CapnZapp
Myrmidon
- Joined
- 3 Apr 2008
- Messages
- 4,017
(Betrakta detta mer som en diskussionsklubb än att jag letar efter De Rätta Svaren... "Vad tycker du?", helt enkelt!)
Okej, provspelade igår. Kanske beroende på att det bara var två spelare valde bägge en "medhjälparritual"; svartalfshäxan en Bjära (en vargbest), reseteurgen ett Skyddshelgon (som den schitzofrene resen tror är hans avlidne gamle läromästares vålnad).
Och ha könsumgänge med mig sidledes vad de var nöjda! Bägge dessa är ju kraftfullare i strid än sina herrar; säkert fullt i klass med andra rollpersoner, om dessa inte satsat allt på stridsfragglighet! Men lite mer specifikt väcks ju en uppsjö av frågor för exakt hur mäktiga dessa ritualer är eller inte är. Tolka mig inte fel nu, dessa medhjälpare är astuffa, och kudos till Järnringen för att låta så coola medhjälpare få vara med i spelet redan från början, om man så vill.
Enklaste svaret är ju som alltid "husregla bort dem om de tar för stor plats i spelet", men det är ju inte lika roligt som att diskutera!
Så, utan inbördes ordning:
* Skyddshelgonet är beväpnat med ett "ljusgissel". Stridsgissel har den behändiga kvaliteten Ledat. När jag fick frågan om inte Skyddhelgonets vapen då också är ledat kunde jag inte förklara varför Järnringen gett skyddsanden just ett "gissel" (och inte ett "ljussvärd" eller "ljushammare") om inte meningen var att det skulle vara ledat, så jag sa ja.
* Ett "ljusgissel" känns per definition inte som ett "vanligt vapen". Ett vapen gjort av ljus är ett synnerligen ovanligt vapen i min bok! När de mötte några Frostljus (sid 230) lät jag därför Skyddshelgonet smacka in full skada på de stackars bebisvålnaderna. Golfapplåt till ett gratis sätt få "magic weapon" på level 1... Woot!
* Ska en Bjära eller ett Skyddshelgon verkligen räknas som fulla rollpersoner? Om ett fyrmannaparty med dessa bägge ska - givet en viss encounter - anfallas av sex monster, inte fyra, ja då försvinner väl meningen med att ha en extra livvakt? Jag vill ju se på dessa varelser som en "cohort", som en aspekt av rollpersonen. Inte som likvärdig med en NPC Ally eller hired hands. De har ju ingen egen vilja; de framstår inte som självständiga om man läser texten. (Jag vill inte de ska vara självständiga; förstå mig rätt - jag undrar om helt underordnade personer verkligen ska räknas fullt ut)
* Hur självständig är egentligen en Bjära? Till att börja med; att ägaren har full telepatisk kontakt och dessutom kan använda bjärans sinnen låter extremt användbart för något man kan skaffa sig redan vid framslagningen. Det låter som att spelaren med Bjära ska kunna scouta i förväg på egen hand (solospelsvarning!) och dessutom då åtnjuta den vilda bestens alla fördelar i form av luktsinne, smygförmåga etc... för att inte tala om att du just dubblerat dina handlingar och därmed andelen av speltiden!
* Kan man alls se att Bjäran är "onaturlig" eller kan man skaffa sig en mus som bjära för i princip oövervinnelig scoutingförmåga (sålänge fienderna struntar i ett litet djur).
* Kan man välja fladdermus för en flygande Bjära; den ultimata scouten som lätt ställer en tjuv i partyt helt vid sidan om?
