Nekromanti [Bläck/Spelet utan namn] StarBattles IV

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Innehåller milda spoilers för de två StarWars-trilogierna.

Jag har en tid funderat på hur mycket fantasy StarWars är, och kommit fram till (som så många andra) att StarWars faktiskt är fantasy. Just nu håller jag på att se om filmerna också och har slagits av hur väl berättandet i dem passar in i mitt och DeBracys spel Bläck (se den här posten för mer detaljer). Så ikväll när forumiterna Dnalor, Atzel och F som jag faktiskt inte vet forumsstatus på kom och hälsade på så gjorde vi ett provskott.

Jag inledde med att presentera spelet för spelarna som att Lucas nån gång på 70-talet höll på och fila på ett filmmanus för något som hette StarBattles, och att han just blivit klar med del tre i vilken hjälten blivit ond och dödat sin älskade tillsammans med hennes ofödda tvillingar.

Kvällens äventyr behandlade del fyra, som skulle utspela sig sådär tjugo år senare.

Och det funkade enligt förväntan, mycket bra. Stridssystemet som är skrivet för sword and sorcery funkade precis lika bra för att skapa StarWars-aktig känsla. Nästa försök blir att ta något mer... avlägset och se vad som händer, Bladerunner är kandidat, hypotesen är att det inte kommer att funka så bra, men det blir spännande att se hur det slutar.

För den som söker passande musik till sitt eget StarWars-spelande, nu när det kommit en ny utgåva och allt, så rekommenderas musiken från "Skycaptain and the world of tomorrow" som passade mycket bra.
 
Top