Nekromanti Bläckfisk Förlag på GothCon XLIII

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna


Bläckfisk Förlag samlar sina krafter för sitt första större konvent – och vi har faktiskt oväntat mycket att erbjuda!

Gudasaga finns att köpa redan innan officiell release. Vi har dessutom ett gäng Gudasaga-hammare till försäljning! Dessa finns bara i begränsad upplaga, så passa på innan de tar slut.

Du kan också köpa speltestregler till Skrômt, handboken Rekommendationer för Rollspelsregler, samt rollspelet Fornsaga.

Om du är sugen på att testa våra spel kommer både Gudasaga och det kommande Anno Daemonum att finnas i Indierummet. Dessutom finns Skrômtscenariot Onda Cirklar som officiellt arrangemang.

Om du vill kika på eller köpa våra produkter – eller bara snacka med någon av oss – är du varmt välkommen till vårt förlagsbord.

Vi syns på GothCon!
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Bläckfisk Förlags första GothCon är över. Det var en fantastisk upplevelse, och såhär i efterhand känns det verkligen som att det var den perfekta starten för förlaget. Vi tre som utgör förlaget träffades för första gången i grupp (Kristoffer och Lucas träffades för första gången överhuvudtaget). Vi hann med att träffa och snacka med en hel del forumiter och annat härligt folk.

Det var en minst sagt välfylld helg, både för förlaget och oss som privatpersoner. Förlaget släppte hela tre (!) nya produkter: Gudasaga, Skrômt speltestregler, samt Rekommendationer för rollspelsregler. Dessutom fanns Peters spel Fornsaga till försäljning, och vi hade med ett gäng 3D-printade hammare att använda till Gudasaga.

Utöver att stå i butiken hann vi också med en mängd andra saker. Kristoffer arrangerade det nya scenariot Onda Cirklar till Skrômt vid två tillfällen, samt intervjuades tillsammans med Lucas av både Rollspelspodden Mindy och Spelsnackarna. Peter arrangerade speltest av Anno Daemonum och intervjuade Ron Edwards. Lucas hjälpte till att få igång Gudasaga i Indierummet. Vi hann dessutom snacka en hel del med både andra poddare, spelskapare, forumiter, förlag och mycket annat.

Det vi egentligen vill säga är detta: Tack för ett fantastiskt GothCon! Vi hoppas att se er på fler konvent under året!
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Guran89;n318242 said:
Lucas hjälpte till att få igång Gudasaga i Indierummet.
Särskilt tack till Vicotnik som drog igång ytterligare omgångar, varpå en bunt spelare kom upp till montern för att berätta hur roligt de hade haft med spelet. Oerhört glädjande – länge leve Indierummet!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Vad är egentligen Rekommendationer för rollspelsregler? Den väckte mitt intresse, men jag vågade inte riktigt slå till på konventet utan mer information, eftersom just regler är ett sånt där område där tycke och smak minst sagt går isär bland oss rollspelare. Ofta i direkt proportion till hur länge vi lekt med den här hobbyn.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
entomophobiac;n318244 said:
Vad är egentligen Rekommendationer för rollspelsregler? Den väckte mitt intresse, men jag vågade inte riktigt slå till på konventet utan mer information, eftersom just regler är ett sånt där område där tycke och smak minst sagt går isär bland oss rollspelare. Ofta i direkt proportion till hur länge vi lekt med den här hobbyn.
Rekommendationer för rollspelsregler är mitt examensarbete i informationsdesign, fast komprimerat till ett användbart häfte istället för en träig uppsats. Den innehåller allmänna saker att tänka på när man skriver själva texten, baserat på sammanställningar av vedertagen forskning kring inlärning, manualer och dylikt.

Det är alltså inte rekommendationer för hur man skriver bättre regler – bara hur man formulerar dem på sätt som gör det enklare för mottagaren att ta till sig informationen. :)
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
ceruleanfive;n318243 said:
Särskilt tack till Vicotnik som drog igång ytterligare omgångar, varpå en bunt spelare kom upp till montern för att berätta hur roligt de hade haft med spelet. Oerhört glädjande – länge leve Indierummet!
Tack själva, blev totalt 3 omgångar som jag höll i. Misstänker att det kan bli några till på Lincon och då ska jag nog försöka mig på att skapa ett eget uppdrag och inte bara "knycka" uppdragen ifrån boken.
Demo genom gången som jag fick var både extremt kul samt lärorik.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
ceruleanfive;n318245 said:
Rekommendationer för rollspelsregler är mitt examensarbete i informationsdesign, fast komprimerat till ett användbart häfte istället för en träig uppsats. Den innehåller allmänna saker att tänka på när man skriver själva texten, baserat på sammanställningar av vedertagen forskning kring inlärning, manualer och dylikt.

Det är alltså inte rekommendationer för hur man skriver bättre regler – bara hur man formulerar dem på sätt som gör det enklare för mottagaren att ta till sig informationen. :)
Har läst nu och tyckte det var väldigt bra och föredömligt tydliga råd. Framförallt presentationen av varje riktlinje gör att det är lätt att hitta om man vill använda häftet som referens - det är nästan som om författaren vet nåt om informationsdesign... ;)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Sysp;n318294 said:
Har läst nu och tyckte det var väldigt bra och föredömligt tydliga råd. Framförallt presentationen av varje riktlinje gör att det är lätt att hitta om man vill använda häftet som referens - det är nästan som om författaren vet nåt om informationsdesign... ;)
Det är det värsta med att skriva sånt där. "Öööh, följer jag ens mina egna rekommendationer eller är jag bara en hycklare?" Men oavsett, även om jag själv använder dem dåligt är råden fortfarande sunda – eftersom det inte är jag som har kommit på dem. ;)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
ceruleanfive;n318245 said:
Rekommendationer för rollspelsregler är mitt examensarbete i informationsdesign, fast komprimerat till ett användbart häfte istället för en träig uppsats. Den innehåller allmänna saker att tänka på när man skriver själva texten, baserat på sammanställningar av vedertagen forskning kring inlärning, manualer och dylikt.

Det är alltså inte rekommendationer för hur man skriver bättre regler – bara hur man formulerar dem på sätt som gör det enklare för mottagaren att ta till sig informationen. :)
Den här hade jag som pdf sedan längre tillbaka, visade det sig. Kanske inte är samma som den tryckta versionen dock?

Bra rekommendationer överlag, tycker jag. Har själv stora problem med rollspel som förlitar sig allt för mycket på ren brödtext—typ D&D 5E eller Symbaroum—för att jag vill att texten ska gå att använda i spel och inte rikta sig lika exklusivt till spelledaren. Gränsen mellan skönlitteratur och rollspelsregler, typ. Men den sortens påfund är trots allt mer tycke och smak och har inte så mycket med formgivning eller tydlighet att göra.

Bra grejer! Borde ha slagit till, känner jag. :)
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
entomophobiac;n318348 said:
Den här hade jag som pdf sedan längre tillbaka, visade det sig. Kanske inte är samma som den tryckta versionen dock?
Det är samma innehåll, men layoutat på lite annat vis. Ofta är det ju trevligt att ha något att bläddra i, så vi bestämde oss för att trycka upp ett gäng till försäljning. PDF-versionen kommer fortfarande finnas fritt tillgängligt. :)
 
Top