* Har den telepatiska kontakten någon praktisk begränsning av räckvidden, eller kan man låta Bjäran scouta av en borg eller en bit av skogen helt på egen hand. (Bekvämt, men knappast roligt rollspel för övriga gruppen)
* Är det verkligen meningen man ska kunna skicka Bjäran som "norsk minröjare" dvs gå in i förväg, locka fram alla fiender, och det är ju bara att ritualisera fram en exakt kopia när bjäran dör. (Jag misstänker att "1T8 i skada" inte fungerar optimalt som återhållande faktor; antingen dör Bjäran i hederlig strid och då tar extraskadan kanske Mystikern med sig, eller dör Bjäran i ostig minröjning, och då är skadan trivial att hantera)
* Ett Skyddshelgon är osynligt när ingen fara föreligger. Vi enades om att tolka det som "osynligt skyddshelgon är inaktivt" och därmed att denna osynlighet knappast kan missbrukas. Dessutom står det att skyddshelgonet (i motsats till Bjäran) inte lämnar sin herres sida och går på egna äventyr. Men är ett Skyddshelgon alls med på vad som händer innan dess herre är i fara? Får ägaren både sitt eget och sitt Skyddshelgons Vaksamhet för att inte luras i bakhåll, exempelvis? generellt: kan Skyddshelgonet helt på egen hand "aktivera sig" (träda fram, skina upp, ställa sig i vägen, varna för fara etc)?
* Min spelare valde att hans Skyddshelgon var stumt och bara pratade med rollpersonen i tankarna. Men det sägs inte av beskrivningen. Kan skyddshelgon blanda sig i en diskussion? Kasta förbannelser och invektiv över fiender? Kan ett skyddshelgon rusa i förväg (typ förfölja fiender som vill locka dig i ett bakhåll eller en fälla; se norsk minröjning ovan)?
* Vi har inte provat någon Flammande Tjänare, men kände "oj, vad high fantasy". Snacka om osubtilt att ha med sig en rykande och brinnande eldelementar överallt.... (Har värdshusen "No Smoking or Fire Elementals Allowed Inside" skyltar??) Frågan är dock densamma här: ska denna räknas som en tänkande intelligent humanoid, eller vad är en "eldvarelse"? Kan den tala, ge order, resonera med mystikerns polare, användas för att tända lägerelden (praktisch quadratisch gut!), kasta egna spells?!?!?
Vissa av er kanske känner igen frågeställningarna från andra spel, så ja - jag erkänner, jag är fördärvad av D&D, som ju är superbra på att ta hand om och strukturera just sådant här redan i förväg, med kända parametrar för allt vilktigt och en hel del superoviktigt med... ;-)
Okej, provspelade igår. Kanske beroende på att det bara var två spelare valde bägge en "medhjälparritual"; svartalfshäxan en Bjära (en vargbest), reseteurgen ett Skyddshelgon (som den schitzofrene resen tror är hans avlidne gamle läromästares vålnad).
Och ha könsumgänge med mig sidledes vad de var nöjda! Bägge dessa är ju kraftfullare i strid än sina herrar; säkert fullt i klass med andra rollpersoner, om dessa inte satsat allt på stridsfragglighet! Men lite mer specifikt väcks ju en uppsjö av frågor för exakt hur mäktiga dessa ritualer är eller inte är. Tolka mig inte fel nu, dessa medhjälpare är astuffa, och kudos till Järnringen för att låta så coola medhjälpare få vara med i spelet redan från början, om man så vill.
Enklaste svaret är ju som alltid "husregla bort dem om de tar för stor plats i spelet", men det är ju inte lika roligt som att diskutera!
* Skyddshelgonet är beväpnat med ett "ljusgissel". Stridsgissel har den behändiga kvaliteten Ledat. När jag fick frågan om inte Skyddhelgonets vapen då också är ledat kunde jag inte förklara varför Järnringen gett skyddsanden just ett "gissel" (och inte ett "ljussvärd" eller "ljushammare") om inte meningen var att det skulle vara ledat, så jag sa ja.
* Ett "ljusgissel" känns per definition inte som ett "vanligt vapen". Ett vapen gjort av ljus är ett synnerligen ovanligt vapen i min bok! När de mötte några Frostljus (sid 230) lät jag därför Skyddshelgonet smacka in full skada på de stackars bebisvålnaderna. Golfapplåt till ett gratis sätt få "magic weapon" på level 1... Woot!
