Billig liten bluetooth-lapellmikrofon?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
För sju år sedan bad jag forumet om hjälp med att hitta en bluetoothmikrofon. Jag har fortfarande inte hittat en.

Här är mitt use case: Jag är lärare, jag spelar in mina genomgångar med OBS Studio. Min dators inbyggda mik är orimligt bra för vad den är och spelar in både rätt brett och långt bort. Men jag är en lärare som går runt rätt mycket under mina genomgångar, och det gör att ljudet på inspelningarna blir… ojämnt.

Under en period använde jag en diy-workaround i form av en bluetooth-adapter vars egentliga syfte var att förvandla ett par hörlurar till ett trådlöst headset. Men jag skippade delen med att koppla in hörlurar och använde bara dess mikrofon och bluetoothkoppling. Det här funkade bra tills den gick sönder. Jag har sedan dess letat efter en ersättare med ljus och lykta. Tyvärr verkar alla adaptrar med liknande syfte numera vara riktigt, riktigt usla, på nivån "helt oanvändbara", när det gäller mikrofonkvalitet. Och varianten jag köpte var någon helt unik Kjell.com-variant som de tagit ur sortimentet.

På sistone har det dykt upp en massa "bluetooth lapel microphones" på Amazon. men om de nu är bluetooth, varför har de då en egen special-dongel? En sån vill jag ju helst slippa.

En lösning hade såklart varit att bara ha ett trådlöst headset som jag hänger runt halsen, men det blir ju rätt obekvämt.

Så… Förslag på lösningar? Finns ens det jag önskar mig? Alltså en liten lapell-mikrofon som helt enkelt skickar ljud via helt vanlig bluetooth?

Det är inte längre lika viktigt för mig att den är jättebillig, men jag vill inte heller lägga ut flera tusenlappar.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Har du prövat ett bättre bluetooth headset? Kvaliteten på deras mikrofoner har höjt avsevärt på senare tid. Jag har ett Jabra Elite och tycker det funkar väldigt bra under möten. Har iofs inte testat att spela in ljudet från dem, men det vore kul att testa.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Har du prövat ett bättre bluetooth headset? Kvaliteten på deras mikrofoner har höjt avsevärt på senare tid. Jag har ett Jabra Elite och tycker det funkar väldigt bra under möten. Har iofs inte testat att spela in ljudet från dem, men det vore kul att testa.
Tyvärr klarar jag inte av in-ear-hörlurar överhuvudtaget (tycker det är rätt obehagligt med saker i öronen), annars hade det nog absolut varit ett alternativ!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
(Jag funderar på om det vär värt att pröva en sån här. Det verkar ju som att kritiken en del har mot dem att man bara kan använda dem med den tillhörande appen mest gäller mobila enheter där man inte manuellt kan välja vilken mik man ska använda, men jag har inte hittat nåt exempel på någon som faktiskt använt en Smartmike-produkt på det sätt jag vill, i windows med obs)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Kolla Cyberphoto.se - de har en hel del mikrofoner. Använder inte själv men kan ju vara en källa för info om inget annat.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
(Jag funderar på om det vär värt att pröva en sån här. Det verkar ju som att kritiken en del har mot dem att man bara kan använda dem med den tillhörande appen mest gäller mobila enheter där man inte manuellt kan välja vilken mik man ska använda, men jag har inte hittat nåt exempel på någon som faktiskt använt en Smartmike-produkt på det sätt jag vill, i windows med obs)
Plus att du måste stå såhär under dina presentationer:
1706254271418.jpeg
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Rødes Wireless är fantastiskt bra och har god räckvidd, skulle gå på den om du ska ha något som håller i längden. Men det är nog i övre prisspannet och kanske inte vad du letar efter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Nu slog jag till på en Smartmike Lite. Jag återkommer med omdöme när den levererats och testats…

(Standard shipping 8-14 dagar, så vi får väl se när det blir…)
 
Last edited:
Top