Billig liten bluetooth-lapellmikrofon?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
För sju år sedan bad jag forumet om hjälp med att hitta en bluetoothmikrofon. Jag har fortfarande inte hittat en.

Här är mitt use case: Jag är lärare, jag spelar in mina genomgångar med OBS Studio. Min dators inbyggda mik är orimligt bra för vad den är och spelar in både rätt brett och långt bort. Men jag är en lärare som går runt rätt mycket under mina genomgångar, och det gör att ljudet på inspelningarna blir… ojämnt.

Under en period använde jag en diy-workaround i form av en bluetooth-adapter vars egentliga syfte var att förvandla ett par hörlurar till ett trådlöst headset. Men jag skippade delen med att koppla in hörlurar och använde bara dess mikrofon och bluetoothkoppling. Det här funkade bra tills den gick sönder. Jag har sedan dess letat efter en ersättare med ljus och lykta. Tyvärr verkar alla adaptrar med liknande syfte numera vara riktigt, riktigt usla, på nivån "helt oanvändbara", när det gäller mikrofonkvalitet. Och varianten jag köpte var någon helt unik Kjell.com-variant som de tagit ur sortimentet.

På sistone har det dykt upp en massa "bluetooth lapel microphones" på Amazon. men om de nu är bluetooth, varför har de då en egen special-dongel? En sån vill jag ju helst slippa.

En lösning hade såklart varit att bara ha ett trådlöst headset som jag hänger runt halsen, men det blir ju rätt obekvämt.

Så… Förslag på lösningar? Finns ens det jag önskar mig? Alltså en liten lapell-mikrofon som helt enkelt skickar ljud via helt vanlig bluetooth?

Det är inte längre lika viktigt för mig att den är jättebillig, men jag vill inte heller lägga ut flera tusenlappar.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317