Billig hyfsat vettig surfplatta med större skärm?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag letar efter en billig surfplatta med större skärm. Den är tänkt att användas i bilen eller på tåget för att köra netflix (hotspot på mobilen) och även att läsa på. Den behöver i princip inga andra features tror jag förutom blåtand så lurar eller högtalare kan användas. Den bör vara 10+ tum eller så. Alla märken funkar.

Finns det något ni kan rekommendera?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag har en Xiaomi Pad 5 som jag är himla nöjd med. 11 tum, mycket snabb och smidig och kapabel. Den har hittills fixat alla tunga PDF:er och grejer jag kastat på den. EDIT: Batteriet brukar räcka rätt länge; jag läser iaf en stund varje dag och laddar nån gång per 1-2 veckor.

Dock: moraliskt tveksam (oklart hur den tillverkats) och en risk som inte är noll att Nalle Puh satt in spionmjukvara i den. Xiaomi är ju kanske inte det bästa märket i såna hänseenden, även om de gör grejer som har ganska bra priser för prestandan man får. Billigt, bra och moraliskt? Välj max två…
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har en Xiaomi Pad 5 som jag är himla nöjd med. 11 tum, mycket snabb och smidig och kapabel. Den har hittills fixat alla tunge PDF:er och grejer jag kastat på den.

Dock: moraliskt tveksam (oklart hur den tillverkats) och en risk som inte är noll att Nalle Puh satt in spionmjukvara i den. Xiaomi är ju kanske inte det bästa märket i såna hänseenden, även om de gör grejer som har ganska bra priser för prestandan man får. Billigt, bra och moraliskt? Välj max två…
Tyvärr tror jag att all hårdvara inom mobil, surfplattor, datorer etc, är extremt dåliga att köpa ur ett etiskt perspektiv. Min iPad lär vara tillverkad av tjejer i Kina som arbetat sina händer blodiga och bor på fabriken. Tyvärr ser jag inte hur jag i framtida köp skall kunna göra ett köp där jag inte mår dåligt över hur prylen tillverkades eller vem och vilka jag ger stöd till genom att faktiskt köpa den. Oerhört komplex problematik då nästan allt idag tillverkas i Kina under allt annat än bra förhållanden. På det kommer också problematiken med just att Kina lär spionera på en, men det lär de större företagen också göra :-(

Nu ska jag inte vara mer OT, hoppas att Ram hittar en platta han gillar!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Jag brukar bara gå in på prisjakt och filtrera på de egenskaper som är intressanta. Sortera på den viktigaste egenskapen och köpa den första som jag känner igen varumärket på och jag tycker faller inom budget.

Viktigaste egenskapen - Jag brukar ta i med råge när det gäller batteritid så den har lite marginal i några år i takt med att batterierna tappar kapacitet innan det blir en sladdbunden pryl.
 

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
194
Ett annat alternativ kan vara en chromebook eftersom de har stora skärmar och (beroende på modellen) touchskärm. Min chromebook som jag har använt som skolchromebook i tre år funkar fortfarande, har bra batteritid och google play store. Tangentordet kan fällas tillbaka för att få en platta.
 
Top