Nekromanti (BIDRAG) Bortom barriären

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Synopsis:
Världen hade varit delad i två delar så länge någon kunde minnas. Hitom barriären låg de mindre rikena. Bortom barriären fanns rushoterna: ett legendariskt folkslag med mäktiga magiker som reste över himlen i flygande skepp som de mindre rikenas folk bara kunde drömma om.
Så hände något. Rushoterna försvann, deras magiska barriär krossades och föll i havet. Kvar fanns en tom kontinent, full av rushoternas tomma städer, skatter och magiska föremål. Kapplöpningen om den nya världen har börjat.

Och en kort kommentar:
Egentligen tycker jag att det är en våldsamt dum idé att försöka trycka in ett helt fantasyspel i den alldeles för trånga dogma-kostymen. Jag gjorde det av två anledningar: 1) Jag har haft den här världsidén i huvudet alldeles för länge och ville bli av med den, 2) Jag ville se hur bra jag kunde få plats med ett helt fantasyspel på så litet utrymme. Det gick nästan. Exempel och förklaringar är för mesar! :gremwink:
Men nästa gång jag skriver ett spel ska jag låta det ta den plats det behöver.

/tobias

Rickard

Urverk speldesign
Kommentarer: Bortom barriären

Formgivningen på dogmat är riktigt stilrent.. Kolumnraderna ligger på samma höjd jämfört med varandra och bilderna väger upp varandra så att sidan inte "tippar över".. Sedan har du marginaljusterad, avstavad text vilket bidrar oerhört till det stilrena.. Det enda som hindrar från femman är att det är lite tråkig stil, lite för liten text och avsaknad av någon sorts bord som kunde livat upp stämningen lite.. Något jag gillar, och som Dimfrost borde ha tänkt på i sitt Bestar i Carbasal, är du tydligt markerar ut färdigheterna i den löpande texten.. Det gör att du sparar plats genom att inte stolpa upp det, men ändå gör det lätthittat..

Världen är inte så mycket att orda om.. Det är en koloniserings- och upptäckarvärld med lite tillspejsade fantasielement.. Tanken tilltalar mig, för jag har länge velat haft ett dogma där man spelar under amerikanska koloniseringsperioden och du har på ett sätt återskapat det.. Jag tycker också det är en värld som slår exempelvis Gondica med hästlängder, då Gondica bara är knapertorrt i sina beskrivningar..

I regelsystemet så märks det att du tagit influenser från flera olika rollspel.. Star Wars, Feng Shui (yrkesfärdigheten), Västmark och Buffy(?).. Sedan har du fört samman allting och gjort det ditt egna.. Jag gillar allting med systemet vid första anblicken.. Mer än så kan jag inte säga, för det kräver speltest för att verkligen sätta ett regelsystem på prov.. Jag tycker också att det är bra att du inte gjort spelet till ett swashbucklingspel.. Det känns som om det varit (fokus på) för många sådana på senare tid..

Vad gäller rollformulären så förstår jag inte varför du har tre färdiga arketyper.. Det känns som lite waste of space, eftersom man då bara får ett enda rollformulär att skapa nya gubbs från.. Två arketyper hade räckt.. Magikern och någon mer, förslagsvis Lisia.. Visst kan det vara bra att ha tre arketyper om man är nybörjare, för då är det bara att välja arketyper och köra igång med spelandet.. Dock har jag inte känt att du på något (annat) sätt utger att dogmat är ett nybörjarspel..

Att du har bakgrundshistorier på baksidan är bra då du kan klämma in mer specifik information om världen.. Jag trodde faktiskt arketyperna skulle vara mer stilställande, exempelvis genom att du inte nämner vilka färdigheter som finns utan att förslag står på rollformulären.. Jag hade fel.. Det enda de egentligen bidrar till är att visa vad det finns för besvärjelser, vad för sorts stil på namnen och lite förslag på hur man kan tänka för att skapa särdragen..

Något jag saknar på rollformulären är kolumner för skador.. Det känns lite otympligt att man måste sitta och skriva dit vad man har för sorts skada.. Något som jag tycker är riktigt genomtänkt är att du har spegelvänt baksidorna på rollformulären, så att de står på vänster sida istället för höger och vice versa.. Det märks att du har skrivit ut på baksidor av formulär tidigare.. Jag gjorde det misstaget med Fanatasy Light, så att baksidorna hamnar på fel arketyp..

Bortom Barriären
Första intryck: 4
Grundidé: 4
Regelsystem: 4

Fantasy med koloniseringsanda.

/Han som påpekar att det här är andra dogmat han läser i detta års utmaning som man faktiskt kan använda som ett riktigt rollspel och spela om och om igen och kunna spela större, övergripande kampanjspel med