra medmänniskor gör?

Jag hade ju hoppats på trycker blått.
Men det är inget dilemma. Det är frågan om du vill hoppa hoppa ner i den stora köttkvarnen (och om man är tillräckligt många i den kommer den gå sönder) eller inte hoppa ner i köttkvarnen.

Om det varit för att rädda någon som råkat ramla i hade det varit annorlunda. Men det är det inte. Alla som är i köttkvarnen har själva valt att hoppa ner i den.

Jag är helt okej med att jag riskerar att dö för att jag trycker blått. Det är fan inget liv att leva i en värld där majoriteten är blodtörstiga psykopater.

Jag röstade visst för snabbt, innan jag läste posten. Versionen jag har sett tidigare krävde 100% blå för att de blåa ska överleva. Räcker det med 50% är jag mer optimistisk.

Men det är inget dilemma. Det är frågan om du vill hoppa hoppa ner i den stora köttkvarnen (och om man är tillräckligt många i den kommer den gå sönder) eller inte hoppa ner i köttkvarnen.

Om det varit för att rädda någon som råkat ramla i hade det varit annorlunda. Men det är det inte. Alla som är i köttkvarnen har själva valt att hoppa ner i den.
Men jag vet med till visshet gränsande sannolikhet att åtminstone en person kommer att välja blått, av skäl x, y eller z. Så jag har isf den personens liv på mitt samvete.

Jag ska erkänna att jag blev lite förvirrad av premissen, men jag är också vädligt anti tanke-experiment som "Trolley- problem" och liknande. Har svårt att ta extremt konstruerade situationer på fullt allvar. Men jag är också nyfiken på hur utfallet kommer bli och vad "Haken" men det hela är. Något fuffens måste det vara

Jag ska erkänna att jag blev lite förvirrad av premissen, men jag är också vädligt anti tanke-experiment som "Trolley- problem" och liknande. Har svårt att ta extremt konstruerade situationer på fullt allvar. Men jag är också nyfiken på hur utfallet kommer bli och vad "Haken" men det hela är. Något fuffens måste det vara

Du tänker på grejerna som jag vill prata om när alla valt :D För jag har väldigt rollspels relevanta tankar om det hela.

Back