Nekromanti (Bidrag) Parafras 2000

Lycan

Hero
Parafras 2000

Någonstans sitter någon fast i en liten bit av verkligheten. Det går inte att beskriva, det går inte att uppleva, men går det att äta? Med enbart din bokhylla, några tärningar och en bunte polare upplever du fantastiska äventyr och tar begreppet "association" till nya höjder.

Författare "Frans Björkstam" kanske det borde stå i dokumentet också.

Rickard

Urverk speldesign
Kommentarer: Parafras 2000

Personligen tycker jag dogma står för att kunna presentera annorlunda koncept och regeltänkande.. Man sprider sina idéer till andra för att kunna inspirera dem till helt nya saker och tänkanden.. Något jag själv har upptäckt är hur bra det är med begränsningar, för de brukar inte begränsa mig.. Det är snarare tvärtom, att de hjälper mig på spår och ger mig inspiration och något att bygga saker omkring.. Ta bara dogmautmaningens regler, som har fått mig att fundera i andra banor för att klura ut hur jag ska kringgå reglerna..

Parafras presenterar ett sätt för att hjälpa spelledaren genom att begränsa denne.. Dessutom så styr man spelarna in i ett tema som de måste ta på sina rollpersoner, vilket gör det mycket enklare för spelledaren att väva en berättelse runt rollpersonerna.. Man behöver inte bara använda en bok.. Man kan lika gärna använda en film.. Själv brukar jag köra som rollspelsbaren på konvent och låta andra hitta på tre ord som jag formar mina tankar omkring..

Parafras
Första intryck: 4 (bara en sida? Bara det har en positiv och en negativ sak)
Grundidé: 4
Regelsystem: 2 (regelsystem?)

Testa och inse hur bra det här faktiskt funkar. Kräver improvisationsförmåga.

/Han som inser att skaparen ville ha ett mustigt språk men vissa ord var på tok för oförståerliga