* Ska en Bjära eller ett Skyddshelgon verkligen räknas som fulla rollpersoner? Om ett fyrmannaparty med dessa bägge ska - givet en viss encounter - anfallas av sex monster, inte fyra, ja då försvinner väl meningen med att ha en extra livvakt? Jag vill ju se på dessa varelser som en "cohort", som en aspekt av rollpersonen. Inte som likvärdig med en NPC Ally eller hired hands. De har ju ingen egen vilja; de framstår inte som självständiga om man läser texten. (Jag vill inte de ska vara självständiga; förstå mig rätt - jag undrar om helt underordnade personer verkligen ska räknas fullt ut)
* Hur självständig är egentligen en Bjära? Till att börja med; att ägaren har full telepatisk kontakt och dessutom kan använda bjärans sinnen låter extremt användbart för något man kan skaffa sig redan vid framslagningen. Det låter som att spelaren med Bjära ska kunna scouta i förväg på egen hand (solospelsvarning!) och dessutom då åtnjuta den vilda bestens alla fördelar i form av luktsinne, smygförmåga etc... för att inte tala om att du just dubblerat dina handlingar och därmed andelen av speltiden!
* Kan man alls se att Bjäran är "onaturlig" eller kan man skaffa sig en mus som bjära för i princip oövervinnelig scoutingförmåga (sålänge fienderna struntar i ett litet djur).
* Kan man välja fladdermus för en flygande Bjära; den ultimata scouten som lätt ställer en tjuv i partyt helt vid sidan om?
* Har den telepatiska kontakten någon praktisk begränsning av räckvidden, eller kan man låta Bjäran scouta av en borg eller en bit av skogen helt på egen hand. (Bekvämt, men knappast roligt rollspel för övriga gruppen)
* Är det verkligen meningen man ska kunna skicka Bjäran som "norsk minröjare" dvs gå in i förväg, locka fram alla fiender, och det är ju bara att ritualisera fram en exakt kopia när bjäran dör. (Jag misstänker att "1T8 i skada" inte fungerar optimalt som återhållande faktor; antingen dör Bjäran i hederlig strid och då tar extraskadan kanske Mystikern med sig, eller dör Bjäran i ostig minröjning, och då är skadan trivial att hantera)
* Ett Skyddshelgon är osynligt när ingen fara föreligger. Vi enades om att tolka det som "osynligt skyddshelgon är inaktivt" och därmed att denna osynlighet knappast kan missbrukas. Dessutom står det att skyddshelgonet (i motsats till Bjäran) inte lämnar sin herres sida och går på egna äventyr. Men är ett Skyddshelgon alls med på vad som händer innan dess herre är i fara? Får ägaren både sitt eget och sitt Skyddshelgons Vaksamhet för att inte luras i bakhåll, exempelvis? generellt: kan Skyddshelgonet helt på egen hand "aktivera sig" (träda fram, skina upp, ställa sig i vägen, varna för fara etc)?
* Min spelare valde att hans Skyddshelgon var stumt och bara pratade med rollpersonen i tankarna. Men det sägs inte av beskrivningen. Kan skyddshelgon blanda sig i en diskussion? Kasta förbannelser och invektiv över fiender? Kan ett skyddshelgon rusa i förväg (typ förfölja fiender som vill locka dig i ett bakhåll eller en fälla; se norsk minröjning ovan)?
* Vi har inte provat någon Flammande Tjänare, men kände "oj, vad high fantasy". Snacka om osubtilt att ha med sig en rykande och brinnande eldelementar överallt.... (Har värdshusen "No Smoking or Fire Elementals Allowed Inside" skyltar??) Frågan är dock densamma här: ska denna räknas som en tänkande intelligent humanoid, eller vad är en "eldvarelse"? Kan den tala, ge order, resonera med mystikerns polare, användas för att tända lägerelden (praktisch quadratisch gut!), kasta egna spells?!?!?
Vissa av er kanske känner igen frågeställningarna från andra spel, så ja - jag erkänner, jag är fördärvad av D&D, som ju är superbra på att ta hand om och strukturera just sådant här redan i förväg, med kända parametrar för allt vilktigt och en hel del superoviktigt med... ;-)