Nekromanti (Bidrag) Cytherea

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Cytherea - en postapokalyptisk fantasyvärld

Cytherea är en värld konstant belyst av två blodröda solar och som i århundraden härjats av gudarnas krig – kvar finns endast staden Imbral. Belägen högst upp på en massiv högplatå är Imbral det som finns kvar av de uråldriga civilisationer som en levde och frodades i världen. Cytherea är en värld där gränsen mellan magi och vetenskap suddas ut och där de lärde arkanologerna forskar om världens svunna historia.

Rickard

Urverk speldesign
Kommentarer: Cytherea

Jag undrar om det här är ett rollspel som blivit sammanfattat till ett dogma.. Det känns så medan jag läser det.. Texten är saklig men går sällan på djupet, vilket inte får mig att få någon känsla för spelet.. Sakerna som räknas upp är inte heller på något sätt nyskapande (utantaget är alvförbannelsen), så inga idéer ploppar upp i mitt huvud medan jag läser.. Jag får alltså inget att direkt greppa då det allting bara skrapas på ytan..

Språket är ok.. Det är några konstiga formuleringar ibland, vilket gör texten lite klumpig men det inträffar väl bara 4-5 gånger i texten.. Här är ett exempel (det jag irriterade mig på är dubbelanvändandet av "många"); "Många anser att religion inte är lika 'fint' som vetenskap, medan många tycker att man skall tillbe de gudar som skyddade dom ifrån de onda makterna..."

Själva regelsystemet är föga, vilket stärker min tanke om att dogmat härstammar från ett större hobbyprojekt.. Jag tycker det är rätt konstigt att regelsystemet utger sig för att vara ett berättande spel och så sitter spelledaren och slår tärningar och berättar när det gäller färdighetsslag.. Om det nu hade varit ett berättande spel tycker jag att man borde har mer samberättande regler, där spelarna kan hitta på och/eller tillföra saker..

Cytherea
Första intryck: 4
Grundidé: 3
Regelsystem: 3

Ett ökenChronopia som antagligen kan användas till de flesta fantasyspel.

/Han som tycker Chronopia klarade sig bra utan en bakgrundshistoria och så borde även Cythera göra

Sereg_UBBT

Swashbuckler
tack för dina synpunkter Han.

Cytherea är en rollspelsidé som jag har haft i tankarna i flera år nu, men aldrig skrivit ned på papper. Det är min "korvtårta" kan man säga: ornikoptrar, alver i symbios med växter, en postapokalyptisk värld med en stad på en högplatå osv (Chronopia har jag inte läst eller spelat så jag vet inte hur likt det är). Texten är inte läst av någon annan än mig så det kan säkert finnas språkliga konstigheter.

Regelsystem har jag tagit ifrån mitt dogmaspel Sektor 242 som var med i förra årets dogmautmaning. Inte den bästa regelmekaniken kanske, men enkelt är det. Jo och när vi spelar så brukar spelledaren slå alla tärningsslag..

Rickard

Urverk speldesign
"(Chronopia har jag inte läst eller spelat så jag vet inte hur likt det är)."
Det är mer konceptet som jag liknade med Chronopia - "Isolerad korvtårtestad", typ.. :gremsmile:

"Texten är inte läst av någon annan än mig så det kan säkert finnas språkliga konstigheter."
Jag har haft ett par forumiter (och dogmakreatörer) som läst mina bidrag och jag läst deras.. Jag har lärt mig att det har varit rejält nyttigt för mig att ha någon som korrekturläsare/bollplank, trots att det är en sådan fjuttproduktion som dogmabidrag.. Jag hoppas att någon nästa år startar en tråd där olika skapare går samman och läser varandras bidrag och kommenterar innan inlämningen..

"Jo och när vi spelar så brukar spelledaren slå alla tärningsslag."
Så <del>är</del> var det även hos oss (för jag har ingen spelgrupp längre).. :gremsmile: Undantaget är Feng Shui, där det blir konstigt i striderna om spelledaren slår..

/Han som kom på att han glömt slänga dit sin standardrubrik på sina kommentarsinlägg, vilket nu är fixat