Bittermarken eller Korpens klagan med Whitehack?

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag har länge sökt efter en anledning att spela en mer öppen kampanj med Whitehack, och ett tag varit inne på att skriva något eget. Men jag hinner/ orkar inte. (har inte heller någon att spela med så detta är ett fantasifoster just nu...). Så då gick jag och bläddrade i andra spels kampanjer och funderade på om jag kan åka snålskjut på dem. Och tanken skulle då vara att köra en mer olinjär kampanj i antingen Korpens klagan eller Bittermarken, där det kan få gå lite som det vill. Tror också spelarna/ rollpersonerna ska få känna till rätt mycket om backstoryn innan och kanske redan från början ha karaktärer som tagit ställning på något sätt. Grupperna i Whitehacks regler behöver klicka i kampanjens kärna, tänker jag. Funderar därför om någon spelat/ läst dessa kampanjer och har preferenser, eller tycker de passar extra bra för mer klassiskt "ha en bas och dra runt spel". Är själv mest sugen på Bittermarkens känsla och värld, men har inte mer än bläddrat i någon av kampanjerna, inte ens köpt dem än.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,035
Vilket sammanträffande! Hela förmiddagen har jag tänkt starta en tråd om att blorba Korpens klagan. Det är ju inte direkt vad du skriver, men ändå angränsande.

Jag har läst båda kampanjerna och gillar dem på olika sätt. Jag upplever att Bittermarken ger mer stöd åt spelledaren att genomföra kampanjen, men Korpens klagans luckor gör mig så himla sugen på att skriva eget material. Jag har inte läst Bittermarken lika många gånger, så jag kan ha fel, men Ravland (där Korpens klagan utspelaR sig) känns mer lämpat för ”ha en bas och dra runt spel”. Det kan också handla om att det är så himla kallt i Bittermarken. Vem skulle vilja bygga en bas där? (Skattletande äventyrare, jag vet, men ändå…)
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,449
Location
Stockholm
Huga svårt att säga. Det är ju en hel del parametrar som spelar in i det hela.

Bittermarken är en "rakare" kampanj än Korpens klagan, med färre "gluggar" som du kan fylla i själv, och ett mer traditionellt driv i storyn. Dock är det som guldfink säger inte lika upplagt för "ha en bas och utforska kring den", mest på grund av den bittra vintern.

Korpens klagan kan ta vägen lite vart som helst, vilket är meningen med den. Det finns många olika trådar som man kan dra i och det finns väldigt många olika kombinationer av story-element som påverkar vad som händer. Så på så sätt är det mycket med "olinjärt" än Bittermarken.

Både Korpens klagan och Bittermarken tar dock lång tid att spela igenom. Det är värt att fundera kring hur mycket tid du vill lägga. Vi är uppe i 40 spelmöten med Korpens klagan och då har jag kapat bort flera äventyrsplatser för att vi ska hinna i mål.

Om du skulle välja Bittermarkan kan du ju starta en tråd här så kan vi bolla vad SL kan göra för att få till mer "ha en bas"-känsla. :)
 
Top